• Ad
  • הפחתת תעריפי הנסיעה במוניות הופכת אותן לכלי תחבורה מועדף עבור מי שנוהג במכוניתו פחות מ-387 ק"מ בחודש, וזה עוד לפני שדיברנו על עלויות חניה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    צילום: רונן בוידק

    מה היא נקודת האיזון הכלכלית שמתחתיה לא משתלם להחזיק במכונית נוסעים ועדיף לבחור באמצעי תחבורה אחרים, למשל מונית?

     

    צילום: ערן לם
    צילום: ערן לם

     

    לשאלה זאת, אשר עתידה להעסיק את תעשיית הרכב יותר ויותר ככל שיתפתחו שירותי ההסעות השיתופיות כמו 'אובר', יש תשובה מאד ברורה לדעת חברת 'חשב', אשר עוסקת בין השאר בחישוב העלויות השונות של אחזקת רכב ומחלצת מכך, למשל, את גובה החזרי הנסיעה שמגיעים לעובדים ש(עדיין) משתמשים במכוניתם כדי לבצע עבודה עבור מקום עבודה.

    משה וסמדר קצין, אנשי חשב, בדקו דווקא את האופציה הפחות יקרה מבין מכוניות הנוסעים, כלומר מכונית קטנה יחסית עם מנוע בנפח 1.3 ליטר, ולאחר שסיכמו את העלויות הקבועות (למשל פחת, עלות מימון, אגרת רישוי וביטוח) והמשתנות (למשל דלק ותחזוקה), הגיעו אל המספרים, והשוו אותם עם מספר אחר: עלות הנסיעה במונית, לאחר הוזלת תעריפי הנסיעה שהוטלה לאחרונה על הענף לנוכח הירידה המתמשכת במחירי הסולר.

    התוצאה, לדברי חברת חשב, היא שלמי שמקום עבודתו לא מרוחק יותר מידי ממקום מגוריו, ורמת התחבורה הציבורית בסביבתו סבירה (ורצוי שאותו אדם יהיה גם שומר שבת) – לא כדאי לבחור בבעלות על מכונית נוסעים אם הוא נוסע לא יותר מ-387 ק"מ בחודש או פחות מ-5,000 ק"מ בשנה.

    התחשיב משווה מצד אחד של המשוואה מכונית נוסעים בבעלות פרטית בנפח 1.3 ליטר שגומאת 15 אלף ק"מ בשנה, על כן עלות השימוש הכוללת בה עומדת על 1,911 שקל בחודש, או 81.3 שקל לכל ק"מ נסיעה.

    מנגד, העלות הממוצעת של נסיעה במונית תעמוד, החל מתחילת אוקטובר, על 4.93 שקלים לק"מ נסיעה, ותחשיב 'חשב' מבוסס על נסיעה יומית בנתיב באורך עשרה ק"מ כאשר 80 אחוזים מן הנסיעות מבוצעות ביום ו-20 אחוזים בלילה, וכאשר עלות הקריאה לכל נסיעה היא 5.20 שקלים.

    לפי נתונים אלה עומדת נקודת האיזון הכלכלית בין שתי הברירות על 387 ק"מ לחודש – למי שמשתמש במכוניתו פחות מקילומטראז' זה עדיף לבחור במונית, ומי שנוסע יותר, אלא אם הוא עושה זאת במכונית גדולה, יקרה ובזבזנית יותר בדלק – צריך להעדיף להשתמש במכוניות בבעלותו – וזאת כמובן בראיה כלכלית בלבד.

    הדברים אמנם ברורים מאליהם אבל אנשי חשב מזכירים לנו שהשיקול הכלכלי – חשוב ככל שהוא – הוא לא היחיד שצריך לקחת בחשבון.
    למשל, מצד אחד שימוש במכונית נוסעים מאפשר לנו חופש כמעט מוחלט (אם נוסעים בלילה כשאין פקקים…) ואנחנו לא תלויים בצד שלישי, הוא מקל עלינו לבצע החלטות ספונטניות כמו נסיעות ארוכות ולהיעזר בו במצבי חירום אישיים ומשפחתיים, ויש לו גם ערכים אמוציונליים חשובים.

    בנוסף, מוניות לא תמיד זמינות כשאנחנו צריכים אותן ועלויות הנסיעה בהן עלולות להיות גבוהות מן התחשיב התיאורטי אם במהלך השימוש אנחנו תקועים בפקקים.

    מאידך, לעלויות שנזכרו כאן יש להוסיף גם את העלויות הבלתי צפויות של שימוש במכונית (תאונות חו"ח או תיקונים, דוחות רחמנא ליצלן, וכן עלויות חניה, למשל), ובמקרים שונים אפשר לשלב את השימוש במוניות גם עם אמצעי תחבורה אחרים – החל מאופנוע או קטנוע – שעלויות השימוש בהם נמוכות בהרבה (אבל הביטוח שלהם יקר באופן שערורייתי), דרך אופניים או אופניים חשמליים, עבור אל תחבורה ציבורית כמו רכבת כבדה, קלה או אוטובוס, וכלה בהשכרת מכוניות לזמן קצרצר – כמו שירותי 'קאר טו גו'.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    נוסע פחות מ-400 ק"מ בחודש? מכור את המכונית שלך

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.