• Ad
  • סיכום השלב הראשון בחקירה שמבוצעת על-ידי הונדה מוכיח שיצרנית כריות-האוויר הקטלניות רימתה את הלקוח הגדול ביותר שלה. השלב הבא יבחן את היקף הרמאות כלפי שאר העולם
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    חברת הונדה ארה"ב פרסמה אתמול (ג') תוצאות חלקיות של דו"ח חקירה שבוצע עבורה – בהוראת מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני – בנוגע לכריות-האוויר הקטלניות של חברת טקאטה.

     

    כרית אוויר הונדה סיוויק 005

     

    מן החלק הראשון של החקירה, אשר עסק בעיקר בנתונים שטקאטה הציגה להונדה, עולה שיצרנית כריות האוויר "ייפתה" נתונים שונים שהוצגו להונדה – הלקוח הגדול ביותר שלה – ככל הנראה במטרה להמעיט בחשיבות הסכנה שחומר הנפץ של מנגנון הניפוח עלול לגרום ליושבי המכוניות שבהן הותקנו כריות-אוויר כאלה.

    כפי שפרסמנו כאן, הבדיקה שתוצאותיה הראשוניות פורסמו אתמול בוצעה באופן עצמאי עבור הונדה, וכעת מתברר שמי שעמד בראש צוות הבדיקה הוא בריאן אוניל, הנשיא לשעבר של מכון מחקר הבטיחות של איגוד חברות הביטוח האמריקניות.
    ממצאי הבדיקה מוכיחים שטקאטה ביצעה "מניפולציה נרחבת" של תוצאות בדיקת מנגנוני הניפוח מתוצרתה – אשר כידוע לכל מי שעוקב כאן אחרי השתלשלות הפרשה כבר גרמו למותם המוכח של 15 בני אדם, רובם בארה"ב, ולפציעתם של מאות.

    חומר הנפץ שבו משתמשת טקאטה החל מתחילת שנות האלפיים במנגנוני הניפוח שלה הוא חנקת אמוניום – חומר שמשמש גם טרוריסטים להכנת מטעני נפץ – וככל שחולף הזמן והמנגנונים נחשפים לחום וללחות הוא הופך לאלים
    יותר, ההפעלה שלו גורמת לריסוק של מיכל המתכת שבתוכו הוא מאוחסן, ולירי של חלקי מתכת אל תוך תא הנוסעים.

    ראשון לדווח על תוצאות החלק הראשון של הבדיקה היה עיתון תעשיית הרכב 'אוטומטיב ניוז' אשר ראיין בראיון טלפוני את אוניל, וזה אמר בראיון שלפי ממצאי הבדיקה השמיטו מהנדסי טקאטה מן הדוחות שהעבירו להונדה את הנתונים הפחות טובים מבחינתם.

    דובר מטעם חברת הונדה ארה"ב הזדרז להגיב אמש לממצאים וטען ש"למרות דוגמאות רבות של מניפולציה בנתונים, צוות הביקורת לא זיהה סיכוני בטיחות בדוחות הבדיקה (שזוייפו והועברו על-ידי טקאטה להונדה – ג.מ.) אשר נוגעים לכלי רכב של הונדה שלא זומנו לתיקון החל מחודש אוקטובר 2015".

    במילים אחרות, אנשי הונדה מנסים להדגיש את העובדה שבנתונים שאליהם מתייחס צוות הבדיקה לא נמצאו ממצאים שבגללם צריך כעת לקרוא לתיקון למכוניות שלא נקראו עד כה לתיקון. עם זאת, לפי נוסח התגובה אפשר לקבוע גם שאין בנתונים הללו כל הוכחה ששאר מנגנוני הניפוח מתוצרת טקאטה – אשר טרם נקראו לתיקון – הינם בטוחים לשימוש ולא יפגעו ביושבי המכוניות שבהן הם מותקנים.

    אותו דובר גם הודה, בראיון לסוכנות הידיעות רויטרס, שזהו מידע ראשוני אודות חלקה הראשון של הביקורת, ותוצאות סופיות של שלב זה יתקבלו אצל הונדה במהלך השבוע הבא לאחר שיימסרו למינהל הבטיחות בדרכים האמריקני. חלקה השני של הבדיקה, שטרם החל, אמור לבחון את הנתונים של בדיקות פנימיות שביצעה טקאטה במנגנוני ניפוח של כריות שנמכרו מחוץ לארצות הברית, וליצרניות רכב אחרות.

    בראיון לאוטומוטיב ניוז אמר אוניל: "מצאנו דוגמאות של מה שהייתי מכנה "עריכה סלקטיבית" שבה הושארו מחוץ לדוחות לאו דווקא תוצאות גרועות אלא כאלה שמותירות בדוחות את התוצאות היותר טובות… מצאנו ראיות לפיהן הדו"ח שהועבר להונדה היה גרסה מקוצרת של דוח מלא יותר, וזאת הייתה "גרסה מקוצרת יפה" של הדוח המלא".

    המכונית נקראה לתיקון, הנהגת מתה

    אחת הדוגמאות לתוצאות המניפולציה של טקאטה הודגמה היטב בשנה שעברה במהלך תביעת נזיקין שהגישה משפחתה של פטרישיה מינסי מפלורידה כנגד הונדה.

    מינסי נהגה בהונדה סיביק שיוצרה בשנת 2001, ובשנת 2014 הייתה מעורבת בתאונה קלה שבה התפוצצה כרית-האוויר שלה ושלחה לכיוונה חלקי מתכת שפצעו אותה קשה.
    מינסי נותרה משותקת בארבעת גפיה ותלויה במכונת הנשמה, וארבעה ימים לאחר האירוע הכריזה הונדה על קריאה לתיקון במכוניות מאותו דגם. מינסי נפטרה מוקדם יותר השנה, ובשבוע שעבר הסכימה הונדה לפשרה במטרה לסיים את ההליך המשפטי נגדה.

    במהלך המשפט העידו מספר מהנדסי טקאטה בהווה ובעבר על כך שהחברה שינתה נתונים והציגה מצגי שווא גם בדוחות שאותם העבירה לטויוטה, ניסאן ולג'נרל מוטורס.
    למשל, קווין פיצג'רלד, מהנדס שעזב את טקאטה בשנת 2014, העיד על כך שהיה עד לשינוי תוצאות מבחן שהועברו לחברת ניסאן בשנת 2005 ואשר זוייפו, למעשה, על-ידי מהנדס עמית שעבד איתו.
    בעדותו טען פיצג'רלד שלאחר שדיווח על ההונאה למנהליו וליועצים המשפטיים של החברה, ולאחר שהובטח לו שיינקטו צעדי תיקון – המהנדס המזייף מונה להיות המנהל הישיר שלו.

    דוברים מטעם טויוטה, ניסאן וג'נרל מוטורס אמרו לאוטומוטיב ניוז שהחברות שלהם "עוקבות אחר ההתפתחויות בפרשה".

    כאמור, בשלב הבא יסקור צוות הבדיקה נתונים נוספים שנוגעים למנגנוני ניפוח שהותקנו במכוניות שונות בעולם, ולהערכת אוניל צפוי שלב זה להימשך לכל היותר כשלושה חודשים.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    חקירה של הונדה מוכיחה: טקאטה זייפה נתונים

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.