• Ad
  • טיול ליום הזיכרון: אל יער חולדה

    לקראת יום הזיכרון יצאנו ליער חולדה כדי לפסוע בשדרת דקלים שמקשרת בין מחיר הקמת המדינה לבין מחיר השמירה עליה ועלינו
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בערבו של ה-28 באוגוסט 1929 הסתערו מאות ערבים על 'קבוצת חולדה' – בית חווה מבודד שנבנה כחצר מבוצרת ובתוכה בית אבן בן שתי קומות.

     

     

    קבוצת חולדה מנתה אז 16 בחורים, שתי נשים ושני ילדים, ולעזרתם נחלצו ערב קודם לכן שני לוחמי ההגנה – מתניה אברהמסון ואפרים צ'יזיק. בידי המגינים היו 12 רובים קנדים, מספר רובים אנגלים וכמה רימונים, ותוצאות ההסתערות נראו ידועות מראש, לפחות לפורעים הערבים: בעקבות מאות המסתערים צעדו נשותיהם, חמוריהם וגמליהם כדי לשאת משם את הביזה והשלל.

    הפורעים העלו באש את הגורן, כיתרו את החווה והחלו לפרוץ לתוכה.

    אפרים צ'יזיק פקד על המגינים לסגת בזחילה אל בית האבן ופיקד על הנסיגה תוך שהוא מלווה את האנשים. בגיחת החילוץ האחרונה שלו הוא נורה ונהרג במקום, וגופתו נותרה מוטלת בחצר.

    המגינים ירו על הערבים הבוזזים מחלונות הקומה השנייה, ורק לקראת חצות הגיעו למקום חיילים בריטים אשר דרשו משני הצדדים להפסיק את האש.

    הערבים סרבו והבריטים פתחו עליהם באש, ולאחר נסיגתם נספרו במקום 40 הרוגים. הבריטים פינו את המגינים אך סרבו לפנות גם את גופתו של צ'יזיק, אשר נותרה במקום במשך שלושה ימים.

    למחרת בבוקר העלו הערבים את המשק באש, ושרפו אותו עד היסוד.

     

     

    ההתיישבות היהודית בחולדה המודרנית החלה בשנת 1907 כאשר על חלק זעיר מתוך כ-2,000 דונם של אדמות שנרכשו שנתיים קודם לכן עבור ההנהלה הציונית הוקמה חווה להכשרה חקלאית. בין השאר נועדה החווה לפעולות נטיעת יער לזכר חוזה המדינה, בנימין זאב הרצל, ולהקמת מוזיאון לזכרו.

    בית האבן נבנה עבור מגורי מנהל החווה ולצורך המוזיאון, ואילו החצר שימשה למגורי הפועלים שנטעו את יער הרצל, שהוא היער הנטוע הראשון של הקרן הקיימת לישראל. נטיעת היער החלה כבר עם יישוב המקום ב-1907, ובשנת 1912 הצטרפה למקום קבוצת חלוצים שהקימה שם משק חקלאי.

    לאחר מאורעות תרפ"ט, ב-1929, שימשו שרידי הישוב כמרכז אימונים של ההגנה, ושלוש שנים לאחר מכן, בשנת 1931, התיישבו במקום אנשי קבוצת גורדוניה מפולין.

    שבע שנים לאחר מאורעות תרפ"ט פרץ בשטחי פלשתינה-א"י "המרד הערבי הגדול" (מאורעות 1936-1939), אשר היה ניסיון כלל ערבי מאורגן, בין השאר גם בתמיכה כלכלית נאצית, לחסל את הישוב היהודי בארץ ישראל.

    הערבים אמנם פרעו והרגו בישוב היהודי בכל רחבי הארץ, ואף הצליחו לרצוח כ-400 יהודים ולהשמיד מספר נקודות ישוב, אבל בסופו של דבר הרגו בעיקר זה את זה (הטרור הערבי גבה כ-5,000 הרוגים ערבים במלחמת כנופיות פנימית) והביאו לחיזוק הישוב היהודי ולשיפור יכולותיו וכלכלתו.

    במהלך המאורעות, בשנת 1937, הועברה חולדה למרחק של כקילומטר וחצי מערבה, והתבססה במקום מושבה הנוכחי. על קברו של אפרים צ'יזיק הוצבה אנדרטת "עבודה והגנה" אשר פוסלה בידי הפסלת בתיה לישנסקי. שתי הדמויות אשר מפוסלות בפסל האנדרטה לצד צ'יזיק הן של אחותו שרה והשומר בנימין מונטר אשר נהרגו תשע שנים קודם למאורעות תרפ"ט, בי"א באדר תר"פ, על הגנת תל-חי.

    במהלך מלחמת העצמאות, 11 שנים לאחר מכן, שימשה חולדה כאחת מנקודות ההתארגנות של הכוחות היהודים שפרצו את הדרך לירושלים.

    בשנת 1976 שוקמה חוות חולדה והוקם בה מרכז שדה של משרד החינוך והקרן הקיימת, ובשנת 2000 היא נפתחה לקהל. ביער, אשר משתרע כיום על פני שטח של יותר מ-200 דונם, נטועים עצי מחט, אשל, חרוב וזית, והוכשרו בו חניונים, שולחנות לפיקניק וברזי מים.

     

     

    רוחות אביב מחוללות כעת עלים זעירים, מעיפות אותם במערבולת וזורעות נקודות כתומות על השביל, מסחררות גם פרפרים מבולבלים במערבולת של זרם אוויר פתאומי. הסערה ניכרת גם בצמרות דקלי הוושינגטוניה – מסימני ההיכר של יער חולדה – ואלה נדמים לרגעים לטחנות רוח תמירות.

    בעת שצועדים בשביל העפר שבין הדקלים נדמה שאלה ניצבים בגאון כמו מסדר כבוד, כשהם מחבקים ומקשרים בין אתר ההנצחה לאפרים, שרה ובנימין – אשר נתנו את נפשותיהם להקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, לבין אתר הנצחה אחר אשר הוקם לזכר סגן טל צמח, בן חולדה, אשר נפל בימינו ולמעננו.

    טל נולד בקיבוץ חולדה בשנת 1981 ושירת כלוחם וקצין ביחידת מגלן. בשנת 2002, במהלך אימון מתקדם בחמאם אל מליח שבבקעת הירדן, הוא נהרג ממארב מחבלים.

    אתר ההנצחה לזכרו מטופח ויפה, ומשתרע על גבעה קטנה אשר צופה אל חבל הארץ בו נולד וגדל: נופי גבעות השפלה מאוירות בשורות שורות של גפנים, גגות הרעפים האדומים של הישוב הסמוך – מזכרת בתיה, ובקצה האופק ניכר רקע מטושטש של רמזים לבניני גוש דן.

     

     

    לא הרחק משם, בכניסה לקיבוץ משמר דוד, נמצא גם אתר ההנצחה לחיילי חיל ההנדסה, אתר שמור ומטופח ובו תצפית טובה על האזור היפה.

    כך מגיעים: מצומת נחשון פונים אל כביש 3 מערבה וממשיכים לאורך כקילומטר עד לצומת חולדה, שם פונים צפונה אל כביש 411. ממשיכים לכניסה המערבית ליער חולדה, פונים ימינה וממשיכים עד ל"בית הרצל".

     

     

    צילומים: דובי זכאי

     

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.