טויוטה לנד קרוזר 2018 במבחן דרכים

"הרכב מנצח לא משנים", בעיקר כאשר אף מתחרה אחר לא נראה בשטח, וטויוטה בחרה לעדן את לנד קרוזר הוותיק כחלק מתהליך אוולוציוני שהוא עובר ב-22 השנים האחרונות. נהגנו במהדורת 2018 כדי לפענח מה נשתנה, ולהיזכר בסוד ההצלחה של הקרנף הוותיק
אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

שורה תחתונה תחילה
הלנד קרוזר ממשיך להיות כלי ייחודי בנוף המוטורי, שריד לזן של רכבי פנאי אמיתיים שבאמת יודע לנסוע בשטח. הוא מרגיש ונראה מודרני מאי פעם, רק חבל שהמחיר נותר גבוה

היום כשאנחנו נמצאים תחת מתקפת רכבי קרוסאובר מכל גודל, צבע ומין, טויוטה לנד קרוזר הוא נציג לדור אחר שנראה כמעט פרה-היסטורי. דור שבו רכב פנאי (שנקרא אז SUV) באמת יכל ונדרש ליכולת שטח ולא רק ליכולת בין המדרכות. הדור הנוכחי של טויוטה לנד קרוזר מסדרת פראדו הוצג בשנת 2009, כשהוא המשך ישיר של קודמו ואבולוציה של הדגם המקורי בסדרה לראשונה בשנת 1996. למרות גילו המתקדם במונחים של תעשיית הרכב, הסתפקה טויוטה בשנה שעברה בביצוע מתיחת פנים נוספת לדגם הוותיק. יצאנו לבדוק האם זה מספיק עבורו.

מה נשתנה?
כמו מתיחות הפנים הקודמות אותן עבר טויוטה לנד קרוזר, גם מתיחת הפנים הנוכחית בוצעה באופן מדוד ומתון. עיקרה של מתיחת הפנים הוא בעיצוב מחודש לחזית, עם חידות תאורה חדשות, שבכה בולטת ובוהקת יותר ומכסה מנוע חדש בעל שתי תפיחות אורכיות מרשימות המקנות מראה כוחני שתואם את תדמית הלנד קרוזר.

בתא הנוסעים ישנם גם עדכונים קלים, בעיקר לוח מחווים חדש עם תצוגה דיגיטלית משופרת, מערכת מולטימדיה חדשה עם מסך גדול יותר ("8) ומתגי תפעול חדשים סביבו ושיפור איכות החומרים. החידוש המשמעותי ביותר נעשה בתחום הבטיחות, כאשר הלנד קרוזר מיישר קו עם המקובל כיום בתעשיית הרכב וקיבל מערכת בלימת חירום אוטונומית חיונית, מערכת התרעה על סטייה מנתיב, זיהוי תמרורים וסימני דרך ותאורת אור גבוה אדפטיבית. בנוסף ישנה גם מערכת בקרת שיוט אדפטיבית, אך כל החבילה הזו מוצעת אך ורק ברמת הגימור הבכירה Limited אותה בחנו.

תא נוסעים ואבזור
טיפוס לתא הנוסעים של טויוטה לנד קרוזר והתיישבות על המושב כבר מזכירה שמדובר ב-SUV אמיתי, עם תנוחת נהיגה גבוה ושלטת שאין לאף קרוסאובר מתחזה להציע. עם זאת, המעבר מרכב סטנדרטי  מצריך הסתגלות מה לתנוחת הנהיגה וגלגל ההגה הגדול והמעט אופקי המעניקים תחושה קצת "משאיתית".

לוח המחוונים פשוט וברור, כשהוא כעת במבנה קונבנציונלי של לוח אחד שקוע ולא צמד מנהרות, המתאים לרכב ספורטיבי ולא ל-SUV מסוקס. הקונסולה המרכזית המחודשת נראית מודרנית יותר, בעיקר באזור מערכת המולטימדיה, המציעה את הממשק הכחלחל והמוכר של טויוטה וגם את ממשק הקונקטד המותקן בישראל. ישנם שפע של תאי אכסון נסגרים והנדסת האנוש טובה לרוב, אך ישנם מתגים המתחבאים נמוך מידי באזור הברכיים מימין ומשמאל, כמו אלו של חיישני החניה או של בקרת היציבות.

בטויוטה כמו טויוטה, כל הפלסטיקה נותנת תחושה הדוקה וגם תחת טלטלות השטח לא נשמעו צקצוקים ורעשים לא ברורים. איכות החומרים טובה למדי, כשחלקו העליון של לוח המכשירים רך ונעים כשגם הגימור דמוי העץ נעים ולא זועק מידי. עם זאת, לא מדובר ברמת חומרים שהייתם מצפים לקבל ברכב שמחירו מעל 300 אלף ש"ח, בעיקר כשמדובר במתגים הפשוטים המוכרים משלל דגמי טויוטה העממיים אם  או הגימור הכסוף של מתגי מבקרת האקלים הנותן קצת תחושה של קורולה מאמצע שנות ה-2000.

מרווח הפנים מצוין ליושבי השורה הראשונה והשניה, כשורת המושבים השלישית יכולה תוכל לאכלס  צמד מבוגרים לא מגודלים מידי, אך לא לזמן ארוך כיוון שבסיס המושבים נמוך וקצר מידי. כשכל המושבים בשימוש נפח תא המטען סמלי למדי, כך שטיולי בתפוסה מלאה יצריכו שימוש בגגון (או שיזכירו לכם שהתפשרתם על האח האמצעי במשפחת הלנד קרוזר.

מנוע, ביצועים
במסגרת מתיחת הפנים הקודמת אותה עבר טויוטה לנד קרוזר בשנת 2015 הוא זכה למנוע טורבו דיזל חדש בנפח 2.8 שהחליף את מנוע ה-3.0 הוותיק בשידוך לתיבת הילוכים אוטומטית חדשה עם שישה יחסי העברה. למעט התאמות קלות לתקני זיהום האוויר העדכניים עברה אותה יחידת כוח (המוכרת גם מהדור החדש של ההיילקס) גם לדגם הנוכחי.

177 כ"ס וכמעט 46 קג"מ הם תפוקה נאה, אבל כשהם צריכים להזיז ממותה במשקל של 2.2 טון הציפיות לא גדולות וגם לא צריכות להיות גדולות. הלנד קרוזר מאיץ בצורה מספקת כשהמנוע מעניק דחף מעל 2,000 סל"ד ובגיבוי תיבת הילוכים חלקה הוא מצליח לצבור מהירות. זו גם דרך ההתנהלות הראויה ללנד קרוזר על הכביש. לצבור מהירות. לתת לו "לג'עג'ע" על גל המומנט מבלי לדחוק את במנוע מעלה, מה שיביא אולי קצת יותר מהירות, אבל הרבה יותר רעש. בשיוט נינוח בסביבות ה-110 קמ"ש הקרוזר במיטבו, תרתי משמע. זה גם יועיל לצריכת הדלק שעמדה במהלך המבחן על 9.5 ק"מ לליטר, כשבתנאים יותר מתונים ניתן להפיק תצרוכת ממוצעת של כ-11 ק"מ לליטר שדי מרשימים עבור ג'מוס שכזה.

בכביש
כפי שהובן בסעיף הביצועים, כשנמצאים על הכביש הלנד קרוזר מעדיף נהיגה נינוחה. המתלים בלאו הכי רכים יחסית ותנודות המרכב קדימה-אחורה מורגשות בכל בלימה, על אחת כמה וכמה בפניות בהן זוויות הגלגול מוחשיות מאד ויגרמו להוריד את הקצב, גם אם נמצאים הרחק מגבולות האחיזה, בפרט שהקרוזר כידוע מצויד בהנעה כפולה קבועה.

היגוי מעורפל במעט, גם תחת עומס, מבהיר בדיוק כיצד יש להתנהל. עם זאת, מי שיגיע אל הלנד קרוזר מקרוסאובר מעודן ורך עלול לקבל "הלם תרבות" – כן, ככה נוסע ומרגיש SUV אמיתי על הכביש, בדיוק כמו שהיה פעם
המתלים הרכים מספקים ספיגת זעזועים טובה למדי, אך הגיהוץ אינו מושלם, בעיקר עקב מחסור בריסון על פני מהמורות גדולות המטלטלות את המרכב הכבד. בכל מקרה, שום מחדל של מחלקת התכנון בעירייה לא באמת מהווה אתגר למתלים החסונים של של הלנד קרוזר שלמעט מעט נענועי מרכב מגיב אלפיהם באדישות.

בשטח
המתכון אותו מציע טויוטה לנד קרוזר בשטח הוא אותו מתכון ותיק ומוכר המלווה את סדרת הפראדו בשני העשורים האחרונים. שלדת סולם מאסיבית עם סרן אחורי חי הן מבנה שניתן למצוא רק בטנדרים ובדינוזאורים כמו הלנד קרוזר, אליהם מצטרפת מערכת הנעה כפולה קבועה עם הילוך כוח ואפשרות לנעילת הדיפרנציאל המרכזי. בעבר כלל הלנד קרוזר גם נעילת דיפרנציאל אחורית, בישראל היא מוצעת רק כאופציה בתוספת תשלום – קצת לא יאה ברכב במחיר שכזה.

למרות שמרווח הגחון הוא רק 22 ס"מ (כמו בסובארו XV) וזוויות המרכב לא מרשימות במיוחד (31 מעלות גישה, 25 מעלות נטישה ו-22 מעלות בטן) יכול השטח של טויוטה לנד קרוזר היא מרשימה בכל קנה מידה. חובבי השטח האמיתיים אמנם יגביהו וימגנו את הרכב היטב, אבל גם בצורתו הסטנדרטית, הודות לשלדה חסונה ומערכת הנעה יעילה, יוכל הלנד קרוזר להביא אתכם רחוק מאד, כשהוא מתקל בדרך בקלילות מעלות זרועי בולדרים ומעברי בוץ דביקים.

בקרת המשיכה מתפקדת באופן טוב, אבל עד גבול מסוים, ובהצלבות קשות עדין אין תחליף לנעילת דיפרנציאל אמיתית. נקודת התורפה היחידה היא בבדיונות עמוקות שם אין תחליף לכוח, אבל הורדת לחץ אוויר בצמיגים ונהיגה נכונה תאפשר להתגבר על רוב הדיונות, גם אם לא במהירות שתאתגר את נהגי הרייזר בסביבה.

מחיר, אבזור
מחירו של טויוטה לנד קרוזר בגרסת המרכב הארוכה מתחיל ב-320 אלף ש"ח לרמת הגימור הבסיסית TS המיועדת לשוק המוסדי ומאובזרת בדלות, כאשר מחיר גרסת הלוקשורי הוא 350 אלף  ש"ח עם חמישה מושבים או 370 אלף ש"ח עם 7 מושבים (מחיר הגרסה הקצרה באותה רמת גימור הוא 300 אלף ש"ח). ברמת גימור זו ישנה מערכת מולטימדיה מקורית, בקרת אקלים מפוצלת (עם שליטה מאחור בדגם ה-7 מושבים), מפתח חכם, מושבים קדמים חשמליים עם חימום ואוורור, חימום לשורת המושבים השניה,  ריפודי עור, פנסי LED קדמיים (בדגם ה-7 דלתות), גג שמש חשמלי, מדרגות צד וחישוקים קלים בקוטר "17.

אנחנו בחנו את גרסת האבזור הכירה המכונה Limited ומוסיפה מעבר לחבילת מערכות הבטיחות ובקרת השיוט האדפטיבית גם חיישני חניה מלפנים ומאחור, חיישן גשם, כיוון חשמלי לגלגל ההגה וחישוקי "18. בשני המקרים מדובר ברמת אבזור נדיבה, אך עדין מחירו של הלנד קרוזר נמצא בטריטוריה של מותגי יוקרה. באופן יוצא דופן, ובניגוד לדגמי טויוטה העממיים, הלנד קרוזר נחשב על ידי  הלקוחות כסמל סטאטוס וכרכב יוקרתי. מה שמצדיק עבורם את מחירו וגם מסביר את רמת המכירות היציבה והמרשימה שלו עם יותר מ-1000 יחידות בשנה.

סיכום מסלול
הפגישה עם הלנד קרוזר הותירה את אותו רושם שמדובר באותו חבר טוב ומוכר, כזה שעשיתם מילואים ביחד ואתה מכיר אותו מספיק טוב. הוא לא יפתיע אותך לרע, אתה יכול לסמוך עליו והוא לא יהיה משהו שאתה לא מצפה ממנו. זאת כנראה הסיבה מדוע טויוטה לנד קרוזר שומר על ההצלחה שלו בקטגוריה הולכת ונעלמת. במצב שכזה ברור למה בטיוטה לא משקיעים במהפכים ומסתפקים בהשבחות קלות לאורך הדרך בדיוק כפי שנעשה במתיחת פנים זאת.

עבור מי שמעוניין ברכב פנאי גדול, רצוי עם 7 מקומות ישיבה, ועם יכולת שטח אמיתית אין כמעט אופציות כיום. מיצובישי פאג'רו נמצא בישורת הסופית של חייו, ג'יפ רנגלר אנלימיטד ספרטני מידי (אבל קשוח יותר) וג'יפ גרנד צ'רוקי הוא היחיד שיכול להוות אלטרנטיבה בטווח המחירים הזה כיוון שלנד רובר דיסקברי יקר באופן מופרך. סאנגיונג רקסטון החדש שהגיע ארצה לאחרונה יכול להוות אטלרנטיבה לא רעה, וזול בפער משמעותי של 100 אלף ש"ח, אך הוא נעדר את התדמית של הלנד קרוזר שמהלכת קסם על רוכשיו, כזו שמאפשרת לו להימכר בשוק היד שניה בקלות הרבה מעבר למחירון הנקוב.

אז טויוטה לנד קרוזר כבר לא צעיר, לא מהיר במיוחד, לא מעודן על הכביש כמו קרוסאובר מודרני וממש לא זול. אבל הוא כמעט יחיד במינו, עם יכולת שטח מרשימה כבר במצבו הסטנדרטי ובעל מוניטין אמינות וסחירות יוצא דופן. חבל רק שבמחירו הנכבד מערכות הבטיחות המתקדמות מוצעות רק בגרסת 'לימיטד' היקרה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.