• Ad
  • כביש 98 הוא אחד המרשימים בארץ, והוא מתפתל על השיפולים הדרומיים של מזרח רמת הגולן. לא הרחב מן הגבול עם ממלכת ירדן ממתינים לכם העיקולים בדרך אל רום הגולן
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

צילומים: דובי זכאי

במפת סימון השבילים, נראה הפלטו, החלק הגבוה והשטוח של דרום רמת הגולן, כמו אצבע ענקית שמורה דרומה.

בקצה האצבע הדמיונית הזאת מתחילה גלישה דרומה, מרכס דהרת א-נצריה עד לעומק של כ-400 מ', אל ערוץ נהר ירמוך.

הנופים עוצרי נשימה: כביש 98 משרטט את דרכו במעלה רמת הגולן עם סדרת פיתולים ועיקולים שנראים היטב מתצפית 'חגי' שבקצה הרכס, עם כביש שנדמה לעיתים לנחש שאיבד את זנבו.

ההתחלה, מצומת חמת גדר, רגועה, וממש לא מנבאת את העתיד לבוא: משמאל לכביש הצר משורטטים מורדות ואדי א-טחנה, וכמה מאות מטרים בהמשך הדרך מגיעים אל העיקול הראשון של כביש 98 – הכביש האהוב עלי במיוחד.

dubi zakai 4

בסוף שבוע זה מדלג המסלול שלנו מעיקול לעיקול, עם כמה פניות שבהן מומלץ לעצור – הראשונה בהן היא זו של צומת חמת גדר.

מכאן ואילך נספור את מספר הפיתולים והעיקולים, ולפיהם נתאר את המסלול:

עיקול רביעי: בשולי הכביש נמצא מקום נאה לחניה, לצד גדר הבטיחות. נעבור אותה ונמשיך מזרחה, אל קצה הרכס, אל מרפסת סלע שצופה אל שכנינו הירדנים.

שם, מעבר לגבול, נבלמים המדרונות בטראסות פורחות, ובתי הכפר מחי'בה אל פוקא נראים כמתאבדים, מתגלגלים במדרון תלול.

מעבר לגבול נאנקת משאית בעליה הקשה, מתחתיה ערוצו האפלולי של הירמוך. אל חמה, חמת גדר בעברית, עטופה בצמחיה סבוכה וממול ניצב מעל הנהר גשר 'אם בטמה'. כל היופי הזה נהדר במיוחד בשעות אחר הצהרים.

עיקול שביעי: כחמישים מטרים לאחר העיקול השביעי פונים פניה חזקה שמאלה, אל כביש משובש מאוד שנמתח עד לנקודת התצפית 'נגב כנרות'. שטח ירוק נושק לפאה הדרומית של הכנרת, וממנו מזדקרים דקלים, עד לפיתול מצוק שיורד אל נהר ירמוך.

עיקול תשיעי: כאן נפנה שמאלה אל שביל לבן שמוביל לתל אתריא.

מכאן ישנה תצפית מרשימה על הכנרת ויישוביה, אל טבריה והר כנען.

פילבוקס (עמדת הגנה מתקופת המנדט הבריטי) ניצב עדיין על משמרתו, כאילו לא יודע שהבריטים כבר לא כאן, ובהמשך הדרך לא נוכל לעבור אלא אם הגענו עם כלי רכב בעל הנעה כפולה.

עיקול עשירי: לאחר העיקול העשירי נפנה שמאלה אל דרך עפר כבושה באופן סביר אשר מובילה אל עין עקוב (עין תאופיק).

כאן נחצה גשר יפה מעל מעין קטן, ונמצא עצי דקל ומקום יפה לפיקניק. בסמוך לכאן נמצא אתר 'תותחי נברון': בונקר שבנה צה"ל הצעיר לטובת תותחים ארוכי טווח, וזכה בכינוי על שם ספר המתח הידוע של הסופר אליסטר מקלין.

עיקול אחד עשר: כעת הגענו כבר ל'פלטו': השטח הישר שעל רמת הגולן. נמשיך כשני קילומטרים נוספים ונפנה שמאלה להר נמרון (בערבית עין א- נימר = עין הנמר) – מצוק שיורד בתלילות אל עבר הכנרת. זאת נקודה קפיצה החביבה על צנחני הרחיפה.

dubi zakai 1

מכאן נחזור לכביש, וכ-3,000 מטרים בהמשך הדרך נפנה שמאלה ל'מצפה לשלום': טיילת 'מצוקי האון', בין כפר חרוב למבוא חמה. הכניסה לטיילת על גבי בשביל קטן משמאל אשר מגיע עד לנקודת חניה.

כך מגיעים: מצומת צמח, (בדרום הכנרת), פונים מזרחה לכביש 98, נוסעים לצומת חמת גדר ובו פונים שמאלה לכיוון רמת הגולן, להמשך כביש 98.

dubi zakai

הצעות נוספות לטיולי סוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

• Ad

טיול לסופ"ש: אל דרום-מזרח רמת הגולן

רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו.

אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.