• Ad
  • ערכת הנעה חשמלית חדשה הופכת כל זוג אופניים לחשמליים תמורת 600 דולר ושתי דקות עבודה. כעת ב'קיקסטארטר'
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    צילומים: גיאו אורביטל

    מבצע האכיפה המתוקשר שהחל השבוע כנגד רוכבי אופניים וקורקינטים ממונעים ממחיש ראשית לכל את הברדק הישראלי הטיפוסי אשר נובע מעשר שנות היעדר מדיניות של משרד התחבורה בתחום כלי הרכב הממונעים לנסיעה אישית.

    יחד עם זאת, המבצע, שיוצא לדרך לאחר מאות פגיעות קשות בהולכי רגל, מדגיש גם את הפופולריות הרבה של כלים כאלה, שהיא פועל יוצא של הפתרון שגלום בהם: כלי שימושי וזול לשימוש לתחבורה עירונית, כזה שחוסך שימוש בכלי רכב אחרים ולא מזהם את הסביבה.

     

    הנעת אופניים של גיאו אורביטל 003

     

    במילים אחרות, גם בהיעדר מדיניות ממשלתית מסדרת, שלא לומר מדיניות תומכת – תחבורה אישית ממונעת היא צו השעה, והיא נוצרת מעצמה בזכות הערך שהיא מביאה.

    רוב כלי הרכב האישיים מונעים בהנעה חשמלית, חלקם על בסיס 'קיטים' שהורכבו על גבי אופניים רגילים וכוללים מנוע, מצבר ומערכת חשמלית, ואחרים תוכננו מראש ככלים חשמליים. אבל אחד הדברים הבולטים בשיטת ההנעה הזאת הוא הגמישות הרבה של מרכיביה.

    מנועים חשמליים הם המנועים הנפוצים ביותר עלי אדמות, ומכיוון שהם מיוצרים באלפי גדלים, צורות והספקים קל גם להתאים אותם לכלי רכב שונים ולחבר אותם אל הגלגלים בדרכים מגוונות.

    אתמול יצא לדרכו מסע גיוס ההמונים של חברת גיאו אורביטל (GeoOrbital) אשר המציאה את אחת משיטות ההנעה החשמלית המרתקות ביותר, כזאת שגם מאפשרת הסבה פשוטה וקלה של כמעט כל זוג אופניים קיים להנעה חשמלית.

    מערכת ההנעה של גיאו אורביטל מדהימה במקוריות שלה מכיוון שבמקום לקחת גלגל רגיל ולהניע אותו מבחוץ, בין אם על ידי לחץ על הגלגל או באמצעות שרשרת וציר – היא מסובבת אותו מבפנים.
    במרחב שבדרך כלל תפוס על-ידי החישורים ("שפיצים"), מוצבים המנוע החשמלי, הסוללה, וכל רכיבי ויסות הזרם – וכל זאת בתוך מערך דמוי כוכב שבנוי משלוש זרועות, שעל אחת מהן מורכב המנוע ואל אחרת צמודה הסוללה. בקצה כל אחת מן הזרועות מותקן גלגל. המערך הזה מגלגל את האופן מבפנים, ונע בתוכו ממש כפי שכלי רכב זחלי נע על גבי הזחל שהוא פורש.

    בנוסף למערך הזה נדרש כבל חשמל פשוט שבקצהו מצערת עם מד-טעינה, ואלה מותקנים בקלות על הכידון.

    לא ברור עד כמה עומדת השיטה הזאת בתקינה המסובכת שהומצאה בישראל, וכמעט ברור שכדי לעבור את דרישות מכון התקנים הישראלי יידרשו עצבי ברזל ולא מעט משאבים – אבל עד אז אפשר להתענג על הגאונות של הפתרון עצמו.

    GeoOrbital פרסמה לראשונה את הרעיון למוצר שלה כבר לפני קרוב לשנתיים, ולפני כשנה הוא כיכב באייטם של ערוץ נשיונל גיאוגרפיק. אך כפי שניתן לראות כאשר משווים בין אב הטיפוס המקורי לבין המוצר הסופי עבר מאז מערכת ההנעה תהליך מורכב ומקיף של מחקר, פיתוח ושיפור.

    לטענת אנשי החברה, כפי שגם מודגמת בסרטון שלהם, החלפה של גלגל קיים בגלגל שלהם, שכולל גם את המנוע החשמלי, אורכת דקה אחת, ואז כל שנותר לעשות זה למקם גם את המצערת על הכידון.

    מערכת ההנעה מבוססת על מנוע בהספק של 500 וואט וסוללה מתחלפת בעלת מתח של 36 וולט.

    הגלגל ("צמיג") יצוק מקצף מוצק ולכן הוא חסין מפני תקרים, ולטענת החברה שוקלת "החבילה" כולה כ-20 קילוגרם (שזה לא משקל זבוב, אבל גם לא נורא).

    הוראות ההפעלה מועברות, כאמור, באמצעות מצערת – מנוף קטן שמותקן על הכידון (בארץ נדרשת גם הפעלת לחץ על הדוושות) ותצוגה פשוטה שצמודה לה מציגה לרוכב כמה "מיץ" נותר עדיין בסוללה.

    אנשי החברה טוענים שהמערכת שלהם מסיעה את האופניים במהירות שיוט של 32 קמ"ש (בארץ מותרת מהירות מרבית של 25 קמ"ש אבל קל להגביל מערכות חשמליות כך שיתאימו לדרישה זאת – או לעקוף אותה), והיא מציעה שני דגמים: אחד, פשוט יותר, בקוטר 26 אינטש, ואחד יותר חזק לקוטרי גלגל של 28 ו-29 אינטש.

    הספק הסוללה המתחלפת הוא 6 אמפר שעה, ומשך הטעינה שלה נע בין 3 ל-4 שעות בהתאם לדגם. טווח הנסיעה – לטענת היצרנית – עשוי לנוע בין 20 ל-32 קילומטרים (בהתאם לדגם) לבין 50-80 קילומטרים, וזאת בהתאם לאינטנסיביות של ההפעלה לעומת ה"פידול" באמצעות דוושות.

     

     

    שתי מגבלות משמעותיות שצצות לראש עוד לפני שעולים על כלי כזה הן ראשית לכל היעדר הגנה מפני גניבות: בשונה ממערכות ממותקנות אחרות, בהן צריך לזכור לנתק רק את הסוללה ולקחת אותה, במקרה הזה עלולה קלות החיבור של הגלגל לשמש לרועץ לבעל המערכת – היות שקל גם לפרק אותו ולהיעלם. הפתרון, לכן, עשוי להיות פירוק של הגלגל כולו בכל מצב שבו צריך "להחנות" את האופניים בחוץ.

    שנית, ריכוז משקל של 20 קילוגרם בתוך הגלגל הקדמי לא נשמע כמו מתכון טוב ליציבות, ובטח שלא לטיפוס על מדרכות או ריחוף מעל בורות.

    מחירה הרשמי של מערכת ההנעה של גיאו אורביטל הוא 900 דולר, זה כמובן לפני שיצוצו לה החיקויים מסין, אבל במסגרת פרויקט גיוס ההמונים של קיקסטרטר אפשר לרכוש אותה תמורת כ-600 דולר.

    ייצור המערכות, בתקווה שהגיוס יצליח (יעד הגיוס המקורי, 75,000 דולר, הושג כבר ביום השני לפרסומו) מתוכנן לספטמבר-אוקטובר השנה ויבוצע בארה"ב, ואספקה ראשונה ללקוחות מתוכננת לנובמבר השנה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    ממציאים מחדש את גלגל האופניים

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.