• Ad
  • עד 121: וולוו חוגגת 60 ל-121 אמזון

    וולוו מציינת יובל פלוס עשור לאחד הדגמים האייקונים ביותר שלה, דגם שמעבר להיותו אהוב על ידי אספנים, גם השפיע בזמן אמת על כל תעשיית הרכב והיה הראשון בעולם שצויד בחגורת בטיחות מודרנית עם 3 נקודות עיגון
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    5652_Volvo_122_USAהשבוע לפני 60 שנה, בתחילת ספטמבר 1956, יצרנית הרכב השבדית וולוו חשפה את את ה-121 אמזון שהפך ברבות השנים לאחד הדגמים האייקוניים והמבוקשים ביותר מתוצרתה.

    השם המקורי של המשפחתית של וולוו היה אמור להיות Amason, כמובן לא על שם הלהקה השבדית שקמה יותר מ-50 שנה מאוחר יותר, אלא בהשראת לוחמות מהמיתולוגיה היוונית, אך ברגע האחרון, לאחר שהתברר כי קיים יצרן אופנועים גרמני שמחזיק בזכויות על השם כדי לשווק טוסטוס מתוצרתו, וולוו נאלצה לשנות את האיות ל-Amazon ובשווקים מסוימים הוחלט לקרוא למכונית 121 (או 122 לגרסת הקופה).

    על אף שה-121 אמזון לא הציגה עיצוב פורץ דרך או חדשני במיוחד, גם היום החיטובים המעוגלים שלה בהשראת רכבים איטלקיים ואמריקאים מאותה תקופה, נחשבים למוצלחים ולקלאסיים במיוחד.
    ה-121 אמזון עוצבה על ידי יאן ווילסגארד, אז מעצב שבדי צעיר בשנות ה-20 של חייו ובהמשך זה שהוביל את הקו העיצובי של החברה במשך עשרות שנים והיה אחראי בין היתר לעיצוב סדרה 140, 240 ו-700 של החברה.

    עוד ב-TheCar:
    עצה מאחד שיודע: כך המכונית שלכם תשרוד לנצח
    מטען במשקל 750 טון ומשאית וולוו אחת
    גברים מפרארי ונשים מוולוו: על מגדר, כוחות סוס ומה שביניהם

    5738_Volvo_P220_Amazon

     

    מעבר לעיצוב הנאה, ה-121 אמזון מסמלת יותר מכל את התרומה העצומה של היצרן השבדי לבטיחות כלי הרכב בעולם בהיותה המכונית הראשונה שצוידה, החל משנת המודל 1959, בהמצאה פשוטה אך גאונית של מהנדס מקומי בשם נילס בולין בדמות חגורת בטיחות בעלת 3 נקודות עיגון.
    בוולוו הטיבו להבין בזמן אמת את חשיבות העצומה של ההמצאה והחליטו לאפשר גם ליצרני רכב אחרים להשתמש, ללא תמורה, בפטנט. חגורות עם 3 נקודות עיגון הפכו לפריט חובה, נמצאות כיום בכל מכונית המיוצרת בעולם ונחשבות ככאלו שהצילו במהלך השנים את חייהם של מיליוני אנשים.

    ה-121 אמזון שווקה במרכב 2 ו-4 דלתות בתצורת סדאן או סטיישן וכמו כן יוצרו כמה יחידות טופלס בודדות בתצורת קבריולה.
    המכונית שווקה עם יחידות הנעה בנות 4 צילינדרים בנפח שבין 1.6 ל-2.0 ליטרים כשגרסת הספורט הציגה הספק של 115 כ"ס.
    בוולוו השתעשעו ברעיון לגרסת וי 8 עוצמתית לשוק האמריקאי עם מנוע מחטיבת המשאיות של החברה, אך לבסוף גרסה שכזו לא הגיעה לייצור סדרתי.

    וולו תכננה להחליף את ה-121 אמזון כעבור כעשור, בשנת 1966, אך לאור ההצלחה בסופו של דבר הייצור נמשך 14 שנים עד 1970 שבמהלכן יוצרו כ-670 אלף יחידות של המכונית במפעלי וולוו השונים בשבדיה, קנדה, בלגיה ודרום אפריקה.

    כמי ששמה דגש על הבטיחות, ל-121 היה מרכב חסון שעשה שימוש בפלדה עבה מהמקובל במטרה לספק הגנה מקסימלית לנוסעים.
    אותו מבנה חסון  יחד עם איכות הרכבה טובה, תרם גם לשרידות מצוינת לאורך שנים וה-121 הפכה מסביב לעולם למכונית אהובה בקרב אספני הרכב.

    173624_Volvo_221_Amazon

    בעידן שלפני פתיחת השערים ליבוא רכבי אספנות ממעבר לים, ה-121 אמזון נחשבה לאחד מרכבי האספנות הנפוצים בישראל ועד היום היא זוכה לביקושים ערים בקרב חובבי הזקנות הארץ-ישראלים.

    על אף שה-121 אמזון תיזכר בתולדות עולם הרכב כמי שהביאה לפריצת דרך משמעותית בתחום בטיחות כלי הרכב, בישראל היא זכתה לפרסום רב דווקא בהקשר הפוך כשלפני 19 שנים, בערב ראש השנה בשנת 1997, ענבל פרלמוטר, סולנית להקת "המכשפות", מצאה את מותה בגיל 26 בתאונת דרכים בכביש 4, כשנהגה ברכב מדגם זה שהיה בבעלותה.

    195264_Volvo_121_Amazon

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.