מכוניות השרירים האמריקניות אכזבו במבחני הריסוק

הגרסאות היקרות והחזקות של שברולט קמארו, פורד מוסטאנג ודודג' צ'ארג'ר לא השיגו ציונים מרביים במבחני איגוד חברות הביטוח האמריקני
אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

מכוניות ספורט בכלל, ו"מכוניות שרירים" אמריקניות בפרט, מעורבות במספר רב של תאונות דרכים יחסית לחלקן בצי הרכב או בקילומטראז' הנסיעה.

 

שברולט קמארו מבחן ריסוק IIHS - 2016 - 007

 

למרות זאת, ג'נרל מוטורס, פורד וקרייזלר לא דאגו לתכנן את "מכוניות השרירים" החזקות והיקרות שלהן באופן שבו יספקו את ההגנה הטובה ביותר לנוהגים ולנוסעים בהן – אולי מפני שברוב המקרים מצליחות מכוניות אלה "לחמוק" ממבחני הריסוק החיצוניים שמבוצעים על-ידי מוסדות מחקר אובייקטיביים.

IIHS – מכון מחקרי הבטיחות של איגוד חברות הביטוח האמריקני, למשל, מבצע מספר רב של מבחני ריסוק בשנה ומכתיר את המכוניות שמספקות את רמת ההגנה הטובה ביותר כ"בחירה הבטיחותית הטובה ביותר" – אולם בשל חלקן הקטן של "מכוניות השרירים" מתוך כלל המכירות של מכוניות חדשות בארה"ב המכון לא השקיע עד היום בבחינת המכוניות האלה.

אבל, כפי שגילו יצרניות הרכב שמרוויחות הרבה כסף על מכוניות התדמית היקרות הללו – לא לעולם חוסן: לאחר שבחנו את נתוני האמת של נפגעי תאונות דרכים, מתוך בסיס הנתונים שמפרסם מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני, החליטו אנשי המכון לבצע מבחני ריסוק למכוניות אלה והתוצאות שלהם סודקות באופן לא נוח את תדמיתן תוך שהן מזכירות שוב את מותר מכוניות הספורט האירופיות.

עבור היצרניות האמריקניות, שהשקיעו כל כך הרבה משאבים בשנים האחרונות כדי לשפר את התנהגות הכביש של המכוניות האלה, מדובר בתוצאה מביכה.

"אף אחד לא קונה מכונית ספורט כדי לנסוע בה בנתיב האיטי", מזכירים אנשי מכון המחקר IIHS, "ולכן הגנת הנהג והנוסעים בעת תאונה כל כך חיונית".

 

פורד מוסטאנג מבחן ריסוק IIHS - 2016 - 007

 

המכון ריסק את המהדורות האחרונות של שלושת האייקונים המפורסמים ביותר של תעשיית הרכב האמריקנית – שברולט קמארו החדשה מאד, פורד מוסטאנג שעברה לא מכבר מתיחת פנים, ודודג' צ'אלנג'ר שהיא הוותיקה מבין השלוש – "ובשונה ממכוניות שקטות ורגועות יותר אף אחת מהן לא קיבלה את התוצאות הנחוצות כדי לזכות בתואר "בחירת הבטיחות הגבוהה ביותר" של המכון".

כדי לקבל את התואר הנכסף חייבת מכונית לקבל לכל הפחות את התוצאה "טוב" במספר מבחני ריסוק נפרדים, בהם ריסוק חזיתי (שם נדרש ציון של "טוב מאד"), "ריסוק בחפיפה קטנה" (וזאת אחת הבחינות הקשות יותר, שכן רק חלק קטן של המכונית סופג את מלוא עומס הפגיעה), ריסוק צד, ריסוק גג, בחינת האפקטיביות של משענות הראש והימצאותה של מערכת התרעה מפני התנגשות.

הדגמים שנבחנו הם היקרים והמאובזרים ביותר בהיצע המכוניות האלה, כולם עם מנועי V8 ורמות האבזור המפנקות ביותר, ובמבחן "ריסוק בחפיפה קטנה" קיבלה קמארו את הציון "טוב", מוסטנג קיבלה "מתקבל על הדעת" וצ'אלנג'ר קיבלה את הציון "גבולי".

אנשי המכון מסבירים שמבחן "ריסוק בחפיפה קטנה", שמבוצע על-ידם החל משנת 2012, מדמה מצב שבו המכונית סוטה מן הכביש ופוגעת בעץ או בתמרור – סוג תאונה שלפי הנתונים גורמת לכ-25% מכלל הפציעות הקשות בתאונות דרכים.

 

 

"במבחן הריסוק נדחף הגלגל הקדמי של צ'לנג'ר אחורנית לתוך תא הנהג, חדר את קיר האש ולכד את רגל שמאל של בובת הניסוי תוך שהוא מעוות את הקרסול שלה", מסביר אדריאן לונד, נשיא המכון. "הטכנאים שלנו נאלצו לפרק את כף הרגל של הבובה כדי לחלץ אותה מן המכונית המרוסקת ומדובר במצב די נדיר, שבו נתקלנו עד היום רק בחמישה מקרים אחרים במבחן כזה".

 

דודג צאלנגר מבחן ריסוק IIHS - 2016 - 007

 

שברולט קמארו, לעומת זאת, שהיא המכונית ה"צעירה" ביותר מבין השלוש, הציגה ביצועים טובים יותר באותו מבחן ורמת סיכון נמוכה יותר לפציעות ברגליים.
"כלוב הבטיחות של קמארו בנוי טוב יותר להגנה מפני תאונה "בחפיפה קטנה", ואלה חדשות טובות לנהגי קמארו", אמר לונד.
מאידך, רק פורד מוסטנג קיבלה ציון טוב במבחן ריסוק הגג, בעוד שקמארו קיבלה ציון של "מתקבל על הדעת", ואילו קמארו היא היחידה מבין השלוש שלא מציעה אפילו מערכת בסיסית של התרעת תאונה.

אגב, מכוניות ספורטיביות שהצליחו לקבל את התואר המיוחל של מכון המחקר הן בין השאר פולקסווגן גולף GTi, ב.מ.וו. סדרה 2 ולקסוס RC.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.