• Ad
  • על גדת נחל דן הוקמה אחת מאנדרטאות ההנצחה היפות בישראל לזכר קורבנות אחד האסונות הגדולים בתולדות צה"ל
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

     

    ישנם מועדים שחקוקים אצל כל תושבי ישראל, בני גילאים שונים, כאלה שבהם כל אחד זוכר בדיוק היכן היה בשעה שבה התקבלה הבשורה. ה-4 בפברואר אולי לא זכור אצל רבים כתאריך, אבל צמד המילים "אסון" ו"מסוקים" מצמרר את בשרו של כל מי שכיום הוא בן יותר מ-25, ומזכיר לו היכן נמצא ביום הארור שבו התנגשו ביניהם שני מסוקי 'יסעור' מעל למושב 'שאר ישוב' ובהם 73 לוחמים ואנשי צוות שעשו את דרכם לשירות צבאי בתוך לבנון.

     

     

    אסון התעופה החמור ביותר בתולדות צה"ל ומדינת ישראל אפף מדינה שלמה באבל, ודי בסמוך לאחריו החלו כמה מן המשפחות להקים ברחבי הארץ אתרי הנצחה שונים לזכר יקיריהם.

    כעשור לאחר האסון נחנך לא הרחק מנחל דן, במקום נפילת אחד משני המסוקים, אתר הנצחה רשמי שהוקם בסיוע משרד הביטחון, קק"ל ואיש העסקים ארקדי גאידמק.
    באתר ניצבת אנדרטה שמעוצבת בדמות מסוק ובמרכזה בריכת מים עגולה שבתוכה שמות הנופלים, ומימיה נשפכים מדפנותיה. מן הבריכה יוצאים שבילים שמובילים לשביל מעגלי סביב הבריכה ובינות לשבילים ניצבים 73 אבני גיר בגובה אדם. השביל הראשי מוליך דרומה ובמרכזו תעלת מים שיוצאת מן הבריכה ומוליכה את מימיה אל בור מים בכניסה לאתר, ובקצה השביל מונצחים שמות הנופלים על גבי לוח זכוכית שמצידו האחר מתואר סיפור האסון.

    האתר עוצב בשיתוף האדריכלית שלומית שלמה, מעצבי הגינות חיים כהן וגלעד שרון, והפסלים רמי פלדשטיין, סידור כהן וגרשון היימן בסיוע הפסל דני קרוון.

     

     

    את הסיור כדאי להתחיל בדרום האתר, סמוך למגרש החניה. שביל קטן מוליך משם אל עץ שנטוע על פלגי הדן, על ענפי העצים תלויים חלוקי נחל, אגודים במנשא ברזל וגם עליהם שמות החללים. זאת הנצחה פשוטה, ישירה, כואבת, שצורבת את לב המתבונן ומעלה בעיני רוחו דמות של חייל אהוב ובן משפחה יקר.

    השביל פורץ את דרכו בין 73 הסלעים החסונים שניצבים במעגלים גדולים ועוטפים את הבריכה העגולה, כאילו מסוככים ומגנים עליה. גם תחת המים פרוסים שמות הנספים, צרובים על גבי אבן שחורה כשהם יוצרים משטח חי שרועד עם כל משב רוח.

    שני עיגולים כבדים מצער עם שמות של חיילים, בני אדם, ילדים, ללא תואר או דרגה, רק שמות. עמידה על שפת הבריכה לשמע רחש המים הזורמים ונופלים במפל, מעצימה את הזיכרון ומכבדת את הנופלים. אתר ההנצחה מתוחזק על ידי 'העמותה להנצחת חללי אסון המסוקים' בראשות רעיה אפנר.

    כך מגיעים: נוסעים מזרחה מקריית שמונה על כביש 99 (מ'צומת המצודות'), עד לכניסה לקיבוץ דפנה. ממשיכים לפי השלט 'דגי דפנה' ופונים ימינה לכיוון האנדרטה שסמוכה לבית הקברות של הקיבוץ.

    בסביבה: אתרי טיולים רבים נמצאים בסביבה. תל דן הוותיק והיפה על מימיו הזכים; מבצר נמרוד שמשקיף ממעל, מרמת הגולן; שביל עמי, טיילת הליכה נפלאה לאורך הירדן, עם ספסלים, תאורה, מדשאות ופינות פיקניק על שפת נהר הירדן.

     

     

    צילומים: דובי זכאי

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אל אנדרטת אסון המסוקים

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.