מרגישים בטוחים ברכב שטח גדול? חשבו שוב

מבחני ריסוק בחפיפה חלקית קטנה שערכו ב-IIHS האמריקאי ל-7 רכבי פנאי חושפים תוצאות מדאיגות באשר לבטיחות חלק מהרכבים. בזמן שהמוראנו והרנגלר זכו לציונים טובים, שאר הנבחנים התקשו להרשים
אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

מבחני ריסוק מעבר לפוזה, יש לא מעט אנשים שמעדיפים רכבי פנאי-שטח בשל עמדת הנהיגה השלטת ומימדיהם המגודלים המעניקים תחושת ביטחון טובה יותר מהמתקבלת כשנוסעים במכוניות שמימדיהן קומפקטיים יותר.
אבל האם רכבי הפנאי באמת בטוחים יותר? ובכן, לא בטוח כלל, כפי שעולה מתוצאותיו של מבחן ריסוק שפורסם בסוף השבוע.
מדובר במבחן ריסוק חזיתי בחפיפה חלקית קטנה שכלל שבעה רכבי פנאי פופולריים מאוד בשוק האמריקאי שכמה מהם גם רלוונטיים בהחלט לשוק המקומי.

מבחן החפיפה החלקית הקטנה (small overlap) הושק לפני כשלוש שנים על ידי ארגון חברות הביטוח האמריקאי, IIHS, ובדומה למבחני הריסוק המקובלים הוא מדמה מצב של תאונה חזיתית בין כלי רכב או פגיעה במכשול במהירות של 64 קמ"ש, אך בעוד שבמבחנים המקובלים נבדקים מצבים של פגיעה בכל שטח החזית של הרכב או פגיעה חזיתית הכוללת חפיפה של כ-40 אחוזים מחזית הרכב בקיר הריסוק, המבחן של IIHS בודק פגיעה הכוללת חפיפה של 25 אחוזים בלבד משטח החזית ומדמה מצבים כמו פגיעה בעמודים או התנגשות בין מכוניות שנהגיהן ניסו לחמוק מתאונה ברגע האחרון.


למרות שלכאורה נשמע כי שינוי של 15 אחוזים בשטח הפגיעה לא צריך להיות משמעותי במיוחד, התוצאות בשטח היו מדאיגות מאוד ולא מעט מכוניות מודרניות שהצטיינו במבחני הריסוק המקובלים כשלו במבחן הזה. כעת מתברר, כאמור, שלמרות המימדים הנדיבים, גם ג'מוסי הפנאי-שטח לא הטיבו להתמודד עם הכוחות העצומים שנוצרו במבחן החפיפה החלקית ורובם התקשו להרשים. בחלק מהמקרים הפגיעה יצרה עיוות משמעותי בתא הנוסעים, קריסה של קורה A וחדירה של בית הגלגל לתא הנוסעים.


הדור החדש של הניסאן מוראנו שהושק לפני כשנה וצפוי להגיע בקרוב לישראל הוא רכב הפנאי היחיד שזכה במבחן החפיפה החלקית לציונים טובים בכל הסעיפים המעניקים לו באופן ברור את המקום הראשון.

באופן מפתיע משהו, גם ג'יפ רנגלר עם שלדת סולם ארכאית ותכנון מבני ששורשיו בני יותר מחצי מאה הרשים וזכה במקום השני עם ציונים טובים במרבית הסעיפים וציונים מתקבלים על הדעת בהגנה על הרגליים וביעילות אמצעי הריסון.


הפורד פלקס, קרוסאובר אמריקאי רבוע ונדיב מימדים שאינו משווק בישראל, סובל מחוזק מבנה גבולי אך מרשים יותר בשאר הסעיפים וצולח את המבחן עם ציון עובר ומקום שלישי בדירוג.


הסנטה פה של יונדאי ממוקם במקום הרביעי עם ציון כללי גבולי בעיקר בשל חוזק מבני בעייתי שגרם לחדירה של בית הגלגל לתא הנוסעים, לפגיעה ברגלי הנהג ולעיוות במבנה הרכב שפגם ביעילותם של אמצעי הריסון.


הצ'ירוקי החדש של ג'יפ שרק לאחרונה עשה עליה לארץ מסתפק בציון גבולי בעיקר בשל יעילות מוגבלת של אמצעי הריסון ביניהם כרית צד שכלל לא נפתחה וכרית הגה שסיפקה הגנה מוגבלת בלבד בשל שינוי במיקומו של ההגה כתוצאה מהפגיעה.

בתחתית הרשימה אנחנו פוגשים שני רכבי פנאי מתוצרת דודג'.
במקום השישי ממוקם הדורנגו הגדול, שלא משווק בארץ, אשר למרות מימדיו הציג חוזק מבני עלוב וציון כללי גבולי.


במקום השביעי אנו פוגשים את הג'רני הוותיק שזוכה כאן לשורה של הישגים לא מרשימים ולציון סופי נמוך במיוחד.

 

מבחני ריסוק

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.