• Ad
  • בין צרעה לאשתאול משתרע יער צרעה-תרום ובו אתרים ארכיאולוגיים רבים ופינות חמד לפיקניק. גם קברם המשוער של שמשון הגיבור ואביו מנוח ממוקם שם, וממנו יש תצפית נהדרת על הסביבה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    צילומים: דובי זכאי

    לפני מספר סיפר לי אחד מחבריי, מדריך טיולים, סיפור מיוחד. לדבריו, הדברים קרו בחצות הליל לאור ירח מלא: תהלוכה משונה של זוגות, נשים וגברים, צעדו לדבריו לאור לפידים וטיפסו אל מתחם קבר אשר מיוחס לשמשון ולאביו מנוח, אשר נמצא ביער צרעה.

     

    dubi zakai 1

     

    אברכים ובנות זוגם עלו במעלה התלול אל הקבר כשהם ממלמלים תפילה, והסצנה כולה – כך הבטיח לי אותו חבר – נראית הזויה לגמרי.dubi zakai 2

    לא הייתי זקוק להרבה יותר מאשר בדל סיפור כדי לכוון את עצמי, כמובן בליל ירח מלא ולקראת חצות, אל קבר שמשון ואביו מנוח, כלומר אל האזור שבין צרעה לאשתאול.
    ואמנם, מסתבר שחברי לא המציא דבר: שיירה מוזרה של גברים ונשים נושאים לפידים ופנסים התהלכה במקום וצעדה אל עבר רחבת הקבר, ואני ממהר אחריהם כצל.
    כאשר הגענו לרחבה נותרו הגברים מאחור והנשים ניגשו אל מתחם הקבר, חלקן נשקו את הקבר עצמו ואחרות הסתפקו בנגיעה בכיפתו הצוננת, וכולן נשאו תפילה וביקשו דבר אחד: שהאב ובנו, שמשון ומנוח, יעבירו לקדוש ברוך את תחינתן לפרי בטן.

    האמונה בכוחם של קברי צדיקים לחולל ניסים לא מוגבלת אמנם למקום הזה אבל כאן היא מבוססת ככל הנראה על הסיפור המקראי לפיו נגלה מלאך אלוהים אל חנה, אמו של שמשון, שהייתה עקרה, והודיע לה שיהיה לה בן.
    הבן, הוסיף המלאך, יהיה 'נזיר האלוהים' וכל עוד תישמר נזירתו יעניק לו אלוהים כוח על טבעי. לכן אין להשתומם על כך שהקבר שמיוחס לשמשון הגיבור ולאביו מושך אליו עד היום נשים עקרות שהן פחות בקטע של רפואה מודרנית.

     

    dubi zakai 4

     

    תחילת המסלול לכיוון מתחם הקבר מקושטת באמנות, וזאת בזכות אנשי הקרן הקיימת לישראל אשר חברו, בשנת 1989, עם 37 פסלים שונים – כולם אמנים שזה מקרוב עלו ארצה – וסיפקו להם גושי סלע גדולים כדי שייצרו פסלים בנושא סיפורי התנ"ך, ורצוי עם קרבה מיוחדת לסיפורו של שמשון. מתחם הקבר ממוקם על אחת הגבעות, תל נישא ונקודת ציון בולטת לא הרחק מכביש 44 בקטע שבין צומת נחשון לצומת שמשון.

    קטע הכביש עצמו, אגב, הוא קטע נהיגה יפה ומפותל שנושק ליערות קק"ל ולמספר ישובים, בין מדרונות עטופים בעצי אורן שהם חלק מיער צרעה – תרום שמשתרע על שטח של 11 אלף דונמים.

    אחד מחלקי היער מוקדש לזכר חיים וייצמן, נשיאה הראשון של מדינת ישראל, והוא נקרא, כראוי, 'יער הנשיא'. בכל חלקי יער צרעה-תרום פזורים אתרים ארכיאולוגיים רבים, וגם חניונים נוחים לפיקניק.

     

    dubi zakai 5

     

    מסלול מומלץ:

    0 – יציאה לדרך בכניסה אל דרך הפסלים שב'יער הנשיא', על כביש 44 בין צומת נחשון לצומת שמשון.
    0.1 – מזלג דרכים, פניה ימינה.
    0.3 – כאן נמצא הפסל הראשון מבין 37 הפסלים, ולצד כל אחד מהם מותקן שלט עם שם האמן ושם היצירה. אני בחרתי כמה פסלים שמצאו חן בעיניי במיוחד, אבל כמובן שאפשר לעצור ולבחון כל פסל וכל כתובית.
    0.5 – מגרש משחקים.
    1.3 – פסל שנקרא "מסע": מרכבות ברזל קטנות ניצבות על צמד סלעים.
    1.9 – 'עוצמה': פסל שעוצב עם מפלטי מכוניות על סלע בדמות מפת המדינה, יוצר את מנורת ששת הקנים. (סימון שביל ירוק).
    2.4 – פניה שמאלה למטע זיתים עתיק של הכפר סרעה, (צרעה). אפשר לטייל במטע ובחורף אף לחזות בפריחת רקפות. בכניסה למטע ממוקם פסל בשם 'חיית הפרא', ומי שזקוק לשירותים ימצא כאלה במעלה כרם הזיתים. מכאן נחזור לשביל הראשי ונאפס את הספידומטר.
    0.4 – פסל שנקרא 'חבר המשלחת', עם אותיות חצובות על ה'חזה' שלו, ומכאן נפנה שמאלה אל מרפסת נוף
    0.6 – מרפסת נוף. זהו מצפה צרעה, מרפסת עץ שממוקמת בראש גבעה ונבנתה על שרידי בית המוכתר של הכפר הערבי "סרעה".
    לאחר בריחת תושבי המקום, במלחמת העצמאות, הוא שימש כמפקדה הזמנית של חטיבת הראל בתקופת המלחמה. לאחר מכן התיישבו כאן ראשוני קיבוץ צרעה לפני שעברו אל נקודת הקבע שלהם, במיקומו הנוכחי של הקיבוץ.
    הכפר הערבי סרעה שימר את השם התנ"כי צרעה, ומתחת למצפה מוצב לוח עם תיאור הקרבות שהתנהלו במקום. מכאן ישנה תצפית אל עבר הישוב שורש, ישובי גוש עציון, בית שמש, ורכס צרעה הסמוך. מכאן נחזור ימינה במורד.
    1.2 – פסל אבן מוקף בסורג ברזל. על הגבעה קברם של שמשון ואביו מנוח (יש שילוט שמכוון אליו), ומכאן ישנה תצפית מרהיבה על העיר בית שמש, מחצבת הר טוב, מנזר בית ג'אמל והר יערן.

     

    dubi zakai 5

    הצעות נוספות לפעילויות לסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אל קברי שמשון ומנוח

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.