• Ad
  • פסטיבל ימי ענף הזית מתחיל בסוף השבוע הזה ויימשך עד ל-19 בנובמבר. זה הזמן לבקר במטעי הזיתים של הישוב דיר חנא ובבתי הבד בגליל
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בסוף השבוע הזה מתחיל בכפרי הגליל פסטיבל ענף הזית אשר נערך מידי שנה בעונת מסיק הזיתים, ולרגל החגיגות נצפין הפעם אל כרם זיתים קטן ובו עצי זית עתיקי יומין, כרם ששייך לתושבי הכפר העתיק דיר חנא.

     

    dubi zakai 13

     

    רבים מכירים את המושג בערבית "יום עסל, יום בסל", כלומר "יום דבש, יום בצל" (שמשמעו: ישנם בחיים ימים טובים ומתוקים (ימי 'דבש') ויש גם ימים מלאי דמעות, ימי בצל) – ומושג זה מתאים מאד גם למחזור התנובה של עצי הזית.
    אלה מניבים תנובה נאה בכל שנה שניה, כלומר שבשנה אחת נמסקת כמות גדולה ומכובדת של זיתים ובשנה שלאחריה התנובה נמוכה.

    ידידי הקשיש מוחמד, מן הכפר הערבי דיר חנא שבגליל, חופן בכפות ידיו חופן גדול של זיתים ירוקים שזה עתה נמסקו, והם נראים בתוכן ככתם ירוק, אגם קטן שכלוא בין כפות ידיים כהות. dubi zakai 19
    שנים של עבודה קשה חרצו בכפות הידיים האלה קמטים, והזיתים נחים בתוכן רגע לפני שהם סופגים את החבטה שהופכת אותם מסתם "זית סורי" ל"זית סורי דפוק במלח".

    מוחמד מרים את ראשו אל עבר צמרת עץ הזית, המבוגר ממנו בהרבה, ואומר לי: "יום עסל ויום בסל: השנה היא "שנת הבסל" – היבול דל והוא מסתכם אולי בעשרה או מקסימום עשרים אחוזים מכמות הזיתים שמסקנו בשנה שעברה. בשנה הבאה, אינשאללה, תהיה שנת ה'עסל' ויהיה לנו (דבש) שפע של זיתים".

    אגרונומים סבורים שההסבר לתופעה הזאת הוא שתנובת הזיתים דורשת מן העצים מאמץ רב, ולאחריה נדרשת להם תקופת התאוששות ארוכה. במהלך השנים נוצר סינכרון בין כל העצים באיזור גיאוגרפי מסוים מפני שמזג אוויר קיצוני פוגע בשנה נתונה בכל הפרחים של כל העצים ואז הם לא מניבים, מה שמאפשר להם להניב תנובה גדולה בשנה שלאחר מכן.

     

    dubi zakai 14

     

    דיר חנא הוא ישוב עתיק שנטוע בבקעת סכנין שבגוש שגב. באמצע המאה ה-17 שכנה כאן בירתו של הבדואי ד'האר אל עומר – שליט הגליל, ושרידי מבצר שנבנה בתקופתו עדיין נמצאים בגרעין מרכז הכפר.

    ישנן סברות שונות אודות מקור שמו של הכפר: יש שטוענים שהוא נקרא על שמו של קדוש נוצרי שלכבודו הוקם בעבר מנזר בישוב, אחרים טוענים שחנא הוא גלגול שמה של חנה, אימו של ישו, ויש שסבורים שהשם מנציח את שמו של מפקד צלבני שכבש את המקום.

    בתקופת המשנה והתלמוד התקיימו בסביבה הישובים היהודיים כפר חנון וכפר יוחנא, ולכן יש שסבורים שאלה הורישו למקום את שמו.
    במאות האחרונות היו רוב תושבי הכפר נוצרים, אולם החל משלהי המאה העשרים ועד ימינו גדל אחוז המוסלמים בכפר וכיום הם מהווים רוב בקרב תושביו.

    מה שבטוח זה שכמה מעצי הזית של דיר חנא לבלבו באדמה הזאת לאורך כל ההיסטוריה המפוארת ואף לפני זאת שמתוארת כאן: בין קשישי הכפר יש שטוענים שכמה מבין העצים האלה הם בני אלפיים שנים(!) והם עדיין מניבים פרי.

    עצי הזית של דיר חנא מפורסמים בכל צפון הארץ, והישוב נראה כאילו שהוא עטוף כולו במטעי זיתים. המטעים נטועים על המורדות התלולים של הר נטופה, וחובבי הליכה יכולים לרדת אליהם בשביל קסום שנמתח מן הישוב הררית כלפי מטה, עד למטע.

     

    dubi zakai 17

     

    בימים אלה מתחיל, כאמור, בכל הגליל 'ראשון המסיק', תקופה שבה נמסק היבול הראשון ונעצר – כלומר שהזיתים נכבשים תחת אבני הריחיים בבתי הבד.
    'ראשון המסיק' הוא שמן שמופק בכמות מוגבלת מיד עם תחילת המסיק, ויש לו ארומה מיוחדת, עם חריפות ומרירות אופייניות לפרי הזית הצעיר.

    מדרום לדיר חנא מתנשא הר נטופה עד לגובה של 526 מטר, ומצפון וממזרח עוטפים את הישוב נחל חילזון ונחל צלמון אשר חורצים את נתיביהם עמוק באדמת הגליל.

    אל הישוב מוליכה דרך יפה שממוספרת כ'כביש 805' וזה יוצא מצומת חילזון עד לצומת דיר חנא.
    כדי להגיע למטע של מוחמד עם רכב נוסעים על כביש 805 וחולפים על פני הכניסה המערבית לישוב דיר חנא. מצד ימין תבחינו בשלט כחול גדול ועליו הכיתוב 'עמינח', וכמאה מטרים לאחריו פונים ימינה אל כביש צר אך סלול.

    הכביש מתעקל שמאלה ומטפס בשקדנות תלולה בין בתי הכפר אל עבר מטעי הזיתים, ומבין הבתים "צומחות" טראסות אבן שגם עליהן נטועים עצי זית. משמאל לדרך נראים נופי הגליל, ואנחנו ממשיכים עד למפרץ חניה קטן שבנוי לצד מבנה אבן עם בריכה קטנה. זהו מעין ששמו 'עין נוג'ימה', וזהו גם סימן שהגעתם אל היעד.

     

    dubi zakai 15

    בימי החורף הגשומים זורמים מי מעיין זכים ממבנה האבן ואלה נקווים לתוך בריכה קטנה שממנה משקים את הצאן וגם את ההלך הצמא.

    את המכונית מומלץ להשאיר במפרץ החניה הקטן (גם כאן, כמו בכל מקום אחר, אין להשאיר חפצים ברכב), ומכאן ממשיכים בטיפוס רגלי קצר לאורך הכביש.

    מצד ימין נגלה אלינו מטע העצים העתיק, וזה הזמן לממש את הטיפ שמוחמד לחש על אוזני: "לכו לקנות שמן זית כעת, מפני שהוא יאזל במהירות ומחירו השנה יעלה". בגליל פעילים לפחות תריסר בתי בד שבהם אפשר לרכוש שמן זית איכותי.

    פסטיבל הזית בדיר חנא: הפסטיבל נערך בגרעין הכפר אשר מאופיין בבנייה ייחודית מהתקופה העות'מאנית, ובו ניצבים זה לצד זה מבצר עתיק יומין לצד מסגד וכנסיה.

    מבקרים יכולים ליהנות מסיור מודרך בסמטאות ולהשתתף בסדנת כבישת זיתים בבית "אום מוריס", לבקר בבית בד עתיק ובבית מורשת, וכן לחזות במופעי תרבות. סיור ראשון יוצא בשעה 11:00 ולאחר מכן יוצאים סיורים נוספיםבכל שעה עגולה עד לסיור האחרון בשעה 14:00. לפרטים: מתנ"ס דיר חנא – מאזן עלי 0522834403

    צילומים: דובי זכאי

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אל פסטיבל המסיק בדיר חנא

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.