• Ad
  • כריות-אוויר קטלניות: האם טקאטה היא רק קצה הקרחון?

    האם כרית-האוויר שהרגה את יותם וייסברג מעידה על התרחבות דרמטית של פרשת כריות-האוויר המסוכנות, והאם גם אתם יכולים לסייע להציל חיים?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בשבעה באוקטובר 2015 נהג יותם וייסברג, סרן בקבע ומפקד ספינה בחיל הים, במכונית מדגם טויוטה קורולה 2003. כאשר נסע מצפון לחדרה הוא התנגש, מסיבה שעדיין לא ברורה, בטנדר איסוזו שנסע לפניו.

     

    כרית אוויר 0034

     

    כפי שניתן לראות בצילומים שצולמו בזירת התאונה, וכפי שגם קבעה המשטרה בחקירתה, התאונה התרחשה במהירות נמוכה יחסית, ולכן נפגעו יושבי הטנדר פגיעות קלות בלבד.

    ליותם לא היה כזה מזל: למרות העוצמה הנמוכה של התאונה הוא נפגע מדבר מה שעף במהירות בתוך חלל תא הנוסעים של המכונית וריטש את עורק הצוואר שלו.
    על-פי חוות דעת רפואית הפגיעה בעורק הייתה מדויקת להחריד והוא איבד כמויות עצומות של דם, לכן כל הניסיונות להציל את חייו נכשלו.

     

     

    כרית אוויר קורולה 2003.jpg - 0057
    כרית אוויר הנהג מרוטשת. צילום: איחוד הצלה באדיבות פלאשנט

     

    במהלך השבעה הגיע חוקר התאונות של משטרת ישראל אל המשפחה, וסיפר לאיתי, אביו של יותם, שהמוות נגרם בגלל שחגורת הבטיחות חתכה את עורק הצוואר.
    עם התיאוריה המשטרתית הייתה רק בעיה אחת: חגורת בטיחות של נהג מוצלבת לאורך הגוף משמאל לימין, כשהיא עוברת מכתף שמאל אל צידו הימני של האגן, כלומר שהיא חולפת את הצוואר מצד שמאל. יותם נהרג מפגיעה בעורק הצוואר הימני שלו.

    כל ניסיונותיו של איתי וייסברג, אביו של יותם, לשכנע את חוקר המשטרה שהמסקנות שלו לא הגיוניות לא צלחו, במיוחד לאחר שהחוקר התקבע בתיאוריה לפיה יותם לא ישב על מושבו בעת התאונה אלא שכב עליו, ולכן הסתבך בדרך כלשהי בחגורה.

    למעלה משנה לפני אותה תאונה התחלנו לפרסם כאן, ב-TheCar , סדרת כתבות בנוגע לפרשת כריות-האוויר הקטלניות מתוצרת חברת טקאטה, ודרשנו ממשרד התחבורה הישראלי להפוך לגורם פעיל יותר בניהול יעיל של המשבר. בהמשך התגלגלה פרשה זו והפכה למבצע הקריאות לתיקון הגדול ביותר בהיסטוריה של תעשיית הרכב.

    איתי וייסברג נחשף לכתבות אלה ופנה אלינו עם מידע בנוגע לתאונה, שאותו התחלנו לחקור לעומק, ונפרסם בעתיד במסגרת תחקיר מפורט.

    עיקרי הדברים שחשובים כרגע הם שפיצוץ כרית-האוויר במכוניתו של יותם התרחש באופן שונה מכפי שכרית-אוויר מתוכננת לפעול, ושמשטרת ישראל סגרה למעשה את חקירתה – כלומר שתאונה זאת אמורה הייתה להיעלם בתוך אלפי תאונות לא מפוענחות אחרות שמתרחשות בישראל.

    בעוד שבמצב רגיל אמורה כרית-אוויר להתנפח במהירות רבה מאד, ומיד לאחר מכן להתרוקן מבעד לחור ייעודי שמעוצב בה, כרית-האוויר שהותקנה בקורולה של יותם רוטשה לגמרי על-ידי חומר הנפץ שהפעיל אותה, ורסיסים של המיכל שבו אוחסן חומר הנפץ ניתזו לכל עבר וחלקם עדיין נמצאים בחלל תא הנוסעים.

    כרית אוויר קורולה 2003.jpg - 0056
    כרית האוויר בזירת התאונה. צילום: איחוד הצלה באדיבות פלאשנט

    במשטרה לא בדקו את האפשרות שיותם נהרג בגלל כרית-האוויר, או שלא מצאו סיבה להמשיך ולחקור את התאונה, ולכן הודיעו לאיתי שהם ממליצים לפרקליטות לסגור את התיק ושהוא מוזמן להגיע למגרש שבו אוחסנה המכונית כדי לאסוף אותה.

    איתי פנה במכתב אל הפרקליטות וביקש שלא לסגור את החקירה, וזאת לנוכח מידע רב שפורסם בנוגע לכריות האוויר מתוצרת טקאטה. בעקבות פנייתו הורתה הפרקליטות למשטרה להוסיף ולחקור – אם כי נראה שהחקירה לא ממש התקדמה לאף כיוון עד אשר פנינו אל המשטרה לפני מעט יותר מחודש.

    במקביל פנה איתי אלינו ואל מהנדס הרכב דוד נמרי אשר בחן את המכונית יחד איתו, ובדיקה שלנו העלתה שטויוטה קראה לתיקון את כל המכוניות מדגם זה אולם לצורך החלפת כרית האוויר של הנוסע בלבד, ולא של הנהג.

    סכנה ברורה ומידית

    כאמור, במהלך התחקיר שלנו פנינו בין השאר אל משטרת ישראל אשר לא הסכימה לשתף אותנו בפרטים מתוך חקירת התאונה שבה נהרג יותם, אולם הובטח לנו שהחקירה חודשה. ואכן, לאחר הפניה שלנו יצרו החוקרים קשר עם אנשי יוניון מוטורס, יבואני טויוטה לישראל, במטרה לקבל מהם פרטים שיכולים לסייע.

    כל מי שעקב אחר סדרת הכתבות שפרסמנו כאן ב-TheCar יודע שחומר הנפץ שבו השתמשה חברת טקאטה מאז תחילת שנות האלפיים ועד ימינו אלה הופך לאלים מכפי שתוכנן להיות לאחר שהוא נחשף לחום וללחות. התוצאה היא שכאשר כרית אוויר מופעלת היא מתפוצצת בעוצמה רבה מאד, והסכנה הזאת גוברת ככל שחולף הזמן מאז ייצור חומר הנפץ, וככל שהמכונית נמצאת באזורים חמים ולחים – כמו למשל מדינת ישראל.

    היות שטקאטה שלטה עד לאחרונה בכשליש משוק כריות-האוויר העולמי, ומכיוון שכריות מתוצרתה מותקנות ברוב המכוניות של יצרניות רכב יפניות ובחלק מן המכוניות מתוצרת יצרניות אמריקניות ואירופאיות, הרי שבראיה ישראלית מדובר במערכת בעלת פוטנציאל קטלני שמותקנת במאות אלפי מכוניות, פצצת זמן תרתי משמע אשר עלולה להרוג רבים וטובים כמו יותם.

    ככל שהתארך התחקיר שלנו ומועד פרסומו נדחה, הגענו למסקנה שלא נוכל לקחת על המצפון שלנו מצב שבו ייפגעו בישראל נהגים ונוסעים נוספים, וזאת במיוחד לאחר שמינהל הבטיחות בדרכים האמריקני הורה ל-330 אלף בעלי מכוניות מתוצרת הונדה להפסיק להשתמש במכוניות שלהם באופן מיידי עד להחלפת מנגנוני הניפוח הקטלניים. כדי להזעיק את הציבור פנינו עם החומרים שלנו לערוץ 10, אשר העביר אותם לטיפולה של ליאור קינן שפרסמה אתמול כתבה בנושא.

    ליאור, שחקרה היטב את הפרטים, הגיעה בין השאר אל הפרדמדיקית שניסתה להציל את חייו של יותם בזירת התאונה, וזו העידה על סוג הפגיעה שספג כמו גם על חוסר הסבירות שהיא נגרמה בגלל חגורת הבטיחות.

    תפנית דרמטית בעלילה

    כמקובל, לקראת שידור הכתבה פנתה ליאור קינן אל אנשי יוניון מוטורס, יבואני טויוטה, כדי לקבל את תגובתם.

    היות שכאמור אלה כבר נמצאו בעובי הקורה בזכות חידוש החקירה המשטרתית, הם מסרו לנו תגובה שממנה עולה שכרית-האוויר שמותקנת במכוניות מסוג טויוטה קורולה 2003 לא יוצרה על-ידי טקאטה, אלא על ידי יצרן כריות-אוויר אחר, שאת שמו הם לא מוכנים למסור עדיין.

    לנוכח העובדות שפורטו כאן מדובר בהתפתחות דרמטית, ולמען האמת מאד מפחידה. "פרשת טקאטה" היא בבחינת "השטן שאנחנו מכירים" – כלומר ברור לנו במה דברים אמורים, ידוע לנו שמדובר במנגנוני ניפוח קטלניים, וידוע לנו גם שלפחות בארצות הברית מטפלים במלוא המרץ בצמצום הנזקים הפוטנציאליים שלה.

    כל שנותר לנו לעשות בהקשר הזה הוא להפעיל לחץ על משרד התחבורה הישראלי כדי שיזיז את הישבן שלו ויגרום לכך שגם הכריות המסוכנות שמותקנות בישראל יוחלפו לפני שיפצעו קשה או יהרגו אזרחים ישראלים.

    אולם אם תקלה דומה, אשר גורמת לפיצוץ לא מבוקר, ולכן קטלני, של כריות-אוויר בטיחותיות קיימת גם אצל יצרנית נוספת של כריות-אוויר – הרי שהיקף התופעה גדול בהרבה מכפי שפורסם עד היום, ומה שחמור יותר: הוא עדיין לא ידוע בעולם. אם הפגיעה שגרמה למותו של יותם נגרמה על-ידי מנגנון ניפוח מתוצרת יצרנית נוספת של כריות-אוויר הרי שמדובר במקרה המתועד הראשון מסוגו שמפורסם באופן פומבי, והוא חייב להדליק נורות אדומות נוספות גם בקרב הרשויות הישראליות וגם אצל טויוטה ורשויות הבטיחות האמריקניות.

     

    יותם וייסברג - 0042
    יותם וייסברג ז"ל

    נכון להיום, המצב בישראל מפחיד וחייב להטריד כל בעל רכב, נהג ונוסע, מפני שבשונה ממקביליהם האמריקניים משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים טרם פרסמו לציבור כל מידע בנושא כריות-האוויר הקטלניות, ולא נראה שהם מבצעים איזה שהוא מאמץ לצמצם את הסכנה. אבל אם מדובר כעת בכריות מסוכנות מתוצרת יצרנית כריות נוספת הרי שמדובר בהרחבה משמעותית של פוטנציאל הסכנה גם למאות אלפי מכוניות נוספות.

    חקירה מקצועית ויעילה של התאונה שבה נהרג יותם, ומגוון פעולות להעלאת המודעות הציבורית כדי להאיץ את החלפת כריות האוויר המסוכנות עשויה להציל את חייהם של אנשים רבים. אנחנו מבקשים מכל אדם שיש לו מידע שעשוי לשפוך אור נוסף על הפרשה ליצור איתנו קשר בהקדם האפשרי.

     

    יותם וייסברג - 0040

     

    תגובת יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה: "את הידיעה אודות התאונה קיבלנו החודש ומיד יידענו את היצרן. בשלב זה הנושא עדיין מצוי בבדיקה ובבחינה של היצרן ושל גורמים נוספים, ועל כן אין בידינו פרטים מלאים ובוודאי שמוקדם לקבוע מהי הסיבה שהביאה לתוצאה הקשה של התאונה.
    ברצוננו להביע את תנחומינו ולהשתתף בצער המשפחה".

    תגובת אגף התנועה במשטרת ישראל: "הנהג מצא את מותו לאחר שהתנגש עם חזית רכבו ברכב אחר שנסע לפניו. נסיבות התאונה נמצאות עדיין בחקירה במטרה להגיע לחקר האמת. המשטרה נמצאת בקשר הדוק עם משפחתו של ההרוג, מתייחסת בכובד ראש לחקירה ובוחנת את פרטי האירוע באופן מקצועי ויסודי".

    את תגובת משרד התחבורה נפרסם אם וכאשר נקבל כזאת.

     

    צילומים: יח"צ, איחוד הצלה באדיבות פלאשנט, משפחת וייסברג

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.