• Ad
  • במרכז שכונת כבאביר שעל הכרמל שוכן מרכזה הישראלי של תנועת האחמדאים המוסלמית, תנועה שדוגלת בשלום ונאורות
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    חיפה, עיר ששוכנת על הכתף המערבית של הכרמל וצופה אל הים התיכון, יכולה הייתה להיות אחת הערים היפות בעולם, לולא נבנו בתוכה מבנים מכוערים ולולא הוקפה באינספור מפעלי תעשייה מזהמים.

     

     

    למזלנו יש מי שלא מתייאשים מן הניסיונות למגר את הכיעור ולהעצים את היופי, לסלק את הזיהום ולאפשר לאוויר הים לנקות את הריאות, או לכל הפחות לאפשר לנו תצפית על העולם ממרום הכרמל. כידוע, ככל שמתרחקים מאובייקט ומביטים בו מלמעלה הוא נראה פחות מכוער ויותר נשגב, ומבחינה זאת טוב עשתה עיריית חיפה שהכשירה את "דרך נוף חיפה" – מסלול נסיעה תיירותי לאורך כ-60 קילומטרים אשר מחבר בין 21 נקודות שונות בעיר, ובהן גם מספר מצפורים על רכס הכרמל.

    העיריה אף הנפיקה מפה מסודרת שבהנחייתה אפשר לנסוע מנקודה לנקודה, ואנחנו בחרנו להתמקד השבוע בנקודה מספר 15, שהיא אחת הנקודות המעניינות במסלול ולא רק בזכות הנוף שנשקף ממנה.

    ברוכים הבאים למצפור מספר 15 שנקרא תצפית 'כבאביר'. המצפור נמצא בתוך גן ציבורי מול מסגד 'מחמוד' אשר נקרא על שם החליף השני של הכת ה'אחמדית', ובלב שכונה שתושביה שייכים לכת זאת. בקומת הקרקע של מסגד מחמוד מוצגת תערוכה קבועה שמתארת את תנועת האחמדיה בארץ ובעולם, ומן המצפור נשקפים נופי הכרמל הירוק והים הכחול.

    התנועה האחמדית נוסדה על ידי מירזא ע'ולאם אחמד אל-קאדיאני (1908-1835) במאה ה-19 במדינת פנג'אב שבהודו, והיא נקראת על שם מייסדה. כאשר ע'ולאם הגיע לגיל 40 הוא הכריז שאללה הטיל עליו לחדש פני הדת המוסלמית ולהשליט בעולם צדק ויושר. התורה האחמדית שוללת אלימות במסגרת ג'יהאד ומטיפה לנאורות, שלום ואהבה לאחר, ואחת משתי הסיעות שלה אף מבקשת לכלול בה בנוסף למוסלמים גם יהודים, נוצרים ובני דתות אחרות.

     

     

    עם זאת, יש שטוענים שהכת הזאת גדלה באמצעות הטפה מיסיונרית ושהופעתה כדת שדוגלת בשלום נועדה לגרום לבני דתות אחרות להמיר את דתם. כך או אחרת, עקרונות התורה האחמדית מחייבים את מאמיניה להיות נאמנים למדינה שבה הם חיים ולמאמינים אסור לעבור על חוקי מדינותיהם. כיום פזורים כ-120 מרכזים של התנועה האחמדית במדינות רבות.

    שכונת כבאביר תחומה במערב הכרמל בין נחל עמיק מצפון לנחל שיח מדרום, כשהיא מוקפת בשכונות יהודיות. במקור התקיים כאן כפר ערבי קטן שהוקם במאה ה-19, ובחודש במרץ 1928 הועבר אליה מדמשק, שנשלטה אז על-ידי המנדט הצרפתי, "מרכז המשלחת האחמדית לארצות המזרח-התיכון". מסגד מחמוד הוא מבנה מתומן (בעל שמונה צלעות) שבנוי באופן דומה למבנה מסגד כיפת הסלע שעל הר הבית בירושלים, ושני צריחיו הדקים מזדקרים ומגרדים את השמיים במרום הכרמל. אפשר לבקר במסגד ולסייר בו בחינם, אך בתאום מראש בטלפון 04-8385002.

    התצפית מן המצפור מדהימה: תחת הרגליים פרושים חוף זמיר, חוף דדו, תצפית על מסלול ההליכה של נחל שיח (שלאורכו אפשר לרדת ברגל עד לחוף הים), תצפית על בתי הקברות היהודי והנוצרי ואל המבנה היפה של המכון לחקר ימים ואגמים.

     

     

    כך מגיעים: נוסעים צפונה על כביש 4 לתוך העיר חיפה ועולים לכרמל ממחלף חיפה דרום, דרך רחוב משה פלימן, שכונת רמת אשכול, ואחר כך שדרות מוריה, משם פונים שמאלה לפי השילוט "שכונת כבאביר".

    צילומים: דובי זכאי

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אחמדים על הכרמל

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.