• Ad
  • סיפורי סאאב פרק 1004: תקום לתחיה בסין כיצרנית חשמליות

    סאאב השבדית קמה לתחיה לנגד עינינו והיא נושאת על גבה את דונגפנג, יצרנית הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לשיווק מכוניות סיניות באירופה ובארה"ב. האם זהו גלגל ההצלה של המותג השבדי האהוב, או פרק נוסף בסאגת גסיסה מתמשכת?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    חברת ההשקעות השבדית National Electric Vehicles Sweden)  NEVS), אשר מחזיקה בזכויות לא לגמרי ברורות על מותג הרכב השבדי סאאב ועל חלק מאמצעי הייצור של החברה פושטת הרגל, חתמה ביום שני השבוע על הסכם לשיתוף פעולה עם יצרנית הרכב הסינית דונגפנג שמחזיקה ב-14% מן הבעלות בקבוצת פיז'ו-סיטרואן.

    ההסכם, שנחתם בסיומו של חודש של מו"מ דיסקרטי, יכלול בשלב ראשון רכש משותף של חלקים ומערכות מספקי חלפים בסין והקמת רשת הפצה משותפת.
    בשלב הבא תסייע דונגפנג לסאאב לפתח ולייצר מכוניות חשמליות והיברידיות בייצור המוני במפעל חדש שסאאב מקימה בעיר טיאנג'ין.

    חידוש הייצור בשבדיה לא ארך זמן רב. ההסכם שנחתם במאי השנה יאפשר הקמת מפעל חדש בסין
    חידוש הייצור בשבדיה לא ארך זמן רב. ההסכם שנחתם במאי השנה יאפשר הקמת מפעל חדש בסין

    אחת השאלות הכבדות שמרחפות מעל לעסקה זו בפרט, ולסאאב בכלל, היא האם חברת NEVS, אשר רכשה את שרידי החברה השבדית המפוארת לשעבר, רשאית בכלל להשתמש בשם המותג הנודע, או שיצרנית המטוסים השבדית סאאב תצליח במאבקה לנכס אותו רק לעצמה.

    מה שכן ידוע, ראשית לכל, הוא שהעיר טיאנג'ין היא אותה עיר שבה התרחש השבוע הפיצוץ המזעזע שגרם למותם של מאות בני אדם, להחרבת הנמל ולהרס של יותר מ-8,000 כלי רכב.

    ידוע גם שסאאב בחרה להתמקד בשלב זה של חייה בייצור של מכוניות עם טכנולוגיה חשמלית – או חשמליות 'טהורות' או גם חשמליות וגם היברידיות, וידוע גם שנכון לימינו נהנות מכוניות כאלה מסובסידיות של ממשלת סין.

    החלק השני של ההסכם החדש עשוי להיות הרבה יותר משמעותי, גם מבחינתנו, מאשר שאלת העתיד של סאאב כמותג בתעשיית הרכב: על פי הפרסומים סביב העסקה היא כוללת "שותפות בידע ובטכנולוגיות שיאפשרו לדונגפנג לפתח מכוניות שעומדות בתקנות הבטיחות המחמירות בשווקי הייצוא", ומה שחשוב יותר – גישה אל רשת ההפצה של סאאב באירופה ובארצות הברית.
    במילים אחרות, סאאב תסייע, או אף תהיה ה"פרוייקטורית" שתאפשר לדונגפנג להביא את המכוניות שהיא מייצרת בסין לעמידה בתקינה האירופית והאמריקנית, ותשמש כמפיצה של המכוניות הסיניות בשווקים המפותחים ביותר בעולם. במקרה כזה תהפוך דונגפנג ליצרנית הגדולה הראשונה אשר משווקת מכוניות סיניות בקנה מידה נרחב באירופה ובאמריקה.

    דונגפאנג היא יצרנית הרכב השלישית בגודלה בסין, וכמו השתיים הגדולות ממנה (SAIC ו-BAIC) גם היא נמצאת בבעלות ממשלת סין, אם כי חלק ממניותיה נסחרות בבורסה של שנחאי.
    לדונגפנג הסכמי ייצור משותף ושיתוף פעולה עם רשימה מכובדת של יצרני רכב זרים, בהם הונדה, ניסאן, קיה, רנו ואחרים.

    "שיתוף פעולה זה הוא אחד הצעדים שבאמצעותם מבקשת NEVS להפוך לשחקן מוביל בתעשיית הרכב, עם דגש על כלי רכב חשמליים", הסביר נשיא החברה, מתיאס ברגמן לאחר פרסום העסקה.

    הסיפור שאינו נגמר

    חברת סאאב נמצאה בבעלות חלקית, ולאחר מכן מלאה, של ג'נרל מוטורס במשך כעשרים שנים, וברובן היא הפסידה כסף – בין השאר בגלל אסטרטגיה שהשתנתה חדשות לבקרים וחוסר מיקוד.
    במהלך השנים הללו ניסו האמריקנים שיתופי פעולה מסוגים שונים ומשונים. את הפלטפורמה המשותפת הוותיקה של סאאב עם פיאט הם החליפו במכוניות שהתבססו על פלטפורמות של אופל וקאדילק, ובשלב מסויים הם אפילו הדביקו את הסמל השבדי על מכונית מתוצרת סובארו.
    במסגרת פשיטת הרגל של ג'נרל מוטורס החברה האמריקנית פשוט נטשה את החטיבה השבדית שלה – לאחר שלא הצליחה למכור אותה – ושרידי החברה עברו כמה ידיים.

    Front badge, Saab 95 and 96, MY1963-1964

    בתחילת העשור הנוכחי נמכר מה שנותר מסאאב ליצרנית הרכב ההולנדית Spyker, אולם כעבור מעט יותר משנה היא שוב פשטה רגל. שרידי החברה נהנו למשך תקופה מסוימת מהגנת בית המשפט ולאחר מכן הם נמכרו, בשנת 2012, לקבוצת משקיעים סינים ויפנים שבנו קונסטרוקציה משפטית בשם NEVS.
    אלה אמנם הצליחו לחדש את הייצור תוך שהם מתמקדים במכונית חשמלית, אבל כעבור מעט יותר משנה – לאחר שנכשלה עסקה אחרת עם חברה סינית – נגמר להם המימון והם פנו אל בית המשפט בבקשה להקפאת הליכים נוספת.

    מוקדם יותר השנה נפוצו שמועות לפיהן סאאב עשויה להימכר לחברת מהינדרה ההודית, אותה חברה שרכשה את סאנגיונג הקוריאנית, אבל בחודש מאי פורסם שסאאב כרתה ברית עם שתי חברות סיניות מן העיר טיאנג'ין -THT ו-SRIT, שתיהן בבעלות המדינה ושתיהן לא עוסקות בייצור רכב.
    אחת משתי החברות היא מעין זרוע השקעות ממשלתית שבין השאר קשורה לחברת תקשורת גדולה, והאחרת עוסקת בפיתוח וייצור טכנולוגיות שונות, בהן תוכנה.

    על-פי הפרסומים שנפוצו עם ההודעה על העסקה בחודש מאי הכוונה הייתה שהסינים ירכשו כ-30% ב-NEVS תמורת השקעה כוללת של כ-200 מיליון דולר, מתוכם יועבר תשלום ראשוני של כ-40 מיליון דולר.
    בעת פרסום דבר העסקה ההיא, בחודש מאי, אמר נשיא NEVS, מתיאס ברגמן: "הפוקוס של NEVS הוא לייצר כלי רכב חשמליים באיכות גבוהה כשסין היא השוק העיקרי הראשוני שלה".

    כחודש לאחר מכן פורסם שהזרמת הכספים הסינית תשמש את סאאב לחידוש הייצור בשבדיה, כמו גם להקמת מפעל חדש לייצור מכוניות "ירוקות" בעיר טיאנג'ין, עם כושר ייצור של 200 אלף מכוניות בשנה, ולהקמת מרכז מו"פ באותה עיר.
    הקמת מפעל חדש לייצור רכב אינה עניין של מה בכך עבור מי שלא מצוי בשוק המקומי – והחיבור עם דונגפנג, במסגרת העסקה החדשה, יבטיח לסאאב את הקשר הנחוץ לספקי המשנה ומן הסתם גם את כח הקניה של יצרן רכב גדול.

    Saab_9-3_Aero_Sedan_MY14-05s

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.