• Ad
  • בשנים בהן כולם האמינו שאוטוטו המכוניות יעופפו באוויר, קרייזלר פיתחה וייצרה במהדורה מוגבלת מכונית עם מנוע טורבינה כמו של מטוס שאמנם לא המריאה אל על, אבל הציגה כמה רעיונות מעניינים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    שנות ה-50' וה-60' של המאה הקודמת היו שנים מרתקות למין האנושי. הטלוויזיה החלה להיות גורם משמעותי בחיי האנשים, מטוסי סילון קרעו את השמיים והפכו את כדור הארץ למקום נגיש וקטן יותר, ולראשונה בני אנוש יצאו מגבולות הכדור הזה אל עבר החלל. בהשראת כל הדברים הללו והרווחה הכלכלית שאפיינה את אותם עשורים המכוניות הפכו לחזקות, עצומות מימדים, מפוארות ומפנקות יותר.
    בהשראת סרטי המדע הבדיוני שהיו פופולריים מאוד באותן שנים רבים היו בטוחים שבשנת 2,000 המכוניות כבר יעופפו בשמים ומסעות בחלל יהפכו לנחלת הכלל, לפחות כמו טיסה לפריז.

    עוד ב-TheCar: 
    קרייזלר ואנחנו אומרים שלום לדודג' וייפר  
    האם פיאט קרייזלר תייצר מכוניות אוטונומיות לגוגל?  
    קונצרן קרייזלר-פיאט עובר לגז טבעי

    על רקע עידן בו יותר מבכל עת אחרת המציאות השתלבה בעולם הפנטזיה, ענקית הרכב קרייזלר ייצרה מהדורה מוגבלת מאוד של מכונית שצוידה בטורבינת סילון במקום במנוע שגרתי עם 6 או 8 צילינדרים.
    על העיצוב הייתה אחראית סדנת גיאה באיטליה והוא הציג שילוב בין קווי מתאר שהיו אופייניים למכוניות אמריקאיות מראשית שנות ה-60' לבין אלמנטים בהשראת עולם התעופה כמו פנסים עגולים בחזית שמזכירים את פתחי היניקה של מנועי סילון ואחוריים בעיצוב ייחודי מאוד עם מה שנראה כמו צמד מבערים אחוריים של מטוס קרב.
    בנוסף, גם בתא הנוסעים שולבו אלמנטים עיצוביים שאמורים היו להלהיב את דמיונם של החולמים על עידן החלל.

    עם זאת, מתחת למכסה המנוע לא הותקן מנוע של רקטה לחלל או מנוע סילון ממטוס קרב, אלא מנוע טורבינה קטן בהרבה שהפיק בסך הכל 130 כ"ס. נתון המומנט היה מרשים בהרבה ועמד על מעל ל-40 קג"מ.

    צילום: Karrmann

    בסך הכל קרייזלר ייצרה 55 יחידות של מכונית הטורבינה, 5 מהן היו גרסאות טרום יצור שהושמדו על ידי החברה. 50 המכוניות הנוספות נמכרו ללקוחות פרטיים והיו מצוידות ברישוי לכביש הציבורי. משום מה, למרות שגם בזמן אמת היה ברור שמדובר במכונית מאוד ייחודית, מרבית המכוניות לא שרדו את השנים במצבן המקורי וכיום ידוע על רק 9 אקזמפלרים שנותרו שלמים. בין היתר כוכב הטלוויזיה ואספן הרכב ג'יי לנו מחזיק אחת וידוע על מספר יחידות, לא כולן במצב נסיעה, הנמצאות בידי אספנים פרטיים.
    למרבה המזל אנשי קרייזלר הבינו שלא מדובר בסתם מכונית ודאגו לשמר שתי מכונית במצב נסיעה.
    מכונית הטורבינה מוצגת לקהל במוזיאון וולטר פ. קרייזלר ולאחרונה הזדמן לעיתונאי רכב אמריקאי ממגזין Road&Track לקחת אותה לסיבוב קטן.

    בעוד שכשעומדים מבחוץ אי אפשר לטעות שמדובר במכונית שונה מאוד בשל רעש הסילון שהיא מפיקה, נהיגה בה לא שונה באופן מהותי מנהיגה ברכבים אחרים מהתקופה למעט מד סל"ד עם קו אדום ב-60' אלף סיבובים בדקה, ובאופן מפתיע משהו גם בזמן נסיעה עם חלונות פתוחים הרעש בקבינה נמוך מאוד.

    לא ידוע על עוד ניסיונית שהבשילו של יצרניות רכב גדולות נוספות לייצר מכונית סילונית, אך הרשת מלאה בכל מיני פרויקטים עצמאיים, לרוב די הזויים, של אנשים שבחרו לשדך בין מגוון כלי רכב די שגרתיים למנועים של מטוסים ומסוקים.

    בשנת 2010 יגואר הציגה את ה-CX75 – קונספט למכונית ספורט היברידית המשלבת בין מנוע חשמלי לצמד מנועי סילון קטנים אך הדגם נשאר בגדר מכונית רעיונית. השנה חלום הסילון קיבל בוסט נוסף כשסטארט-אפ סיני בשם Techrules הציג קונספט למכונית על עם מנוע סילון חשמלי שלטענת המפתחים מפיק יותר מ-10000 כ"ס ומציג טווח נסיעה של 1800 קילומטרים בין טעינות.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    מכונית הסילון של קרייזלר: חזון עתידני משנת 1962

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.