• Ad
  • קיבוץ רמת רחל היווה את הגבול הדרומי של העיר ירושלים בין מלחמת העצמאות למלחמת ששת הימים. מנקודות התצפית של פארק הזיתים ומוצב הפעמון אפשר להשקיף על בית לחם ואל מדבר יהודה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בדרום העיר ירושלים, בגבול שטחה המוניציפלי, שוכן קיבוץ רמת רחל אשר הוקם במקור בשנת 1926 על ידי עולים מליטא ומרוסיה, חברי גדוד העבודה על שם יוסף טרומפלדור.

     

     

    הקבוצה, בסיוע קרן היסוד, רכשה קרקעות מן הכנסיה היוונית אורתודוכסית וקראה לקיבוץ רמת רחל בזכות קרבתו הגיאוגרפית לעיר בית לחם שבה, על-פי המסורת, קבורה רחל אמנו. רמת רחל ממוקמת על כיפה בקצה הדרומי של רכס שנמתח בין אבו תור לתלפיות, וזאת נקודה בעלת ערך אסטרטגי היות שהיא שולטת על הדרך שבין ירושלים לבית לחם.

    בפרעות תרפ"ט (1929) הסתערו על הקיבוץ פורעים ערבים בני ישובים סמוכים ושרפו אותו עד היסוד, אולם חברי הקבוצה בנו אותו מחדש בראשית שנות ה-30. עם פרוץ מלחמת העצמאות, בשנת 1948, נכבש שטח הקיבוץ מספר פעמים, בתחילה על-ידי גדוד מצרי של כ-800 לוחמים סדירים-למחצה של האחים המוסלמים, לאחר מכן על-ידי צבא ירדן ולבסוף על-ידי צה"ל, ובמהלך הקרבות הוא נחרב בשנית. בתום המלחמה נותר קיבוץ רמת רחל בשטח ישראל, כאשר קו שביתת הנשק מקיף אותו מכל עבר, למעט מעבר קטן אל שכונת תלפיות הסמוכה.

    מאד מומלץ לבקר במקום בשעות בין הערביים, בעת שהשמש משחקת מחבואים עם העננים, ולבקר תחילה ב'פארק הזיתים' שסמוך לקיבוץ. כדי לפקוד את הצללים שבין עמודי פסל 'עמודי הזית' צריך לטפס על שלוש מדרגות גבוהות במיוחד. מנקודת התצפית שלמרגלות הפסל אפשר לצפות בקלות על הישוב הערבי צור באהר, ובמבט מזרחה נראה היטב מנזר מר אליאס כשהוא נטוע בבדידות עטופה באבן. מכאן ומזרחה משתרע מדבר צהוב ואינסופי.

    פסל 'עמודי הזית' הוא פרי יצירתו של הפסל רן מורין שנולד בקיבוץ רמת רחל, והוא הוקם בשנת 1991 במרכז פארק עמודי הזית שהוכשר ממזרח לקיבוץ. הפסל בנוי משלושה עמודים בגובה 15 מטרים שבראש כל אחד מהם נטוע עץ זית בן כתשעים שנים, ונדמה כאילו ששורשי העצים נמתחים לגובה רב. קרן קימת לישראל יצרה שיטת השקיה מיוחדת לעצי הזית, והאתר כולו הוקם בסיוע החברה הממשלתית לתיירות, קיבוץ רמת רחל וגורמים נוספים.

     


    בכניסה אל רחבת הפסל נטועים שני עצי זית שצומחים מתוך פירמידות שבנויות מאבנים לא מסותתות, וסביב הפסל נטועים כמאתיים עצי זית ב-27 שורות בסכימה מעגלית, עם שלושה שבילים שמכוונים אל אתרים חשובים בסביבה: 'ציר הרודיון', 'ציר בית לחם', ו'ציר ים המלח'. הרוח הירושלמית מלחשת בשריקה, מכופפת את ראשי העצים בניד צונן, מניסה את שרידי חום היום ומולכת כמצביא על גבעת התצפית היפה. בשעת ערביים יפה זאת, כאשר איתני הטבע חוברים ליופי ולכוח, שוטטנו על הגבעה.

    המקום נח מעל לבירה בגובה של יותר מ-800 מטרים מעל גובה פני הים, ומכאן נחשפים מראות הנוף המרהיבים של ירושלים. לכיוון מערב נראית הצגה נפלאה של גווני שקיעה, ובעת שכדור השמש צונח נזרע הנוף כולו, ללא שמץ קמצנות, באבקת זהב שמעניקה לכל מבנה ולכל גבעה נשיקה של יופי. מצפון לכאן משתרעת ירושלים, מדרום בית ג'אלה, ולפניה המבנה של קבר רחל.

    כך מגיעים: בתוך העיר ירושלים נוסעים דרומה אל דרך חברון ופונים מזרחה אחרי שחולפים על פני שכונת ארנונה, על-פי השילוט "לקיבוץ רמת רחל". מכאן ממשיכים על פי שילוט אחר שמכוון אל פארק הזיתים / מוצב פעמון.

    בסביבה 1: ממערב לקיבוץ רמת רחל נמצא גן ארכיאולוגי ובו שרידים מתקופת מלכות יהודה וומן התקופות הביזנטית והערבית. שביל קצר מוליך מכאן אל 'מצפה יאיר' שהוקם לזכר יאיר אנג'ל, לוחם שייטת בן הקיבוץ. כאן בנויה מעין מרפסת שצופה על הנוף ומקיפה עץ אלון.

    בסביבה 2: מוצב הפעמון הוא מוצב שנבנה על-ידי הליגיון הירדני לאחר מלחמת העצמאות והמבנה שלו מזכיר צורה של פעמון. זה היה מוצב מבוצר ובו 35 בונקרים, וכן מערות ותעלות קשר רבות, והוא ממוקם בקצה המערבי של הכפר צור-באהר, כ-800 מטרים מקיבוץ רמת-רחל. התוכנית לכיבוש המוצב במהלך המלחמה לא הייתה מושלמת והתבססה על פריצה אל עורף המוצב מתוך הכפר הערבי. במהלך הפריצה היו מספר תקלות ואי סדרים בקשר בין הכוחות השונים של צה"ל. אלה ניהלו קרב קשה ומורכב מול כח מיומן של הצבא הירדני שאוגף על-ידי הסיירת של החטיבה הירושלמית ומצא את עצמו נצור. במהלך כיבוש המוצב נהרגו שישה לוחמי צה"ל וכ-85 לוחמים ירדנים, ולאחר המלחמה הקים דניאל בכרך אנדרטה בצורת פעמון לזכר חבריו שנהרגו.

    ירושלים חוגגת: עיריית ירושלים וגופים ממלכתיים נוספים מזמינים את הציבור לנפוש במשך יומיים בעיר הבירה ומציעים לינה מוזלת בבתי מלון שמשתתפים במבצע, וכן כרטיסי כניסה בחינם לאירועים שונים כמו פסטיבלים, מסיבות רחוב, ומוזיאונים בעיר. כמו כן מוצע לנופשים תפריט מוזל במסעדות שונות ברחבי העיר, וכן סיורים רגליים ורכובים. פרטים: אתר האינטרנט של עיריית ירושלים www.jerusalem.muni.il  02-6297744.

    צילומים: דובי זכאי

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אל רמת רחל ופסל הזיתים

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.