• Ad
  • רוב יצרני הרכב מסתערים על שוק הרכב האיראני לנוכח הסרת הסנקציות. פוטנציאל של 2 מיליון מכירות בשנת 2016 מעלה את כל התעשייה על מטוסים בדרך לטהרן
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מכונית אירנית אם יש בקרבנו מי שעדיין עומדים נפעמים לנוכח ההתלהבות של רוב אומות העולם להסיר את הסנקציות הכלכליות מעל איראן ולהתעלם מן האזהרות של ישראל, יכול להיות שתעשיית הרכב העולמית יכולה להמחיש להם מה באמת מניע את ההתלהבות הזאת.

    רוב אנשי העסקים והחברות המסחריות בעולם לא לוקחים בחשבון את דאע"ש (שנוצרה, אגב, כתגובת נגד לטרור האיראני) או את חיזבאללה, את עריפות הראשים ואפילו את פצצות האטום, מפני שמה שמעניין מבחינתם הרבה יותר הוא הפוטנציאל הכלכלי האדיר של יצואנית הנפט הגדולה ביותר בעולם, ומדינתם של כ-75 מיליון תושבים.

    שוק הרכב האיראני, למשל, רכש ערב הטלת הסנקציות כ-1.6 מיליון מכוניות בשנה, חלקן מייצור מקומי בשותפות עם חברות אירופיות, בעיקר פיז'ו-סיטרואן.איראן. פוטנציאל מכירות של 2 מיליון מכוניות ב-2016
    הטלת הסנקציות מנעה יבוא של מכוניות ופגעה מאד ביכולת ההשתכרות של איראנים רבים, וכתוצאה מכך נחתכו המכירות בשוק האיראני בשני שליש, לרמה של מעט יותר מחצי מיליון מכוניות, שחלקן הוברחו למדינה מתחת לרדאר של אוכפי הסנקציות, וחלקן יוצרו שם תוך שימוש החלפים שהוברחו, בחלקם, למרות האמברגו.

    כתוצאה מן הקריסה הזו פוטרו באיראן כ-100 אלף עובדים של תעשיית הרכב המקומית, וההערכה היא שחידוש הייצור והיבוא בעקבות הסרת הסנקציות יעיפו את השוק קדימה לרמה של 1.2 מיליון מכירות עוד השנה.

    היות שבשנתיים הבאות: 2016 ו-2017, יצטרך השוק להשלים את המחסור שנוצר בארבע השנים האחרונות הרי שההערכה היא שרמת המכירות תזנק ל-2 מיליון מכוניות בשנה, לפני שתתיישר מחדש על רמה של 1.7 מיליון מכוניות בשנה.

    עוד בטרם התקבלה החלטת מועצת הביטחון של האו"ם להסיר את הסנקציות כבר ביקרה בגרמניה משלחת ממשלתית רשמית בראשות שר הכלכלה הגרמני, ובשבוע הבא צפוי שם ביקור רשמי של שר החוץ הצרפתי.
    גם נציגיהם של כמה מיצרניות הרכב כבר עלו על מטוסים, חלקם מחדשים קשרים ישנים ואחרים יוצרים התקשרויות חדשות.

    TONDAR_90_4

    ראשי פיז'ו-סיטרואן כבר הודיעו לאיראנים על כוונתם לחדש את קווי הייצור במפעל המשותף להם ולשותף המקומי האיראני שלהם, IKCO, שבו יוצרו בכל אחת מארבע שנות הסנקציות לפחות כ-350 אלף מכוניות מדגמי 405 ו-206 עם חלפים שחלקם, כך טוענים מקורות זרים, הוברחו לאיראן דרך מדינות שכנות. כעת מתכוונים אנשי פיז'ו להחליף את הדגמים המיושנים ולהתחיל לייצר דגמים אחרים, חדישים יותר, שייצורם באירופה הופסק זה מכבר.

    אגב, הגם שלא ברור האם מדובר במציאות בשטח או בתעמולה איראנית, נראה שהתעשייה המקומית שם הושפעה פחות מן הסנקציות מכפי שאפשר היה לחשוב, ואולי אפילו הרוויחה מן הסנקציות. בסרטונים שמתארים את תערוכת המכוניות של טבריז, מאוקטובר 2014, נראית השתתפות פעילה מאד של יצרני רכב מן השורה הראשונה בהם למשל איווקו ויונדאי (ציוד מכני הנדסי), וגם טויוטה, לקסוס ורנו, ואילו אנשי IKCO טוענים שהיקף הייצור שלהם ב-2014 הגיע ל-600 אלף יחידות. על-פניו, ואקום שאולי נוצר בגלל הימנעותן של חברות מערביות לסחור עם איראן התמלא על-ידי יצרנים סינים ובהם JAC , FAW ודונגפנג.

    קברניטי קבוצת פולקסוואגן הודיעו בשבוע שעבר שהם "עוקבים אחר המצב וינקטו צעדים מתבקשים בהתאם להתפתחויות העתידיות", וההערכה היא שמהר מאד ייחתמו הסכמים לייצור מחדש של דגמים קודמים של פולקסוואגן, חידוש של ייצור משותף שהתקיים עד להטלת הסנקציות, ואולי גם לייצור מקומי של דגמי סקודה וסיאט.

    שלשום הודיעו אנשי רנו בהודו שבכוונתם להתחיל לייצא לאיראן את הקרוס-אובר החדש והזול שרנו החלה לייצר שם, 'קוויד', וזאת במטרה להזניק את מכירותיו של יצרן שלא כל כך בלט בעבר בשוק הזה, עם נתח שוק של פחות מ-6%. לדברי רנו עד עתה כבר סוכמו הסכמות עקרוניות עם השותפים המקומיים שלהם באיראן, "זה סוג מכונית שיכול מאד להתאים לשוק [האיראני] וכבר הצגנו אותה לאנשים והם מעוניינים בה".

    Renault_68607_global_en

    רנו, אגב, צפויה לחדש את פעילותה באיראן גם תחת הסמל של דאצ'יה, עם דגמים כמו לוגאן וסאנדרו, אך להערכת בכיריה תארך ההתארגנות שלהם לקראת הפעלה מחדש של הפעילות באיראן "יותר מחודש או שניים".

    הסינים כבר כאן
    ייתכן שתהליך החדירה של יצרני הרכב הסינים היה מתקיים בכל מקרה, ואולי הוא הואץ על-ידי הסנקציות, אבל כל הסימנים מראים שהמרוויחים העיקריים מן ההתעוררות הצפויה בשוק האיראני יהיו יצרני הרכב הסינים, אשר צפויים לייצר תחרות קשה לאירופאים וליפנים.בין הסינים שכבר מיוצגים באיראן בולטים צ'רי ו'ליפאר', אבל הם לא יהיו היחידים. מספר יצרני רכב
    סינים כבר מייצאים כיום למדינות מתפתחות דגמים שלא עומדים בתקינה מערבית, ואיראן, שצמאה למסחר, תשמח לייצא נפט אל סין שצמאה לאנרגיה. גם יצרני הרכב היפנים והקוריאנים לא ימתינו על הגדר לאורך זמן, ואנליסטים מאמינים שכבר במהלך השנה הבאה נראה את מכירותיהם באיראן מתחדשות.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    לעזאזל עם הפצצה הגרעינית, תנו למכור מכוניות!

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.