• Ad
  • שימוש בטלפונים סלולריים, צריכת אלכוהול בקרב הולכי רגל, גידול במספר האנשים שעוסקים בפעילות גופנית וגידול בכמות הנסיעות של כלי רכב הם בין הגורמים לזינוק החד ביותר שנרשם בשנים האחרונות בהרג הולכי רגל. יש גם פתרונות מעשיים לבעיה.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    חדשות רכב – GHSA) Governors Highway Safety Association), התאחדות מטות הבטיחות האמריקנית – מוסד ללא כוונת רווח אשר מאגד בתוכו את כל גופי הבטיחות בדרכים ב-51 מדינות ארה"ב, צופה זינוק חסר תקדים של כ-10% במספר הולכי הרגל שנהרגו בתאונות ברחבי ארה"ב בשנת 2015 לעומת שנת 2014, וזאת על סמך סיכום וניתוח הממצאים של המחצית הראשונה של 2015.

     

    הולכי רגל 2

     

    בהודעה שפורסמה אתמול (ג) על-ידי ההתאחדות, ואשר מתארת מחקר שנתי שנערך עבורה, נטען שמדובר בזינוק הגדול ביותר במספר הולכי הרגל שנהרגו בתאונות מאז שנכנסה לתוקף שיטת המדידה הנוכחית של מספר נפגעי תאונות, בשנות ה-70 המוקדמות.

    הדו"ח שאת ממצאיו מפרסמת GHSA מבוסס על נתונים שמספקות כל המדינות החברות בארגון, והוא חובר על-ידי ריצ'רד רטינג ווד"ר הת'ר רוטנברג ממכון הייעוץ של סם שוורץ.
    "אנחנו מביטים בזינוק הגדול ביותר במספר הרוגי תאונות הדרכים מאז שקיימים רישוים לאומיים ולכן אנחנו די מבוהלים", אמר רטינג, וההודעה מוסיפה לכך נתון לפיו מאז שהוקמה מערכת דיווח ההרוגים, בשנת 1975, נע השינוי הממוצע בין שנה לשנה בטווח שבין ירידה בשיעור של 10.5% במספר ההרוגים לבין עלייה של 8.1%.
    "בטיחות הולכי הרגל היא בעיה הולכת וגדלה ברחבי הארץ", הוסיף רטינג, "חשוב מאד להבין את הסיבות לתאונות הללו כדי שהמדינות והרשויות המקומיות יוכלו להחיל תמהיל נכון של הנדסה, חינוך ואכיפה כדי לנטרל את המגמה המדאיגה הזאת".היפגעות הולכי רגל בארהב 2015 - 001

    בניגוד מוחלט לגישה הנהוגה בישראל, שבה קיימת התניה כמעט פאבלובית בין תאונות דרכים לבין אכיפה וענישה – ולעומת זאת אפס התייחסות לגורמים אחרים שמונעים תאונות והרוגים, האמריקנים מתייחסים למכלול הסיבות האפשרויות לזינוק הקשה הזה, וגם לאמצעים שיכולים לנטרל אותו.

    החוקרים מעלים חמש סיבות עיקריות שאותן הם מזהים כתורמים פוטנציאלים לבעיה, והשלוש הראשונות קשורות גם להולכי הרגל.
    ראשית, בשנים האחרונות חל זינוק משמעותי במספר האנשים שעוסקים בספורט בכלל, ובמיוחד בהליכה, ריצה ופעילויות נוספות מחוץ לבית.
    עצם הימצאותם של יותר בני אדם בדרכים וסביב כבישים מגדילה את החיכוך בינם לבין כלי רכב ואת ההסתברות לתאונות.

    שנית, צריכת אלכוהול הפכה לתופעה מדאיגה בכל רחבי העולם, עם זינוק שנרשם בה כבר משנות ה-90 המאוחרות של המאה שעברה, ומגמת התגברות בצריכה שנמשכת עד היום.
    ממצאי המחקר מעלים שאלכוהול היה מעורב במחצית (!) התאונות עם הולכי רגל הרוגים – אבל לא רק מצידם של הנהגים אלא גם מצד הולכי הרגל.

    תופעה חברתית מדאיגה אחרת היא זינוק עצום בשימוש בטלפונים חכמים, וזאת תופעה שקיימת רק בעשור האחרון. גם כאן מדובר בשימוש מסיח דעת בקרב שתי האוכלוסיות – גם הנהגים וגם הולכי הרגל – ויש לה תרומה מכרעת בפגיעה בבטיחות.

    סיבה נוספת לגידול בתאונות בכלל, ובפרט בפגיעות בהולכי רגל היא זינוק שנרשם בהיקף הנסועה של כלי רכב, וזאת לנוכח הירידה הדרמטית במחירי הדלק בארה"ב, וגם זה – כמובן – מגדיל את היקף החיכוך בין הולכי רגל לכלי רכב.

    גורם חמישי, שקשור יותר לחלקם היחסי הגדל במהירות של הולכי רגל מתוך כלל הנפגעים ומתוך הרוגי התאונות, נובע מן השיפור הטכנולוגי המשמעותי בבטיחות כלי רכב, אשר בזכותו יוצאים כיום ללא פגע – או בפציעות קלות בלבד – נהגים ונוסעים אשר היו נהרגים לו נמצאו במכוניות שבהן לא קיימים השיפורים האלה.

    הולכי רגל, לעומת זאת, נותרו פגיעים באותה המידה, ולכן מספרם היחסי מבין כלל הפצועים וההרוגים עולה – מ-11% מכלל ההרוגים לפני עשור .

    יש מה לשפר

    כאמור, בשונה מן המנטליות הישראלית אשר מסירה אחריות מן הממשלה והמדינה ומטילה אותה על האזרחים בלבד, האמריקנים לוקחים את הממצאים החמורים למקום של עשייה ושל מציאת פתרונות.
    כך, למשל, נכתב בדו"ח ש:"נתונים אלה מדגישים את הצורך ליצור מסלולי הליכה בטוחים להולכי הרגל", וכן לחנך את הולכי הרגל והנהגים להקפיד על ההפרדה הזאת.

    עובדה נוספת שנחשפה בדו"ח ויכולה להיות מטופלת באופן ממוקד היא שכמעט שלושה רבעים מבין הולכי הרגל ההרוגים נפגעו בשעות החשיכה.

    היפגעות הולכי רגל בארהב 2015 - 003

     

    נתון חשוב נוסף, אשר לכאורה סותר את הממצאים האחרים אבל למעשה פותח פתח לגילוי פתרונות מעשיים לבעיה, הוא שהזינוק במספר הנפגעים לא אחיד בין כל מדינות ארה"ב.
    בעוד שכל הגידול מיוחס לזינוק בנפגעים ב-26 מדינות, הרי שב-21 מדינות אחרות נרשמה דווקא ירידה במספר הנפגעים – למרות שרוב הנתונים האחרים דומים (שימוש בטלפונים, אלכוהול, בטיחות כלי רכב וירידת מחירי הדלק), ואילו בשלוש מדינות לא נרשם שינוי.היפגעות הולכי רגל בארהב 2015 - 002

    המדינות שבהן נרשמה הרעה הן אלה שבהן ישנם מרכזים עירוניים גדולים כמו ניו-יורק, קליפורניה, פלורידה וטקסס – בהן נרשמו כ-42% מכלל הולכי הרגל ההרוגים – מה שממחיש את העובדה שמעבר לשימוש בתחבורה אלטרנטיבית, ובניית מעטפת שימוש לכלי רכב אישיים כמו אופניים וקורקינטים חשמליים במקום במכוניות – יכול לשפר מאד את המצב בשטחים העירוניים.

    בשונה מארגונים ישראלים, שמתמקדים בעיקר באיסוף נתונים ובניית מצגות 'פאוורפויינט' צבעוניות, מתמקדת פעילותה של 'התאחדות מטות הבטיחות האמריקנית' בשיתוף ידע בין הגופים החברים בה בנוגע לאסטרטגיות שהוכיחו את עצמן בהפחתת תאונות.

    לדברי אנשי ההתאחדות, בין הגישות שהציגו את התוצאות המבטיחות ביותר נמצאו אכיפת תנועה ממוקדת בשילוב עם מסעות הסברה, ניתוח ומיפוי של נתונים שבאמצעותם אפשר לזהות ולטפל באזורי סיכון גבוה, וכן שותפויות מחקר אסטרטגיות עם אוניברסיטאות וארגונים אחרים. הדו"ח שפורסם מציג דוגמאות למאמצים האלה ב-28 מבין המדינות החברות.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    זינוק במספר הולכי הרגל שנהרגו בתאונות בארה"ב

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.