• Ad
  • על אף שלא נראה שיש מי שמתלבט בין טסלה מודל S למיצובישי ספייס סטאר ולמרות שלכולם ברור שמכוניות חשמליות הן תמיד ידידותיות יותר לסביבה משום שהן לא פולטות מזהמים בשעת פעולתן, ב-MIT החליטו לבחון את טביעת ה-CO2 שכל אחת מהן תיצור בימי חיה והגיעו למסקנות מאוד מעניינות
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מה משותף למיצובישי ספייס סטאר (Mirage בארצות הברית) ולטסלה מודל S?
    מצד אחד אמנם לשתיהן יש ארבעה גלגלים, שתי שורות מושבים והגה אחד, אבל מעבר לכך אין ספק שמדובר במכוניות מאוד מאוד שונות אחת מהשנייה הפונות ללקוחת אחרים בתכלית כשהראשונה היא אחת הבחירות המוטוריות הבסיסיות שבנמצא עם תג מחיר של כ-13 אלף דולרים בארצות הברית, טכנולוגיה מיושנת וביצועים עלובים ואילו השנייה היא מכונית יוקרה מפנקת אשר, גם לאחר הטבות המיסוי השונות לרכבים חשמליים, מגיעה עם תג מחיר באיזור ה-70-90 אלף דולרים ומציגה מופע של טכנולוגיות מתקדמות וביצועיים פסיכיים.
    בכל מקרה, אם בכל זאת מתאמצים למצוא עוד קווי השקה בין המכוניות הללו ניתן לקבוע שכל אחת בדרכה שלה היא ידידותית לסביבה.

    למרות הבדלי הגודל ועוצמת המנוע בין המיצובישי הקטנה למודל S הסלונית, סביר להניח שכל מי שיש לו טיפה מושג במכוניות לא יתקשה לקבוע כי המודל S היא המכונית הידידותית מבין השתיים משום שהיא חשמלית ולכן לא פולטת מזהמים כלל ומנגד מנוע שלושת הצילינדרים של המיצובישי, למרות נפחו הזעיר והספקו הצנוע, עדיין פולט כמויות לא מבוטלות של C0 לאטמוספרה בכל קילומטר של נסיעה.
    האמנם? מומחי MIT, אחד המכונים הטכנולוגיים הנחשבים בעולם, החליטו לבדוק את הסוגיה לעומק ובדרך האמיתית והמדויקת ביותר – חישוב כמות האנרגיה וטביעת דו תחמוצת הפחמן שכל אחת מהמכוניות הללו יוצרת בכל מחזור חייה – מהאנרגיה שנדרשת כדי לייצר את אותה, דרך זו שהיא צורכת במהלך שנות השימוש בה ועד למיחזורה בצורה ידידותית ככל הניתן לסביבה.

    לאחר שכל הנתונים חוברו וחולקו במספר הקילומטרים הממוצע שעושה מכונית בארצות הברית בשנות חייה נתקבלו תוצאות מפתיעות למדי המציבות את המיצובישי בראש כרכב הידידותי לסביבה מבין השתיים ובהפרש משמעותי למדי עם פליטת מזהמים של 192 גרם CO2 לקילומטר לעומת 226 גרם CO2 לקילומטר בטסלה מודל S – המכונית "הנכונה", נערת הפוסטר של שוחרי איכות הסביבה באשר הם.


    לצורך ייחוס החוקרים בחנו גם את הנתונים של ב.מ.וו 750 המקבילה למודל S מבחינת גודל, מיצוב, ביצועים ותג מחיר וכצפוי הנתון שהיא השיגה היה משמעותית פחות טוב לסביבה עם 385 גרם C02 לקילומטר.

    אתם בטח שואלים כיצד יתכן שמכונית שלכאורה לא אמורה לפלוט זיהום כלל מציגה נתון גבוה פי יותר מ-200 מזה שצפינו לקבל? ובכן זה מתחיל בייצור של הטסלה שבשל מורכבות הרכב מצריך הרבה יותר אנרגיה כדי להשלימו, מושפע מאוד מתהליך הכרייה והעיבוד המאוד לא ידידותיים לסביבה של הליתיום אשר ממנו עשויות סוללות המכונית, נותן גם את הדעת על מקורות החשמל לטעינת סוללות המודל S על פי התייחסות להרכב משק החשמל האמריקאי שרובו המוחלט מבוסס עדיין על תחנות כוח מזהמות ולא על תחנות ידידותיות לסביבה המפיקות אנרגיה ממקורות מתחדשים כמו מים, שמש או רוח, ומתייחס גם לתהליך מיחזור המכונית שבמקרה של הטסלה מורכב בהרבה בשל הצורך להתמודד עם סוללות הליתיום הישנות.

    החוקרים של MIT אמנם מדגישים שהמחקר שלהם לא קובע כי מכוניות חשמליות הן רעות לסביבה ומציינים את החשיבות הגדולה של מכוניות חשמליות ואפילו היברידיות בצמצום זיהום האוויר והנזקים הבריאותיים לאוכלוסיה בסביבת השימוש בהן, אך מאידך מציינים כי עדיין לא מדובר בפתרון קסם שבאמת מעלים את בעיית הזיהום האוטומטיבי מעל פני כדור הארץ ולפני מעבר נרחב לכלי רכב חשמליים יש חובה לתת את דעת על היקפי פליטות המזהמים שכל מכונית, ובכלל זה חשמלית, אחראית להם במהלך מחזור חייה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    מכון המחקר המוביל בארצות הברית בדק: מי יותר ידידותית לסביבה – טסלה מודל S או מיצובישי ספייס סטאר?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.