• Ad
  • מה עדיף לקנות, מבחינה כלכלית טהורה – מכונית משפחתית גדולה וחדשה, מכונית חדשה וקטנה או מכונית משומשת? חשב חישבו ומצאו
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אחת השאלות הבסיסיות ביותר בכל הנוגע לרכישה ואחזקת מכונית היא מה הם ההפרשים הכספיים בין רכישת מכונית חדשה למשומשת, ובין רכישת מכונית קטנה לגדולה, וזה בדיוק מה שביקשו לגלות אנשי חברת 'חשב', אשר מנתחת בין השאר את עלויות אחזקת הרכב עבור חברות וארגונים.

    מכרתם את הרכב? את דרך ארץ זה לא מעניין
    מכרתם את הרכב? את דרך ארץ זה לא מעניין

    אבל לפני שנגלה לכם מה שהם סיפרו לנו נזכיר שתי עובדות חשובות בנוגע לבעלות על "מכונית פרטית".
    ראשית, עבורנו מכונית היא יותר מאשר פח וגלגלים, ורבים מבין הערכים והתועלות שהיא מעניקה לנו אי אפשר לכמת מבחינה כלכלית באופן אחיד לכולם.
    למשל, כל אחד מאיתנו מתייחס אחרת לערך ההנאה שלו מן העיצוב של המכונית, רמת הנוחות שלה, מה היא מסמלת עבורו ועבור כל מי שמביט בו, רמת הבטיחות שלה וכמובן מידת ההנאה שהיא מספקת בנהיגה. אבל אפילו מי שלא מייחס ערך לכל אלה עדיין חייב להתייחס להתאמה בין רמת השימושיות שלה לבין הצרכים האישיים שלו ושל משפחתו.

    שנית, גם לגיל המכונית, ולמספר הבעלויות הקודמות עליה, יש ערך כלכלי שונה עבור כל אחד מאיתנו: יש מי שרק רוצה להגיע ממקום למקום ומצידו זה יכול לקרות גם בפחנוע מצ'וקמק בן עשר ויותר, ויש מי שלא יכניס את עצמו אלא לתוך מה שמריח כמו חדש.

    אבל אחרי שהזהרנו שמכונית זה לא רק כסף, בואו נשמע כמה בכל זאת זה עולה לנו – ונזהיר עוד שאנשי חשב מדברים על "מכונית רעיונית" – כלומר על ממוצע הממוצעים שמעצם הגדרתו לא יכול להתייחס לדגם או מותג ספציפי אלא להתנהלות הכלכלית העקרונית של השוק כולו.
    תחשיב חשב, כהרגלו, מתייחס למכונית שנוסעת כ-1,250 ק"מ בחודש, או 15 אלף ק"מ בשנה, ובהתאם למחיר הבנזין באוקטן 95 ביולי 2015.

    נקודת המוצא לחישוב היא מחירה של מכונית "משפחתית קומפקטית" (טויוטה קורולה למשל) ממוצעת חדשה, 129 אלף שקל, שעלות האחזקה שלה היא כ-3,000 שקל לחודש או 36,000 ש"ח לשנה.
    אם תוותרו על רישוש הניילונים, ותרכשו דגם מקביל שעלה על הכביש לפני 3 שנים, תשלמו בממוצע 85,900 שקלים ועלות האחזקה החודשית שלכם תרד ל-2,600 שקלים בחודש, או 31,200 ש"ח לשנה.

    במילים פשוטות, תמורת 4,800 ש"ח בשנה תוכלו לנסוע במכונית חדשה במקום במשומשת בת 3, או להיפך: זה מה שתחסכו אם תוותרו על אותם ניילונים.

    מכונית תיאורטית דומה בת 7 שנים, לפי מחירי המחירון, עולה 50,750 שקל, והבעלות עליה – עבור מי שנוהג 1,250 ק"מ בכל חודש, עולה כ-2,200 שקל או 26,400 ש"ח בשנה.

    יתרון לקוטן

    בשנים האחרונות מתחזקת מאד גם אופציה נוספת: במקום לקנות מכונית משומשת אפשר לקנות מכונית קטנה יותר, וחדשה יותר, לכן מעניין מה יהיה מצבו הכלכלי של מי שבמקום לקנות "קומפקטית קטנה" ממוצעת (ו'רעיונית'), עם מנוע בנפח 1.6 ליטר, בוחר לקנות מכונית סופר-מיני ממוצעת עם מנוע 1.3 ליטר ומחיר מחירון של כ-103,000 ש"ח (למשל מאזדה 2).

    עלות הבעלות והאחזקה של מכונית סופר-מיני חדשה כזאת – עדיין עם מרחק נסיעה של 1,250 ק"מ בחודש, היא 2,300 שקל או 27,600 בשנה, לכן מי שנשאר עם מכונית חדשה אבל יורד בגודל יחסוך 8,400 ש"ח בכל שנה.
    אפשר כמובן לרדת גם בגודל וגם בשנתון, ולרכוש מכונית סופר-מיני ממוצעת בת שלוש תמורת (מחיר מחירון) 70,900 שקל, אזי צונחת עלות הבעלות החודשית ל-1,950 שקל לחודש, 23,400 לשנה, 12,600 ש"ח פחות ממשפחתית קומפקטית חדשה.
    קטנה משומשת יותר, בת שבע, תעלה בממוצע 40,750 ש"ח שמייצגים 1,800 ש"ח של הוצאות לחודש.

    בחמש השנים האחרונות נפתחה בפנינו אופציה פופולרית נוספת, לקנות מכונית מיני אוטומטית חדשה (למשל קיה פיקנטו), תמורת (עד) 70,000 ש"ח עם מנוע בנפח 1.0-1.1 ליטר, ואזי צונחת עלות הבעלות והאחזקה של מכונית חדשה כזאת ל-1,900 ש"ח לחודש, 22,800 ש"ח לשנה, או חסכון של 8,400 ש"ח לשנה ביחס למחירה של משפחתית קומפקטית בת שלוש. אגב, ההשוואה בעלויות הבעלות בין 1,900 ש"ח לחודש לפיקנטו (או יונדאי i10) מהניילונים לעומת סופר-מיני בת 7 (1,800 ש"ח לחודש) עשויה להסביר את הנהירה למכוניות מיני.

    אפשר גם אחרת

    ירידה בגודל המכונית, או מעבר למכונית ותיקה יותר, אינן הדרכים היחידות לשלם פחות.
    היות שתחשיבי חשב מבוססים על מחירי מחירון, כאמור, הרי שאפשר למצוא בשוק מכוניות משומשות במחירים נוחים יותר, מה שמוזיל כמובן את עלויות האחזקה ומגדיל את הפער יחסית למחירי המחירון של מכוניות חדשות, וזו לא הדרך היחידה לקצץ בהוצאות.

    אפשר, לצורך הדוגמא, להתפנק עם מכונית גדולה יותר אבל לצמצם את הנסיעות הלא חיוניות ו/או לסגל אופי נהיגה רגוע וחסכוני – וכך לצמצם את עלויות הדלק שהן מרכיב משמעותי בהוצאות השוטפות.
    אפשרות נוספת היא "למצוא מציאות", כלומר להתמקד במכוניות משומשות שהביקוש להן בשוק נמוך יותר, דבר שמשתקף במחירן.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    חדשה או משומשת? כמה זה באמת עולה לנו?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.