• Ad
  • המיאטה של מאזדה רושמת נקודת ציון נוספת בתולדותיה עם ייצורו בתחילת השבוע של האקזמפלר המיליון במספר של הרודסטר ששינתה את עולם הרכב והוכיחה, גם בעידן בו טבלאות הנתונים הן חזות הכל, שעדיין יש מקום למכוניות שמקדשות את הדרך ואת חדוות הנהיגה הטהורה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    small_miata nd int_005יצרנית הרכב מאזדה רשמה אתמול נקודת ציון משמעותית בתולדותיה כשהמיאטה MX5 המיליון במספר ירדה מפסי הייצור.
    לא מדובר רק באירוע בעל חשיבות נקודתית ליצרן היפני. עצם העובדה ש-27 שנים לאחר השקתה המיאטה עדיין חיה, בועטת ונמכרת יפה צריכה ללא ספק לרגש ולשמח כל חובב הגה אמיתי באשר הוא.

    הכל התחיל בשנת 1989 כשבמאזדה החליטו ללכת נגד הזרם ולהחיות סגמנט שכולם היו בטוחים, בעידן ה-GTI, שכבר עבר מן העולם – רודסטר דו מושבית במחיר זמין.
    המיאטה הראשונה (NA) הציגה עיצוב קלאסי עם נגיעות מודרניות ודמיון לא מבוטל ללוטוס אלן משנות ה-60 ובמקביל כללה מאפיינים מודרניים כמו כריות אויר, ABS, מזגן, חלונות חשמליים ובניגוד למקור ההשראה, גם אמינות מוחלטת כמו של כל מכונית יפנית, אבל ההפתעה האמיתית הייתה התנהגות הכביש, ההיגוי המדויק ובעיקר יכולת תקשור חלומית בין האוחז בהגה למכונית.

    עוד ב-TheCar:
    מבחן דרכים: מאזדה MX-5 מיאטה החדשה פוגשת את הדור המייסד
    פיאט חושפת רודסטר חדשה המבוססת על המאזדה מיאטה
    מאזדה MX5 מיאטה היא מכונית השנה בעולם

    המיאטה השיבה לחובבי הנהיגה את היכולת לרכוש מכוניות ספורט טהורה במחיר הגיוני. חולי ההגה יצאו מגדרם והמיאטה הפכה בן לילה לכוכבת מכירות היסטרית, הרבה מעבר להערכות האופטימיות ביותר של אנשי מאזדה, ולא פחות מ-430 אלף יחידות של הדור הראשון עלו על הכבישים בשמונה שנות ייצורו.

    הדור השני (NB), שהגיע לייצור בשנת 1999, שמר על חלק ממאפייני העיצוב של הדור הראשון אך זנח את הפנסים המתרוממים והציג יציבה אגרסיבית ורחבה יותר, אם כי מעט פחות סקסית.

    מתחת למעטפת היה מדובר באבולוציה לדור הראשון והמכונית התבססה על אותה פלטפורמה וכללה מכלולים זהים רבים. עם זאת, כל מיני כיולים ותוספות מתבקשות כמו דיפרנציאל מוגבל החלקה (בגרסאות הידניות), היגוי בתגבור הידראולי מוצלח ומהיר יותר וגיר שישה הילוכים העניקו יכולת ניהוג טובות אפילו יותר מאשר בדור הראשון וגם הביצועים היו עדיפים בזכות מנוע שזכה לתזמון שסתומים משתנה ולהספקים של בין 139-155 כ"ס בגרסאותיו האטמוספריות (גרסת מאזדה ספיד עם מגדש טורבו הפיקה 189 כ"ס ונמכרה בעיקר בארצות הברית בכמויות מוגבלות).
    האקזמפלר ה-500 אלף ירד מפסי היצור בשנת 1999 ושנה מאוחר יותר, עם יצורה של המיאטה ה-532 אלף, המאזדה הקטנה הפתוחה הפכה לרודסטר הנמכרת ביותר מאז ומעולם – תואר בו היא מחזיקה עד היום ובהפרש ניכר שכל העת הולך וגדל.

    במרץ 2004 המיאטה ה-700 אלף ירדה מפס הייצור במפעל מאזדה הראשי בהירושימה, האחראי באופן בלעדי על ייצור הרודסטרית הקטנה, ובסוף אותה שנה המניין הגיע כבר ל-750 אלף.

    small_MIATAמאזדה MX5 מיאטה. צלם נעם וינד

    במרץ 2005 הוצג הדור השלישי שהגיע לייצור בשנת המודל 2006.
    בניגוד ל-NB, שהייתה סוג של עדכון עיצובי נרחב על בסיס הNA, ה-NC תוכננה מחדש ובין היתר, על אף שלא השתנתה משמעותית במידותיה, הפכה לכבדה ב-200 ק"ג מהדור הראשון.
    גם בדורה השלישי המיאטה הייתה מכונית מהנה מאוד לנהיגה, אך היו מי שטענו שהיא איבדה משהו מהשלמות שאפיינה אותה ועם או בלי קשר לכך קצב המכירות ירד באופן משמעותי.
    ביולי 2007 נרשמה המכונית ה-800 אלף ובפברואר 2011 המיאטה ה-900 אלף.

    על אף שביחס לרכבי ספורט ייעודיים המיאטה עדיין הציגה מספרים יפים, במאזדה הבינו שמשהו חייב להשתנות. "המיאטה צריכה להיות מכונית ספורט קלת משקל ובדור האחרון היא הפכה לגדולה ולכבדה יותר מסיבות שונות. אנו חושבים שצריך לחזור למקורות", הודה כבר ב-2010 טאקאו קיג'ימה, האיש שהיה אחראי על פיתוח הדור השני והשלישי.

    ואכן, בהתאם להבטחות, המיאטה בגלגולה הרביעי (ND) אשר נחשפה בספטמבר 2014 והגיעה לייצור בשנת 2015 הציגה דיאטה משמעותית וגרסת הבסיס אף הצליחה לרדת מרף הטון – ממש כמו משקלו של הדור הראשון וזה בהחלט מרשים מאוד לנוכח אבזור הנוחות הנוסף, מערכות הבטיחות והמרכב החסון שתוכנן לעמוד בסטנדרטים העדכניים והמחמירים של NCAP.
    2016-mazda-mx-5-4

    בניגוד לשלושת הדורות הראשונים ששמרו על קשר עיצובי ברור ביניהם, בדורה הרביעי המיאטה זנחה את החיטובים הקלאסיים המעוגלים לטובת קווים חדים ואגרסיביים מבעבר המדברים בשפת העיצוב העדכנית של המותג וכוללים פרונט כוחני המשתפל בחדות מבתי הגלגלים הקדמיים אל עבר כונס אוויר גדול בקדמת הרכב ופנסים קדמיים קטנים וצרים העושים שימוש בטכנולוגיית לד, צדודית נמוכה עם בתי גלגלים תפוחים וישבן גבוה ומחוטב.

    נראה שאף אחד לא יחלוק על כך שהתוצאה הסופית מרשימה מאוד, אך היו מי שהתאכזבו שלא נשמרו מאפייני עיצוב שיקשרו אותה לדורות הקודמים.

    מתחת למעטפת מאזדה שמרה על הקלף החזק שלה עם שלדת הנעה אחורית ספורטיבית הכוללת שתי תת שלדות וגשר PPF קל משקל עשוי אלומיניום במרכז המרכב, המחבר ביניהן.
    עם זאת, בדורה הרביעי המיאטה שינתה במעט את מיקום המנוע שעבר כולו להתייצב מאחורי הסרן הקדמי, דבר שיוצר מבנה קדמי-מרכזי (כמו בהונדה S2000 או מאזדה RX-8, למשל) התורם לחדות התגובה וליציבות.
    מאזדה בחרה גם שלא לחזק את עוצמת המנוע והספק גרסת הבסיס, המצוידת במנוע 1.5 אטמוספרי, עומד על 131 כ"ס, ממש כמו הספק המיאטה המקורית. גרסת ה-2.0 ליטר הבכירה מעבירה לגלגלים האחוריים 160 כ"ס (הספק זהה לזה של הדור השלישי).

    לאחר אין סוף תארים בהם זכתה במהלך השנים, בהם "אחת מ-3 מכוניות ספורט הטובות בעולם" על פי מגזין Road & Track האמריקאי, מקום שני (אחרי פורשה 911) ברשימת "מכוניות הספורט הטובות בכל הזמנים" בדירוג של CAR הבריטי, לאחרונה הוכרזה המיאטה כ"מכונית השנה העולמית" – הישג מרשים נוסף המוכיח כי גם בעידן דיגיטלי בו טבלאות הנתונים הן חזות הכל, יש מקום למכוניות בהן הדבר החשוב באמת זה "איך" ולא "כמה מהר".

    גם בישראל, אגב, למרות שמעולם לא הפכה כאן ללהיט מכירות, המיאטה היא הרודסטר הנמכרת ביותר עם כ-600 יחידות שעלו על כבישי ארץ הקודש במהלך השנים.
    כיאה למכונית שמקדשת את חדוות הנהיגה, המיאטה המיליון במספר לא תשמר במוזיאון אלא תצא למסע נהיגה בין כמה תחנות ברחבי העולם.

    2016-mazda-mx-5-3

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    מאזדה חוגגת מיליון סיבות ללכת טופלס

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.