• Ad
  • טיול לסופ"ש: אל עין מוקש

    בשולי הכפר הצ'רקסי הנטוש עין זיוואן נמצאת בריכת מים גדולה שקיבלה שם מצמרר בגלל שדה המוקשים הסמוך לה. כאשר משתכשכים במים אפשר להרהר בסיפור המזעזע של העם הצ'רקסי
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    צילומים: דובי זכאי

    השם המפחיד 'עין מוקש' ניתן לבריכה עגולה, בעיגול מדויק בקוטר של כאחד עשר מטרים, בגלל המיקום שלה – בצמוד לשדה מוקשים מסוכנים אשר הונחו בשולי הכפר הצ'רקסי עין זיוואן, אשר תושביו נטשו אותו מפחד הסורים לאחר מלחמת ששת הימים.

    מי המעיין מנותבים אל תוך בריכה שדפנותיה תחומות באבני בזלת מסותתות, שאחדות מהן בולטות ומסודרות כך שניתן להשתמש בהן כמדרגות ולרדת אל פני המים.

    ככל שמאריך הקיץ והגשמים האחרונים מתרחקים כך יורד מפלס המים בבריכה, שעומקה הממוצע הוא סביב שמונה מטרים, וצריך לשים לב ולהיזהר כאשר יורדים במדרגות כדי לטבול את הרגליים במים או להשתכשך בהם.

     

    dubi zakai (2)

     

    בשנת 2011 פינה חיל ההנדסה של צה"ל את המיקוש בדרך אל המעיין, שממוקם כארבעה קילומטרים מדרום לעיר הסורית הנטושה קונייטרה, וכעת מוליך אליו שביל נוח שלצדדיו גדר גבוהה עם השילוט 'זהירות מוקשים'.

    סיפור הגעתם של הצ'רקסים אל ארץ ישראל בכלל, ואל רמת הגולן בפרט מרתק: הצ'רקסים גורשו מן הקווקז החל משנת 1864, במהלך רצח עם שבוצע על ידי רוסיה במסגרת המדיניות של "צ'רקסיה ללא צ'רקסים". כמיליון וחצי צ'רקסים נרצחו, וכ-90% מן הנותרים הוגלו.

    בשלהי המאה ה-19 הם נפלטו לתחומי האימפריה העותמנית, והטורקים יישבו אותם באיזורי הספר של האימפריה, בין השאר ברמת הגולן בכפרים צורמן, ג'ויזה וחושנייה. בימי השלטון הסורי היו הצ'רקסים אחד המיעוטים הנרדפים בסוריה, ועל פי הערכה מנתה אוכלוסיית הכפר מעט פחות מאלף איש ערב מלחמת ששת הימים.

    בשונה מכפרים אחרים ברמת הגולן, אשר ננטשו במהלך הקרבות, בעין זיוואן נותרו כמאה משפחות בימים הראשונים לאחר המלחמה.
    אלא שהתושבים שנותרו חששו שהחזרת השטח לידי סוריה תגרום לסורים להתייחס אליהם כאל בוגדים, ולכן החליטו לנטוש את הכפר ולעזוב לסוריה.

    חודשים ספורים לאחר מכן, ולמשך כשנתיים, שימשו בתי הכפר הנטושים את גרעין המתיישבים הישראלים של קיבוץ עין זיוון, אשר הוקם בסמוך לבסיס צבאי סורי נטוש, כשני קילומטרים מערבית לשם.

    בעבר שימש המעיין את תושבי הכפר כמקור מים, ולצידו נמצא גם אבוס ששימוש להשקיית בהמות. כעת בתי הכפר הרוסים, חורבותיהם מוצלים על-ידי עצי אקליפטוס ענקיים, אבל מעל לבריכה עצמה אין צל. עם זאת, מי המעיין קרירים ונעימים להשתכשכות והתרעננות, ומטיילים מוזמנים להשתמש בדלי שנמצא שם כדי להשקות את עצי התאנה הצעירים שנשתלו לצד הבריכה.

    כך מגיעים:
    נוסעים מזרחה על כביש 91 מצומת בית המכס שברמת הגולן אל צומת עין זיוון, וממשיכים מעט מזרחה, בכביש 98. כעבור קילומטר וחצי פונים ימינה לכיוון רחבת חניה עם ארבע בטונדות שחוסמות את הדרך, שם מחנים את המכונית. מכאן מוליך השביל שלכם, מהלך פחות מקילומטר או עשר דקות הליכה מתונה, אל מאגר המים המושלם.

     

    dubi zakai 2

     

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.