• Ad
  • משפחתית של פיאט בדרך לישראל?

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מנכ"ל פיאט הודיע על יצוא של מכונית משפחתית של פיאט מטורקיה לאירופה המערבית. האם סוף סוף נזכה לפיאט משפחתית קומפקטית בישראל? ומנגד: פיאט כבר לא תמכור מכוניות עממיות

    סרג'יו מרקיונה, המנכ"ל הנמרץ של פיאט-קרייזלר, הכריז בשבוע שעבר על כך שפיאט תתחיל לייצא דגמים קומפקטיים חדשים מטורקיה למערב אירופה. אלא שבמקביל להכרזה זו הוא גם אמר שפיאט כבר לא תהיה יותר "יצרן עממי", מה שאומר שייתכן שכעבור עשור של המתנה תהיה אמנם לפיאט מכונית מתאימה עבורנו – אבל היא תהיה יקרה מכדי להתחרות בשוק.

    מרקיונה אמר את הדברים לעיתון תעשיית הרכב הנחשב 'אוטומוטיב ניוז' במהלך תערוכת המכוניות הבינלאומית בז'נבה, והדגיש שהמכונית הקומפקטית החדשה, מחליפת ה'בראבו' המזדקנת, תתחרה בקטגוריית הגולף / i30, ותוצע גם בגרסת סטיישן.

    עצם הייצור והיצוא של מחליפת ה'בראבו' לא בא כהפתעה: פיאט הודיעה כבר לפני מספר שנים על כוונתה לייצא מכונית קומפקטית חדשה למרכז אירופה ולדרומה, ובאותה הזדמנות גם לישראל. אלא שלפיאט היו הרבה מאד תוכניות וכוונות במהלך העשור האחרון, וכמעט מידי שנה דובר על כך שאו-טו-טו מגיעה אלינו מכונית טורקית שתתמודד בקטגוריה הגדולה ביותר בישראל.
    בפועל אמנם לא ראינו אף פיאט קומפקטית נפרקת בנמלי חיפה או אשדוד, אבל לא מן הנמנע שלהכרזתו של מרקיונה יהיה הפעם ערך גם עבורנו: מכוניות שמיועדות למערב אירופה נבנות לרוב בהקפדה גבוהה יותר, ובעיקר עם רמת אבזור גבוהה יותר, מה שהופך אותן לברות תחרות בשוק הישראלי. בנוסף, החיבור אל קרייזלר, וההשקעה בשוק האמריקני, מוסיפים למכוניות האיטלקיות את אחד האלמנטים שיותר חשובים עבור השוק הישראלי: תיבות הילוכים אוטומטיות.

    לפני כחצי שנה, כאשר מרקיונה שטח את התוכנית האסטרטגית של פיאט-קרייזלר לחמש השנים הבאות, דובר בין השאר על השקעה של כמיליארד דולר במיזם המשותף של פיאט בטורקיה, במסגרת חברת טופאש (שותפות בין פיאט ליזם מקומי).
    לפני כחודשיים דווח שכמחצית מן ההשקעה הזאת מיועדת לייצור מחליפה ללינאה – מכונית סופר-סופר מיני במבנה סדאן (קטגוריית יונדאי i25) שבעבר אמורה הייתה להימכר בישראל, והמחצית השנייה מיועדת לייצור מחליפה לבראבו (שמספר לא גדול של יחידות ממנה נמכרו בישראל).

    Fiat Bursa production
    פיאט-טופאש. השקעה של מיליארד דולר בייצור מחליפות לבראבו ולליאנה בטורקיה

     

    הכרזתו של מרקיונה, לפיה תחילת היצוא של מכונית קומפקטית לאירופה מתוכננת כבר למהלך השנה הבאה תוחמת טווח זמן ברור יותר לתוכניות של פיאט, ויש בה גם בשורה נוספת: לדבריו פיאט לא תסתפק בגרסת האצ'בק 5 דלתות, ובגרסת סטיישן, אלא תשיק במערב אירופה גם גרסת סדאן (4 דלתות) של המכונית.

    לפיאט, שמשתקמת בשנים האחרונות בזכות דגם ה-500 (וניהול מוצלח מבעבר) ממצב שעל סף פשיטת רגל, יש "חור" גדול במצבת הדגמים שלה באירופה: בעוד שפולקסוואגן שולטת עם ה'גולף' בקטגוריה הקומפקטית – שהיא הקטגוריה הגדולה ביותר באירופה ובשנה שעברה נמכרו בה כ-2.4 מיליון מכוניות – פיאט מכרה שם באותה תקופה רק 4,000 יחידות בלבד (כך על-פי נתוני חברת ג'ייטו).

    מאז שנת 2008, מדווח 'אוטומוטיב ניוז', פיאט לא מכרה במערב אירופה אף מכונית סטיישן, ובכך פיספסה את אחד מפלחי השוק החשובים האחרים שם.
    אחת התוצאות העגומות, עבור פיאט, היא שסך המכירות שלה באירופה בשנה שעברה היו נמוכות מאלה של כל אחד משלושת יצרני הפרימיום הגרמנים, ופיאט בקושי הצליחה למכור יותר מכוניות ממותגים שבעבר נחשבו לשחקני נישה, כמו סקודה.

    אסטרטגיה חדשה

    המכונית הקומפקטית החדשה של פיאט תתבסס על פלטפורמת הפונטו המשודרגת, שעליה נבנים כיום 500L שכבר נמכרת אצלנו, והמיני קרוס-אובר 500X שצפוי בישראל בהמשך השנה.
    סרג'יו מרקיונה ניצל את הבמה בתערוכת ז'נבה כדי להדגיש גם שפיאט גיבשה אסטרטגיה חדשה, ושונה מרחק מזרח ממערב מזו שהוליכה אותה בעבר אל עברי פי פחת.
    לדבריו, פיאט לעולם לא תהיה יותר "יצרן מסה" שמוכר הרבה מכוניות קטנות וזולות – לכל הפחות באירופה, אלא תתרכז בייצור ושיווק דגמים יקרים יותר שפוטנציאל הרווח עליהם גדול יותר, למשל ה-500X.

    "פיאט כבר לא מציעה, וגם לא מתכוונת להציע בעתיד", אמר מרקיונה, "מגוון דגמים מלא כפי שמציעות יצרניות מסה אחרות. פיאט תפסיד אמנם את המשיכה שלה כיצרנית מסה, אבל תתרכז במה שאנחנו עושים הכי טוב… אין היגיון כלכלי לייצר ולשווק הרבה מכוניות זולות, ופיאט לא תנסה יותר "לקנות שוק" באירופה". מרקיונה הדגיש ש"בהירות המיתוג" תשחק תפקיד מפתח בעתידה של פיאט ותכתיב את המיצוב שלה בשוק האירופי, כמו גם בשווקים אחרים בעולם. "מה שאתם עומדים לראות בחמש עד עשר השנים הבאות", אמר מרקיונה במסיבת עיתונאים בז'נבה, "הוא עיצוב מחדש של נתח השוק שלנו ומיצוב מחדש של המותגים שלנו".

    Senza titolo-7
    "בהירות המותג". פיאט תמצב את עצמה מחדש כיצרן פרימיום

     

    משמעות הדברים עשויה להיות שמחליפת הבראבו תהיה מכונית מתאימה מאד לשוק הישראלי, אבל היא לא תתחרה ביונדאי ובקיה אלא תהיה מכונית מעוצבת ואולי גם יוקרתית ממתחרות אחרות, אבל גם יקרה יותר.
    במילים אחרות, בתום עשור של המתנה למכונית משפחתית קטנה תקבל יבואנית פיאט מכונית כזאת, אבל ודאי שלא תוכל למכור ממנה מספרים גדולים.
    מצד שני, כפי שגם ה-500 הקטנה מוצבה בחלקה העליון של הקטגוריה והניבה ליצרן וליבואן רווחים נאים – לא מן הנמנע שעם מכירת פחות מכוניות, במחיר גבוה יותר, ולקהל פרטי – התוצאה הכלכלית תהיה טובה (ובכל מקרה עדיפה על מצב שבו אין ליבואן בכלל מוצר להציע).

    בהמשך צפויה השתלשלות דומה של הדברים גם בקטגוריית הסופר-מיני, שבה צפויה פיאט להשיק סוף סוף מחליפה לפונטו, שהיא כיום מכונית הסופר-מיני האירופית הותיקה ביותר שמוצעת בארץ ובאירופה.
    גם מכונית זאת צפויה להיות חלק ממשפחת ה-500, כלומר להיות מעוצבת בסגנון דומה (ולכל הפחות בהשראת הסגנון המשפחתי) ופיאט תנסה למצב אותה כמכונית פרימיום או פרימיום למחצה.

    FIAT_Punto_2013
    פונטו מזדקנת. מכונית הסופר-מיני האירופית הותיקה ביותר בשוק

     

    תשובה לשווקים מתפתחים

    במקביל למיצוב מחדש של פיאט במערב אירופה יש לאיטלקים אחיזה לא מבוטלת גם במדינות מתפתחות, בהן מדינות דרום אמריקה, צפון אפריקה, מרכז ומזרח אירופה והמזרח התיכון.
    בדומה למכוניות כמו רנו סימבול ורנו פלואנס, שמיוצרות בטורקיה עבור שווקים מתפתחים, גם פיאט לא תנטוש את הנישה הזאת ומכאן נובעת ההשקעה הגדולה במחליפתה של לינאה.
    בשנים הבאות, לכן, תימצא פיאט בישראל בפרשת דרכים דומה לזו שבה נמצאת רנו, אם כי עם מגוון מוצרים מצומצם יותר. מצד אחד תהיה לה מכונית קומפקטית שתנסה להתמודד מול גולף ואסטרה, ומאוחר יותר גם מכונית סופר-מיני שמיועדת להתחרות בפולקסוואגן פולו ובאופל קורסה, ומנגד תהיה לה אפשרות להתמודד מול סקודה ראפיד ופיז'ו 301 על ציי הרכב.

    כך או אחרת, עבור פיאט בישראל מדובר באוויר לנשימה ובצרות טובות, שהרי למעט פונטו כרגע היא נמצאת לגמרי מחוץ למשחק.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.