• Ad
  • עם חוב לעובדים של 600 מיליון דולר וחובות לספקים של כמעט 3 מיליארד, ג'נרל מוטורס מאיימת לסגור את החברה שהוקמה לפני 16 שנים על שרידי דייהו
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בתוך פחות משלושה שבועות עלולה ג'נרל מוטורס להכניס לפשיטת רגל את החטיבה הקוריאנית שלה, אשר בין השאר מייצאת לישראל את 'ספארק', וזאת אם לא יושג הסכם מיידי עם איגוד העובדים של החברה.

     

     

    משא ומתן בין הצדדים, אשר אמור היה להיות מוכרע עד ליום שישי האחרון, עלה על שרטון לאחר שהעובדים דרשו מן המנהלים האמריקנים להראות להם את פרטי "תוכנית ההתייעלות" שהוכנה כביכול על ידם – וזאת כדי להבין עד כמה היא רצינית.

    ב-20 באפריל אמורה החטיבה הקוריאנית להזרים כ-600 מיליון דולר כדי לכסות חובות מידיים שלה, אשר חלקם הגדול נובע מהתחייבויות לבונוסים לעובדים עבור ביצועיהם בשנת 2017, וכן פיצויים לכ-2,600 עובדים שהסכימו לפרוש במסגרת סגירת אחד מארבעת מפעלי החברה בקוריאה.

    המנהלים האמריקנים דורשים מן העובדים "לחלוק איתם את הכאב" ולוותר על חלק מן הבונוסים שהובטחו להם, כמו גם על חלק מן השכר שלהם, ומאיימים שאם לא יעשו כך הם יעבירו את החברה לכינוס נכסים.

    החטיבה הקוריאנית של ג'נרל מוטורס הוקמה בשנת 2002 לאחר שג'נרל מוטורס "הישנה" רכשה את השרידים של חברת דייהו הקוריאנית שפשטה רגל. מאז ועד היום השתמשו האמריקנים בקוריאה כבסיס לייצור זול של מכוניות ובמקביל גם ניצלו את מחלקת המו"פ של דייהו כדי לפתח בה כלי רכב שונים, בהם 'סוניק', 'ספארק', 'קפטיבה' ועוד.

    בשנת 2009 ג'נרל מוטורס "הישנה" פשטה רגל בעצמה, תוך שהיא מותירה מאחוריה חובות של עשרות מיליארדי דולרים, ובגיבוי ומימון ממשלת ארה"ב הוקמה על שרידיה חברה חדשה ששמרה על הנכסים "הטובים" של החברה המרוששת, בהם גם החטיבה הקוריאנית.

    אלא שבמבחן התוצאה האמריקנים לא ממש טובים בניהול של חברות שממוקמות מחוץ לארה"ב: לאחר עשרות שנות הפסדים הם מכרו בשנה שעברה את אופל הגרמנית לפיג'ו-סיטרואן, וגם החטיבה הקוריאנית שלהם צברה לאורך העשור האחרון הפסדים, אשר נאמדים כעת בכ-2.8 מיליארד דולר.

    77% מן החטיבה הקוריאנית שייכים לג'נרל מוטורס, 17% לבנק לפיתוח קוריאה ו-6% לשותפה הסינית של ג'נרל מוטורס – ענקית הרכב SAIC, ועל פניו נראה שזאת יכולה הייתה להיות חברה מאד רווחית, בהתחשב ביכולות הייצור הקוריאניות הגבוהות ובהתעוררות העצומה בביקוש לרכב ברוב מדינות מזרח אסיה בעשור האחרון.

    ג'נרל מוטורס קוריאה ייצרה כ-10 מיליון כלי רכב ב-16 השנים מאז שהוקמה, ומהם ייצאה לישראל בשנים האחרונות את 'ספארק', 'סוניק', 'קרוז', 'קפטיבה', 'טראקס' ואת 'אורלנדו'.

    בשנים האחרונות הועבר הייצור של כמה מן הדגמים למדינות אחרות, אולם בסיכום 2017 נמסרו אצלנו כ-4,500 מכוניות קוריאניות תחת המותג שברולט, מהן כ-2,600 'ספארק', וגם כמה מאות 'טראקס', 'אורלנדו' ו'קפטיבה' (וכן כמה מאות מכוניות מדגמים שכבר לא מיוצרים בקוריאה אך נותרו במלאי).

    כחלק מתוכנית ההתייעלות של ג'נרל מוטורס הוחלט לסגור עד לסוף מאי את המפעל של החברה בגוסאן, מפעל עם כושר ייצור של כ-260 אלף מכוניות בשנה אשר עבד בשלוש השנים האחרונות בתפוקה של כ-20% בלבד. סך הייצור של ג'נרל מוטורס קוריאה בשנת 2017 היה כ-524 אלף כלי רכב, מהם נמכרו כ-132 אלף בשוק הדרום קוריאני וכ-392 אלף נשלחו לייצוא.

    ההפסד התפעולי של החברה ב-2017 נאמד ב-738 מיליון דולר, וכדי להימנע מכניסה לפשיטת רגל חייבת ג'נרל מוטורס קוריאה לקצץ 470 מיליון דולר מהוצאותיה. החברה חייבת לעובדיה כ-564 מיליון דולר כבונוסים ופיצויים, שאת חלקם היא מנסה שלא לשלם כדי להימנע מפשיטת הרגל הצפויה.

    איגוד עובדי החברה מסר בסוף השבוע שהעובדים מוכנים להגיע להסכם זמני כדי להימנע מהליך פשיטת הרגל, ואף לוותר על מאות מיליוני הדולרים שהובטחו להם . בתמורה הם דורשים לקבל לידיהם את פרטי תוכנית ההתייעלות המוצעת, לבטל את סגירת המפעל, להעלות את גיל הפרישה מ-60 ל-65, להתחייב שלא לקצץ בכח האדם ב-10 השנים הבאות וכן להעביר לידי העובדים מניות בחברה, בשווי של כ-28 אלף דולר לכל עובד.

    אגב, גם במקרה הגרוע ביותר, שבו יחליטו האמריקנים לחסל את הפעילות ההפסדית שלהם בדרום קוריאה, סביר להניח שארבעת מפעלי החברה שם לא יינטשו, אלא יימכרו בנזיד עדשים, יחד עם מרכז המו"פ, ליצרנית רכב סינית או הודית זאת או אחרת. אחרי הכל, החברה הקוריאנית מרכזת ידע רב וניסיון, והיא יכולה להוסיף לשמש מרכז ייצור חשוב ויעיל לשווקים הרעבים של דרום מזרח אסיה. במקרה כזה, אם נגיע אליו, סביר שהדגמים הנוכחיים ייוצרו בקבלנות עבור ג'נרל מוטורס לכל הפחות למשך שנה או שנתיים נוספות.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    סוף עידן? ג'נרל מוטורס קוריאה על סף פשיטת רגל

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.