• Ad
  • טיול לסופ"ש: אל המעיין בלב השדות

    בין שדות עמק יזרעאל שופע מעיין עדעד, מסתיר מאחוריו אגם גדול ופינה קסומה לקפה ולמנוחה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    צילומים: דובי זכאי

    התמונה שנגלית בימים אלה בשדות שמקיפים את מושב היוגב, בלב עמק יזרעאל, כוללת טרקטור עצל שמערים חבילות חציר אחרונות, מסודרות, ממתינות למשאית גדולה שתוליך אותן למתבן ומשם אל רפתות הסביבה, למאכל הפרות.

    dubi zakai 1 (13)

    שעת ההמתנה למשאית היא גם זמן המנוחה, אתנחתת קפה למפעיל הטרקטור, ובעת שהוא מרתיח אותו על האש לקח אותי איתו מרחק כמה צעדים משדה החיטה הקצור בשביל שהולך מזרחה ממושב היוגב והציג בפני פינה קסומה בשם עין עדעד.

    כרבולותיהם הפרועות של צמחי קנה נדו עם הרוח, כמו דבקות בתפילה. אקליפטוס ענק שילח עלי שלכת שצנחו וצפו על פני המים. צפרדע מדושנת השמיעה קרקור מאיים ונעלמה בקפיצת ראש אל תוך המים הצלולים. דגים זהובי סנפיר הסתערו בלהט על פירורי לחם שפיזר להם הטרקטוריסט, מחוללים לרגע מהומה קלה בפינת החמד. מספר סופיות שהסתתרו בין הקנים מיהרו לפרוש כנפיים ולעוף בפחד, מצייצות ציוץ זועם.

    dubi zakai 5 (5)

    רוח מהלכת בריקוד פרוע וחולפת בשדות עמק יזרעאל. לפתע נחסמת הרוח על ידי מספר עצים חסונים שמקלקלים לה את המרחבים. ענן אבק קל עולה מן השבילים, מתקדם אל פינת החמד ואל המעיין הנובע, אותו מעיין ששימש כמקור מים לכפר התורקמני, 'עיד אל עוואדין' שנח על הגבעה מצפון לשם.

    dubi zakai 2 (10)

    מי המעיין הצלולים והצוננים מליחים מעט, נובעים בקביעות משך כל השנה ומליחותם נמוכה מספיק כדי לאפשר שימוש חקלאי.

    כאשר מביטים סביב, ממזרח למושב היוגב, פרושים לכל מטחווי הקשת שדות החיטה הקצורים וממלאים את האופק. בליבם בולט אי ירוק של עצים מצלים, מעיין יפה שתחום בבריכת אבן גדולה וצמחי קנה רבים צומחים סביב לו. סלעים מוצבים סביב האגמון כשולחן ישיבה, והיות שהמקום מוצל אין מתאים ממנו להפוגה במהלך טיול ולהכנת קפה.

    ממול לפיסת היופי המוצלת מוליך שביל מערבה, אל תלולית בשטח שעליה נמצאים חורבות הכפר עיד. תושביו הגיעו במאה ה-12 מטורקמניסטן, וגבריו נודעו כלוחמים נועזים, ומגדלי סוסי קרב. סימן ההיכר שלהם היו רתמות צמר צבעוני שסרגו נשות השבט לסוסים.

    באזור זה נמצאו עד למלחמת השחרור מספר כפרים של טורקמניסטנים, ובעת המלחמה ברחו והתיישבו ליד העיר ג'נין. בתקופה קדומה יותר התקיים כאן ישוב רומי קדום, ותעלה ארוכה הוליכה את מי המעיין אל הישוב. יש שאומרים שהתגלה כאן פסיפס גדול, אבל אנחנו לא מצאנו לו זכר.

    dubi zakai 3 (4)

    הטרקטוריסט סיים להכין את הקפה ויחד ישבנו בצל העצים לנוכח מרחבי השדות, הרי הכרמל, לגמנו קפה ובעיקר שתקנו, שלווה של הפסקת קפה.

    כך מגיעים: מושב היוגב נמצא מצפון לצומת מגידו, הכניסה אליו מכביש 66. פונים צפונה אל כביש ארוך שנכנס למושב ונוסעים עד קצהו, אל מזלג דרכים שבו פונים ימינה לדרך עפר. משמאל נטועה שדרת ברושים והשביל מתעקל שמאלה. ממשיכים לאורך כקילומטר, ויש לשים לב שקבוצת עצים ממול מסתירה את עין עדעד. עם זאת, יש במקום שילוט מסודר.
    השביל מתאים לכל רכב. מפת טיולים וסימון שבילים מס' 4, (נ.צ. 724172 / 221389 ). תוכנת 'עמוד ענן' amudanan.co.il. לחפש לפי היוגב.

    הצעות נוספות לטיולי סוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.