פיאט תפסיק לייצר מכוניות קטנות באיטליה

אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

הייצור של מכוניות נוסעים עממיות בשווקים המפותחים מוחלף בייצור של קרוסאוברים וכלי רכב יוקרתיים: כשבועיים לאחר שפורד הכריזה על הפסקת הייצור של מכוניות סדאן בארה"ב דיווחו מקורות לא מזוהים מתוך פיאט לסוכנות הידיעות 'בלומברג' על כוונת החברה להפסיק לייצר באיטליה את 'פונטו' ואת אלפא-רומיאו 'מיטו'. בנוסף, החברה גם תפסיק לייצר מנועי דיזל ותתחיל לייצר מערכות הנעה אלטרנטיביות.

 

הכרזה רשמית אודות המהלך ההיסטורי הזה צפויה להתקיים ב-1 ביוני, ולכן דוברי פיאט-קרייזלר סרבו להתייחס לדברים, אבל ידיעות אודות הפסקת ייצורה של 'מיטו' באיטליה פורסמו כבר לפני כשבועיים.

פיאט, אחת מיצרניות הרכב הוותיקות ביותר בעולם, התמחתה אחרי מלחמת העולם השנייה בייצור של מכוניות קטנות ועממיות. בזכות שליטה בשוק המסה הצליחה החברה להשתלט במהלך השנים על כמעט כל יצרניות הרכב האיטלקיות, בהן לנצ'יה, אוטוביאנקי, אבארט, אלפא-רומיאו, פרארי ומזראטי. היות שמתח הרווחים על מכוניות קטנות נמוך מאד, פיאט ניצבה מספר פעמים על סף פשיטת רגל והצליחה להיחלץ בנס ממשבר אחר משבר. בסופו של דבר, אחרי הרפתקה מסחררת עם ג'נרל מוטורס שממנה היא נחלצה עם "נדוניה" שמנה בשווי של כשני מיליארד דולר, ולאחר שניצלה בזכות מכונית קטנה – פיאט 500 החדשה – התמזל מזלה של פיאט והיא הצליחה להשתלט על שרידיה של קרייזלר האמריקנית לאחר שזו פשטה רגל בשנת 2009.

לפני כשנה הפסיקה קרייזלר את הייצור של קרייזלר 200 / דודג' דארט החדשה יחסית בארה"ב, והחלה לייצר יותר קרוסאוברים מתוצרת ג'יפ, ובאמצעות מהלכים כאלה היא השיגה רמת רווחיות גבוהה יותר מזו של פורד בארה"ב.
כעת מתוכנן מהלך דומה באירופה: פיאט תפסיק לייצר את פונטו בת ה-13, אשר מיוצרת כעת גם במפעל א-מלפי שלה בסמוך לעיר נאפולי וגם במיראפיורי, שהוא אחד המפעלים ההיסטוריים של פיאט בטורינו. במקביל יופסק בטורינו הייצור של 'מיטו', בת העשר, אשר מבוססת על פונטו, ואילו הייצור של 500X עשוי לעבור לסרביה, שם מיוצרת 500L.
פיאט כבר מייצרת בפולין את 'פנדה', '500', ואת לנצ'יה 'אפסילון', ואילו 'טיפו', לגרסאותיה השונות, מיוצרת בטורקיה. המקורות שדיווחו ל'בלומברג' ציינו שגם הייצור של גרסאות אבארט יועבר מאיטליה החוצה, אולם על פניו זה לא נשמע הגיוני.

 

 

מפעל מיראפיורי שבטורינו נחשב בעבר לאחד היהלומים בכתר של פיאט: בימי השיא שלו, בשנות ה-70, הוא העסיק כ-50 אלף עובדים שייצרו כ-600 אלף מכוניות בשנה. כיום מייצר המפעל הזה כ-50 אלף מכוניות בשנה.
לאחר פינוי קווי הייצור של מיטו יוסב המפעל בטורינו לייצור קרוסאובר חדש מתוצרת מזראטי, אשר יצטרף ל'לבאנטה' שכבר מיוצרת בו. המפעל בנאפולי יוסב לייצור דגמים שונים של ג'יפ. בראיון שנערך איתו לאחרונה אמר סרג'יו מרקיונה, מנכ"ל פיאט-קרייזלר, שבאמצעות הגדלת היקף המכירות של מוצרי ג'יפ פיאט-קרייזלר תוכל להכפיל בשנים הבאות את הרווחים שלה.

ההכרזה הדרמטית של פיאט, שמתוכננת ל-1 ביוני, תכלול גם אמירה לפיה בתוך 4 שנים פיאט תפסיק לייצר מנועי דיזל ותוסיף מערכות הנעה אלטרנטיבית, חשמלית והיברידית. מרקיונה עצמו, אגב, צפוי לפרוש בשנה הבאה לאחר 15 שנים מאד מוצלחות שבהן לא רק הציל את פיאט אלא גם הפך אותה לאחת היצרניות האירופאיות החשובות בעולם.

 

 

אצלנו, אגב, מסרה חברת סמל"ת, יבואנית פיאט-קרייזלר לישראל, 1,319 כלי רכב עם סמל פיאט בארבעת החודשים הראשונים של 2018, וזאת לעומת 1,839 בתקופה המקבילה אשתקד. באותה עת נמסרו אצלנו 309 כלי רכב מתוצרת ג'יפ (לעומת 380 אשתקד) ו-195 כלי רכב מתוצרת אלפא רומיאו (לעומת 285 אשתקד).

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.