• Ad
  • לא הרחק מיבנאל מתפצל אפיק הנחל לשניים וכולא חורשת אקליפטוסים לאי קסום ומסתורי
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מים רבים זורמים בחורף בחלקו התחתון של נחל יבנאל, בדרכם לנהר הירדן. זרימת המים מתפצלת בנקודה מסוימת סביב חורשת אקליפטוסים ומנתקת אותה לתצורת אי חביב, אליו אפשר לקפוץ בקפיצה נחשונית מעל לפלג, או באופן מסודר יותר – על-גבי גשרון מעוגל ומאולתר שהונח מצפון ל"אי".

     

     

    המהלכים על 'שביל ישראל' בחרו בחורשה זאת כאחת מנקודות העצירה שלהם בזכות יפי המקום, השלווה ורחש העצים שעוטפים אותו בכל ימות השנה וצליל פכפוך המים בימי החורף.
    המקום אפוף מסתורין ומעט אפלולי, ובכל פעם שאנחנו חולפים במזרח הגליל התחתון אנחנו מתמגנטים לכאן ואל נחל יבנאל אשר נזכר במקורות כגבול שבט נפתלי.

    ראשיתו של נחל יבנאל לא הרחק מקיבוץ לביא, אורכו כ-18 קילומטרים, והוא חוצה את בקעת יבנאל, מתחתר בקניון מרשים ומתוגבר בדרכו על-ידי מעיינות קטנים כמו 'עין פטל' – לפני שהוא נשפך אל הירדן לא הרחב מ'אום ג'וני' – שהייתה נקודת ההכשרה של כמה מישובי הסביבה – בהם קיבוץ 'בית זרע' ששוכן מדרום לכנרת.

    בכלל, כל האזור של הגליל התחתון ודרום הכנרת נחשב לערש ההתיישבות הציונית בארץ ישראל בתקופת העליה השלישית ובו נטועים כיום כמה מן הקיבוצים, הקבוצות והמושבים הוותיקים בארצנו.

    זכור לי מפגש עם איש מוותיקי הישוב הקסום יבנאל, חקלאי קשוח שפגשתי ליד כוורת דבורים ושאלתי להנחיות בדרך. האיש הביט בי והבטיח להדריך אותי אם רק אדע לאיית את שם הישוב 'יבנאל'.
    צחקתי מפני שחשבתי שהכיתוב הוא י-ב-נ-י-א-ל וכך גם אמרתי לו בביטחון, ולאחר שהוא פנה לדרכו בייאוש נראה שגילה כלפי רחמים, הנחה אותי בדרכי והדגיש באוזני שיעור שאני זוכר גם כעבור שנים: יבנאל, כמו במקורות, כותבים עם 'י' אחת.

    אז אחרי כמה שניות של אבשלום קור, אשר יסייעו אולי לאיתור קל יותר של המקום ב'וויז', אומר לכם שאפשר להגיע לקצה נחל יבנאל בלי הרבה מאמץ, ובכל סוגי הרכב.
    כדאי לעשות את הטיול לשם בעיקר בימים אלה כאשר ערוץ הנחל עטוף בפריחה מדהימה ובקעת יבנאל טוענת לכתר של אחד המקומות היפים בארץ, עם כתמי ורוד ולילך של שלהי פריחת ההרדוף.

     

     

    כך מגיעים: נוסעים על כביש 90 מדרום לכנרת ופונים מערבה לפי השילוט לקבוצת כנרת. שני שבילים חוברים אל הכביש מצד שמאל: הראשון, אל אתר השייט בסירות קאנו 'רוב רוי', והשני היא דרך עפר קופצנית שמוליכה אל נחל יבנאל. עוברים את מבני חוות 'ביתניה תחתית', (משמאל) שבה נטועים דקלי וושינגטוניה, וממשיכים אל עבר קבוצת אקליפטוסים.
    חונים ליד תלולית קטנה לצד גשר עץ ועוברים עליו אל האי.

     

     

    בסביבה 1: מדרום לחורשה ניצב תל שנקרא 'תל הכלבים', וממנו אפשר לתצפת על הירדן ואל ממלכת עבר הירדן. תושבי הסביבה נוהגים לקבור כאן את כלביהם האהובים לאחר מותם, ונחמד לקרוא את ההקדשות שהם כתבו על המצבות.

    בסביבה 2: קטע של נהר הירדן אשר נמתח מסכר דגניה דרומה נקרא 'הירדן הדרומי'. לאורך האפיק הוצבו פינות ישיבה לצד אקליפטוסים ענקיים, ומכמה מהם משתלשלים שרידי חבלים שילדים מתנדנדים עליהם, כטרזן, בדרכם אל המים.
    צריך לשים לב לכך שאין במקום שירותי הצלה ושאפיק הנחל עמוק. משמאל לפניה אל 'רוב רוי' עוברים את החניה וממשיכים ישר אל הירדן הדרומי.

    בסביבה 3: רוב רוי, שייט בסירות קאנו בירדן הדרומי. אפשרות לשייט לילי לאור לפידים. 052-2413176. (בתשלום)

    רעבים? צל תמר, מסעדה מומלצת עם ארוחות בכל רמות המחיר, כדאי להזמין מקום מראש. 04-6756688.
    מתוקים: אל תוותרו על גלידה ושוקולד בגליתא, בקיבוץ דגניה ב. 04-6755608.

    צילומים: דובי זכאי

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אל נחל יבנאל

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.