• Ad
  • הר תבור מתנשא לגובה של כ-400 מטרים מעל לסביבתו ובולט למרחוק בזכות קו המתאר העגול שלו. הנוף מסביב מרהיב, וממעל דואים צנחני רחיפה עם מצנחים צבעוניים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    על פסגת התבור ניצבת כנסייה אשר שוברת את המתאר המושלם של כיפת ההר, ומנקודה אחת למרגלותיו היא נראית כמו תיבת נוח שעגנה על מרום הר האררט.

     

     

    הר תבור מתנשא לגובה של 588 מטרים מעל לפני הים וכ-400 מטרים מעל לסביבתו, ואל ראשו מטפס כביש מפותל שמגיע עד לפסגה שנדמית כאילו היא עוטה הילת שלמות ויופי.
    בידודו של ההר וצורתו הייחודית מושכים את העין ממרחקים, ועושים אותו למוקד משיכה ומקום מתבקש לסיפורי ניסים ומעשיות, בעיקר עבור צופה שמתייצב על פסגתו וחוזה בנופיו הקסומים של עמק יזרעאל.

    הר תבור הוא היפה והגבוה בין הרי הגליל התחתון, וקו המתאר שלו משלים חצי עיגול שיופיו מתעצם במיוחד לעת שקיעה. מיעוט מקורות מים באזור כולו מנע התיישבות קדומה על ההר, אבל הנוצרים זיהו את יופיו וקשרו בו את סיפורו של ישו אשר עלה להר עם שלושה מתלמידיו. על פי המסורת הנוצרית עמד ישו על ההר ולפתע, לנגד עיני תלמידיו, פניו השתנו וזהרו כשמש, לבושו נראה לבן כאור, ומעליו צף ענן בהיר ורך אשר סוכך עליהם. הנוצרים מתארים את האירוע הזה כתהליך של 'השתנות' שאותו עבר ישו, וזה קידש את ההר עבורם במידה מסוימת.

     

     

    כאשר ניצבים על ראש ההר מסתבר שבנויות עליו שתי כנסיות – פרנציסקנית ויוונית. הכנסיה הפרנציסקנית היא מבנה גדול ומרשים שתקרתו בנויה מקורות עץ, ובסמוך למזבח שלה בנוי פסיפס מרשים שמתאר את השתנותו של ישו, כשמשני צדדיו אליהו הנביא ומשה ומסביבו ניצבים תלמידיו שמופתעים מן האירוע. לא הרחק משם ניצבת הכנסייה היוונית, צנועה יותר, בוהקת בלובן סיד, מוקפת בחומה גבוהה ובולטת ביופייה. בשונה מן הכנסייה הפרנציסקנית, כאן אין שעות ביקור ולרוב היא סגורה לקהל הרחב. עם זאת, הסבלנות משתלמת: אם פוגשים באחת הנזירות ברגע בו היא פותחת את השער היא, לרוב, לא תשאיר אתכם בחוץ ותזכה אתכם בביקור נדיר במקום.

    במסורת היהודית נקשרו אל הר תבור אירועים שונים, חלקם יותר טובים ואחרים פחות. בספר שופטים מסופר על דבורה הנביאה שקראה אליה את ברק בן שבט נפתלי וציוותה לאסוף עשרת אלפים לוחמים כדי להסתער על ההר שבו התבצר צבאו של סיסרא הכנעני. אלה הובסו בסיום אותו קרב אולם התבור ראה גם תבוסה יהודית קשה: אלכסנדר החשמונאי אסף צבא של 30 אלף לוחמים וניהל כאן קרב כנגד חיל משלוח רומאי בפיקוד המושל של סוריה. בקרב הזה נהרגו עשרת אלפים מלוחמיו והוא עצמו נשבה והוצא להורג.
    בתקופות קדומות נהגו להדליק על התבור משואות כדי להודיע לישובים המרוחקים על מועדי ראש חודש והחגים.

    עד לשלהי תקופת השלטון העות'מני היה התבור מכוסה כולו בצמחייה ובעצי אלון לרוב, אולם בתקופת מלחמת העולם הראשונה נכרתו ממנו עצים רבים כדי להסיק את דודי הקיטור של קטרי רכבת העמק. יערני הקרן הקיימת לישראל שתלו על ההר יערות בניסיון לשחזר את הצמחיה המקורית וכיום ההר מכוסה בעצי אורן וחרוב.

    מעבר ליופי השלו שמאפיין אותו, התבור הוא יעד מועדף על חובבי מצנחי רחיפה, זאת בזכות טרמיקות עזות שמתרוממות סביבו, ובימים בהירים אפשר לחזות במצנחים רבים שמרחפים סביבו ומוסיפים לו קישוט מודרני ומיוחד.

    כך מגיעים: נוסעים מעפולה על כביש 65 צפונה ופונים מערבה בצומת התבור אל כביש 7266 לכיוון הכפר הערבי דבוריה. כביש מפותל יוצא מקצה הישוב ומטפס עד לפסגת ההר.

    בסביבה: מקום מומלץ לפיקניק ביער קק"ל שב'בית קשת', עם פינות מוצלות ואתר נופש.

    היסטוריה: מוזיאון לתולדות כפר תבור בלב המושבה (04-6765844).

    משהו מתוק: מוזיאון המרציפן בכפר תבור (04-6772111). יקב: תבור סיור והדרכה, טעימות (04-6760444).

     

     

    צילומים: דובי זכאי

     

    הצעות נוספות לטיולי סוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אל הר תבור

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.