• Ad
  • בין הנוף הירוק שסביב אלון הגליל למעיינות הצוננים של ציפורי נמתח שביל מסומן לרוכבי אופניים בכל רמות הרכיבה, ולמענם פועלת גם כל הלוגיסטיקה הנחוצה לטיולים ולרכיבה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    הישוב הקהילתי הכפרי, והצעיר יחסית, אלון הגליל מוקף בנוף ירוק ושוכן בשלווה בלב הגן הלאומי גוש אלונים, כשסביבו נטועים המוני עצי אלון ואורן.

     

    בכל סוף שבוע, בשעות הבוקר שבהן העננים הרכים מלטפים עדיין את צמרות העצים והצינה האביבית נאחזת במורדות הירוקים – נעצרים לא מעט כלי רכב וחונים על גבעה מבודדת בשולי הישוב.
    שם, ליד מבנה מעט מוזר, מתחת לרשת צל גדולה, פורקים בעלי הרכב זוגות אופני שטח מן המנשאים, לוגמים קפה קצר של בוקר, ויוצאים בדהרה לרכיבה מרעננת בין שבילי היער.

    מקור המשיכה העיקרי הוא כמובן הנוף המרהיב ושבילי הרכיבה שחרוצים לאורכו, אבל גם השירותים הלוגיסטיים הנוחים הופכים את המקום לבית שני עבור הרוכבים: תחנה לתיקונים, מכירה והשכרה של אופניים פועלת במקום ובתוכה גם תחנת מידע של הקרן הקיימת לישראל, ויש גם חניון מגודר ומסודר שבו אפשר להחנות את המכוניות.

    אל שבילי היער שבגליל התחתון יוצאים מכאן טיולים מודרכים ללא תשלום, ואלה מותאמים לרוכבים מנוסים וגם למתלמדים.
    יש מי שמגיעים לכאן לבלות סוף שבוע של רכיבה, ולאחר היום הראשון נוטים אוהל בשטח המגודר כדי לישון בו במהלך הלילה.

     

     

    אלון הגליל הוקם בשנת 1980 כמושב עובדים חקלאי במסגרת תוכנית יישוב הגליל ובתחילת דרכו נקרא 'יפתחאל'. בשנת 1986, לאחר משבר אליו נקלעו החברים, הוא הפך לישוב קהילתי שבו מתגוררות כיום מעל למאה משפחות.

    מסלול רכיבה אחד נמתח מאלון הגליל מזרחה עד לעינות ציפורי, שם הוא נכנס לשטח "רשת הסינגלים הגדולה" של הקרן הקיימת לישראל ומצטלב בדרכם של מסלולים רבים אחרים.

    בדרך חולף המסלול הזה לצד אתרים היסטוריים ונקודות תצפית מרהיבות. זהו מסלול שמדורג ברמת קושי בינונית-קלה, שביל מאובק אשר מוליך בין הישובים בית זרזיר, שמשית וגבעת אלה.

    הרכיבה נינוחה, לאורך כעשרים וחמישה קילומטרים בתוך נוף קסום של שדות חקלאיים, דרכים רומיות עתיקות, יערות קק"ל ונקודות תצפית שפזורות לאורך המסלול, והיא מסתיימת במים הצלולים של עיינות ציפורי.

    לטובת מי שמעוניין לרכב לאורך המסלול נציין שהשביל, שמסומן לאורכו בסימון ייעודי לרוכבי אופניים, יורד דרומה מאלון הגליל לנחל ציפורי וממשיך לאורכו מזרחה. לאחר שחולפים משמאל את קיבוץ 'הסוללים' עולים על כביש הגישה לישוב שמשית ומשם מטפסים על 'גבעת שמשית' או 'חורבת שמשית' שהיא אתר בעל משמעויות ארכיאולוגיות חשובות.

    בחפירות הצלה שערכה במקום רשות העתיקות, לקראת הכשרת השטח למטיילים בני ימינו, נמצאו במקום שרידי ישוב שהתקיים במקום לאורך אלפי שנים: מצאים רבים שנמצאו שם תוארכו החל מתקופת הברזל וכלה בתקופות הביזנטית והממלוכית.

    בין השאר נמצאו במקום קנקנים מהתקופה הפרסית, סיר בישול מהתקופה הרומית הקדומה, קדרה מהתקופה הרומית ושברי כלי חרס מן התקופה הממלוכית.

     

     

    הישוב הקהילתי המודרני שמשית, אשר נטוע במרחק של כחמש דקות נסיעה מ'צומת המוביל', הוא ישוב צעיר אפילו מ'אלון הגליל': הוא עלה על הקרקע בשנת 2000, נהנה מתכנון אורבני מודרני וסביבו הוכשרו לא רק שבילי רכיבה אלא גם שבילי הליכה נוחים.

    בהמשך המסלול עולים על גבעת כסבר (כסברא) שממנה ישנה תצפית נפלאה על האזור, וממשיכים על שביל שחלקו הוא לא פחות מאשר דרך רומית עתיקה. בסמוך לכביש 79 רוכבים בתוך עמק ירוק שמרוצף בפיסות של חקלאות טבעית (חריש באמצעות חמור וקטיף ידני).

    ממשיכים צפונה מצומת ציפורי דרך עיינות ציפורי – שנובעים בתוך מבנה אבן מעוגל ותחום בגדר שממנו זורמים מים צוננים וצלולים דרך נקיק צר וירוק. (מפת טיולים וסימון שבילים מספר 3).

     

    את פירוט המסלול וכן מפות והדרכה (ללא תשלום) אפשר, כאמור, לקבל ב'מרכז שטח אלון הגליל'. מידע אודות מסלולים נוספים בסביבה אפשר לקבל בתחנת המידע של קק"ל ( 050-9200444) אשר פועלת במקום, ושם גם ניתן לשכור אופניים לטיול.

    כך מגיעים: צומת המוביל, חיבור של כביש 77, (מצומת ישי צפונה), וכביש 79, (מנצרת מערבה), מצומת המוביל נוסעים מערבה על כביש 79 ואחרי מאתיים מטר פניה שמאלה לאלון הגליל. בכניסה ליישוב ממשיכים ישר בדרך עפר ל'מרכז השטח אלון הגליל'.

    צילומים: דובי זכאי

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: עם אופניים באלון הגליל

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.