• Ad
  • מיצובישי הודתה בזיוף תצרוכת הדלק של 600,000 מכוניות

    עוד מסמר בארון המבחנים שיצרני הרכב מבצעים: אנשי מיצובישי הודו שכמו הרבה אחרים גם הם עבדו על מבחני תצרוכת הדלק. הם לפחות לקחו אחריות והתנצלו, וכעת בודקים אם מדובר גם בדגמים שיוצאו מחוץ ליפן
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    במסיבת עיתונאים דרמטית שנערכה הבוקר (ד') ביפן הודה נשיא מיצובישי מוטורס – טטסורו אייקאווה ( (Tetsuro Aikawa – שהחברה שאותה הוא מנהיג זייפה את נתוני תצרוכת הדלק של לפחות 600 אלף מכוניות – רובן ככולן נמכרו רק ביפן, והוא אף התנצל על המעשים ולקח עליהם אחריות.

     

    ניסאן Days 003

     

    במיצובישי בודקים כעת האם תרמית דומה בוצעה גם בדגמים נוספים שנמכרו ביפן ו/או בכאלה שיוצאו למדינות אחרות.

    ככל הידוע בוצעה התרמית בדרך מאד לא מתוחכמת, אמנם מתוך ידיעה מראש אבל לא באמצעות תוכנות זיוף כמו זו שכיכבה ב"פרשת דיזלגייט" של מבחני זיהום האוויר של פולקסווגן אלא פשוט על-ידי שימוש בלחצי ניפוח גבוהים מידי בצמיגים במהלך מבחני המעבדה.

    על פניו נראה גם שהתרמית לא הייתה מתגלה לולא "עלו" עליה דווקא אנשי ניסאן, אשר רוכשת ממיצובישי מכוניות שאותן היא מוכרת תחת הסמל שלה.

    בהודעה לעיתונות שפרסמה מיצובישי היום נכתב כך: "במהלך תהליך התקינה של מכוניות מיני מתוצרת מיצובישי" (הכוונה למכוניות שנמכרות כמעט אך ורק בשוק היפני, מכונות שם "מכוניות Kei", ומונעות במנועים בנפח 660 סמ"ק – ג.מ.) "מצאנו שנתוני תוצאות תצרוכת הדלק שהוצהרו על-ידינו למשרד היבשה, התשתיות, התחבורה והתיירות היו טובות יותר מנתוני הצריכה בפועל, וכי שיטת הבדיקה (שבה השתמשנו) לא תאמה את הנדרש בחוק היפני. אנחנו מביעים התנצלות עמוקה לכל הלקוחות ובעלי העניין שקשורים לבעיה זאת".

    יודגש שכל המכוניות בהן מדובר מבוססות על סדרת eK של מיצובישי, אשר מיוצרת במגוון גרסאות מרכב ובין השאר גם בעיצובים ייחודיים עבור ניסאן, אצלה הן נמכרות תחת השם המסחרי "Dayz" – ומדובר במכוניות שיוצרו על ידי מיצובישי ונמכרו על-ידי ניסאן מאז חודש יוני 2013.

    עוד נכתב בהודעה ש: "עד לסוף חודש מרץ השנה מכרה מיצובישי 157,000 יחידות של eK וסיפקה לניסאן 468,000 יחידות של Dayz.

    היות שמיצובישי הייתה אחראית לפיתוח המכוניות ולכן גם על השגת כל האישורים הרלוונטיים – מיצובישי גם הייתה אחראית לבדיקות צריכת הדלק.

    במהלך הפיתוח של הדור הבא של מכוניות מיני בחנה ניסאן את נתוני תצרוכת הדלק של המכוניות שבהן מדובר ומצאה חוסר סדירות בנתונים, ולכן ביקשה ממיצובישי לבדוק אותם.
    במהלך חקירה פנימית שלנו, על פי דרישה זו, נודע לנו על התנהגות בלתי הולמת (של אנשי מיצובישי – ג.מ.) שהשתמשו בערכים לא נכונים במבחנים, במטרה להשיג בהם יתרונות מעל לתצרוכת הדלק האמיתית.

    אנחנו מתכוונים לענות בכנות ללקוחות שלנו לגבי המשמעויות למכוניות שברשותם. (בנוסף) החלטנו להפסיק את ייצור ומכירות המכוניות שבהן מדובר, ומיצובישי וניסאן ידונו ביניהן בנוגע לפיצוי (שיינתן לניסאן וללקוחות של שתי החברות – ג.מ.).

    היות שאנחנו ערים לחומרת הדברים אנחנו מנהלים חקירה שנועדה לקבוע האם מדובר בבעיה שהתקיימה גם בדגמים אחרים של החברה שנמכרים ביפן, כמו גם דגמים שיוצאו לחו"ל.
    כדי לבדוק את הדברים הללו באופן אובייקטיבי וביסודיות אנחנו מתכננים להקים ועדה שמורכבת ממומחים חיצוניים בלבד, ואנחנו נפרסם את תוצאות החקירה שלנו ברגע שזו תושלם".

    הודעתה של מיצובישי, ומסיבת העיתונאים שערכה החברה בטוקיו, שלחו היום את מניות מיצובישי לצלילה הגדולה ביותר שלהם ביום אחד מזה 12 שנים – יותר מ-15%.

    במיטב המסורת היפנית קדו כל המנהלים הבכירים של החברה קידת התנצלות עמוקה בתחילת מסיבת העיתונאים, והנשיא טטסורו אמר ש"חטאם (של האחראים לכך מקרב עובדי החברה) היה מכוון. ברור שהזיוף נעשה על מנת לשפר את נתוני תצרוכת הדלק, אבל עדיין לא ברור לנו מדוע הם נקטו בהונאה".

     

     

    טטסורו הדגיש שהוא לא היה מודע לאי סדרים, ולמרות זאת הוא "מרגיש אחראי". עם זאת, חשוב להדגיש שכל עוד שלא התגלו עדויות לתרמית דומה בדגמים אחרים של מיצובישי הרי שהבעיה מוגבלת לשוק היפני בלבד.

    פרשנות: כולם משתינים בברכה

    על פניו, וככל שאפשר לשפוט לפי הפרטים שפורסמו, זיוף תוצאות נתוני תצרוכת הדלק שביצעו עובדים במיצובישי לא יקים את פרשת "מיצובישי-גייט", והוא רחוק מאד מעוצמת הזיוף של פולקסווגן בפרשת 'דיזלגייט'. יחד עם זאת, ממש לא ברור שהפרשה הזאת לא תסתיים במוות.

    ההבדל החשוב ביותר בין שני המקרים הוא שעובדי מיצובישי "שיחקו" ככל הנראה עם לחצי הניפוח בצמיגים, אבל לא יצרו "תוכנת הונאה" מכוונת. בשני המקרים מדובר אמנם ברמאות, אבל מידת החומרה והכוונה שונות מאד.

    שנית, בדיקות המעבדה לתצרוכת הדלק רחוקות מלייצג את תצרוכת הדלק האמיתית של כלי רכב – וזאת עובדה נכונה לגבי רוב יצרניות הרכב בעולם אשר נובעת מן הרף הנמוך שמציבים המבחנים עצמם.

    היות ש"כולם מרמים", או לכל הפחות מצהירים על נתונים טובים מאלה המציאותיים, הרי שמיצובישי אולי "השתינה מן המקפצה" אבל רק לתוך אותה בריכה שממילא מלאה לא רק במים.

    לא מיותר לציין בהקשר זה שמספר יצרניות רכב נאלצו לשלם בשנים האחרונות קנסות בארה"ב ובאירופה בגלל פערים בין נתוני תצרוכת הדלק המוצהרים שלהן לבין נתוני המעבדה (שלא לדבר על נתונים אמיתיים), לכן לא מדובר בגילויו של כוכב לכת חדש.

    הבדל נוסף, שאולי לא יחלץ את מיצובישי מן המשבר אבל מראה לנו את ההבדל המנטלי בינם לבין בני תרבות המערב, הוא שהיפנים מיהרו לקחת אחריות, להתנצל, ולהבטיח בדיקה יסודית ופיצויים. סדר פעולות כזה מבטיח בדרך כלל רגיעה של זעם ציבורי כלפי מי שנתפסו בקלקלתם.

     

    ניסאן Days 004

     

    מעל לכל, ומכאן גם החשש שהפרשה לא תסתיים ללא קורבנות אדם, מרחפת פרשה הרבה יותר חמורה שהתגלתה במיצובישי בתחילת שנות ה-2000, לאחר שהסתבר שעובדים בחברה הסתירו תלונות של לקוחות ולא ביצעו קריאות לתיקון. אותה פרשה הסתיימה לאחר שמספר מנהלים בחברה נטלו את חייהם בידם, וגם זאת בהתאם למסורת יפנית.

    צריך לקוות שהפעם תסתכם פרשת הרמאות במבחני תצרוכת הדלק ללא נפגעים, ורק עם פיצוי של הלקוחות והפקת לקחים רצינית יותר של כל הרגולטורים בעולם, כזאת שתחייב מבחנים ריאליים יותר לתצרוכת דלק.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.