וולוו נותנת ברקס לטכנולוגיה האוטונומית ומאזדה לא בטוחה שבכלל מעוניינים בה

וולוו החליטה לעכב את השקת המכונית האוטונומית שלה בטענה כי היא לא תשיק טכנולוגיה כל עוד תהיה שאלה כלשהי בנוגע לרמת הבטיחות שלה ואילו מאזדה ערכה סקר שמעלה תהיות אם בכלל יש מספיק לקוחות שמחכים למכונית ללא נהג
אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

יצרנית הרכב השבדית וולוו, שכבר יותר מחצי מאה שמה את כל מה שקשור בבטיחות בראש סדר העדיפויות שלה, החליטה לשים ברקס ולעכב את השקת המכונית האוטונומית שלה בכמה שנים, ככל הנראה עד 2021, זאת משום שהטכנולוגיה מחד וקהל הנהגים מאידך לא מוכנים.

על פי התוכנית המקורית שוולוו פרסמה לפני מספר שנים, עד סוף 2017 כמאה רכבים המצוידים ביכולות אוטונומיות ברמה 4 היו אמורים לעלות על הכבישים של המדינה הצפונית במסגרת ניסוי רחב היקף בשיתוף ממשלת שבדיה ולקוחות אמיתיים.
כעת טוענים בוולוו שהטכנולוגיה עוד לא באמת מוכנה ויש עוד על מה לעבוד גם במישור יכולות הנהיגה של המערכת וגם בכל הנוגע לאינטראקציה של אנשים עם הטכנולוגיה ומדגישים כי "וולוו לא תשיק אי פעם שום טכנולוגיה אם תהיה שאלה כלשהי בנוגע לרמת הבטיחות שלה".

"אנחנו עוסקים בטכנולוגיה אוטונומית כבר לא מעט שנים והיינו הראשונים להשיק מערכות בטיחות אקטיביות ברכבים שלנו בייצור סדרתי. במסע המרתק בדרך למכונית שתוכל לנוע ללא שום מעורבות אנושית קיבלנו מחד תשובות לשאלות שחשבנו שהן קשות מהר מהצפוי", הסביר מרקוס רוטהופ, מנהל התוכנית האוטונומית של החברה, "ומאידך מצאנו תחומים בהם נדרשת עוד עבודה רבה ונושאים שיש צורך לפתור".

עוד ב-TheCar:
משרד התחבורה חנך מסלול ניסויים ראשון בישראל לרכב אוטונומי
ניו יורק אישרה ניסויים של רכבים אוטונומיים בכבישיה
הרכב האוטונומי ממריא: אושר ניסוי טיסה ברחפן ענק

בנוסף, בחברה קושרים את ההחלטה על הדחייה גם בנושאים צרכניים ומסבירים שוולוו לא רצתה לבחור עכשיו ערכת חיישנים שעשויה לייקר את המחיר לצרכן ביותר מעשרת אלפים דולרים, בזמן שפיתוח טכנולוגיית החיישנים מתקדמת במהירות גדולה ממה שצפו לפני מספר שנים ויתכן שבקרוב ניתן יהיה לספק את היכולות הנדרשות בעבור סכומים הרבה יותר נמוכים ללקוח הסופי.

במקום התוכנית המקורית, וולוו תתחיל בשלב זה בניסוי בקנה מידה קטן יותר בשיתוף לקוחות שיעברו הכשרה מיוחדת ויעשו שימוש במכוניות וולוו שיהיו מצוידות בטכנולוגיה אוטונומית ברמה 2 ובהמשך ברמה 3 ובערכת מצלמות וחיישנים שינטרו גם את תא הנוסעים ויאפשרו לבחון בצורה מעמיקה יותר את יחסי הגומלין בין הטכנולוגיה לבני האנוש.

בעוד שזהירות היתר של וולוו כחברה שחרתה על דגלה את נושא הבטיחות בהחלט מובנת, יש לזכור שהיצרנית השבדית חתמה לפני מספר חודשים על הסכם רחב היקף עם ענקית שיתוף הנסיעות "אובר" למכירת 24 אלף רכבי פנאי מדגם XC90  בין השנים 2019-2021 שיוסבו למוניות בעלת יכולות אוטונומיות נרחבות, ועל אף שחלק מהרכיבים יורכבו עוד על פס הייצור, המוח של המערכת יהיה זה של המערכת האוטונומית שאובר פיתחה (או כמו שאנשי גוגל טוענים – גנבה מהם).

מי בכלל רוצה מכונית ללא נהג?

מן העבר השני, במרוץ המטורף בין יצרניות הרכב בדרך להשגת היכולת האוטונומית המושלמת נראה לעתים כי אף אחד לא באמת בחן לעומק אם בני האנוש בכלל מעוניינים לצאת מהמשוואה.
מחקר שהזמינה לאחרונה מאזדה ונערך באירופה מספק תשובה ברורה מאוד ואולי מפתיעה למדי.

המחקר הקיף כ-11 אלף נהגים מכל קבוצות הגילאים ממדינות שונות ביבשת הישנה ו-71 אחוזים מהם היו חד משמעיים וקבעו כי בעתיד הנראה לעין הם ירצו להמשיך לנהוג בעצמם ומצד שני השני רק 29 אחוזים מהנשאלים ציינו שהם יקבלו בברכה בואם של כלי רכב אוטונומיים.

יתרה מכך, כשני שלישים מהנשאלים טענו כי גם אם מכוניות אוטונומיות יהיו זמינות, הם עדיין ימשיכו לנהוג בעצמם. אחוזים דומים ציינו שנהיגה עבורם היא גם חוויה כיפית וכמחצית מהנשאלים ציינו שנהיגה היא לא רק דרך כדי להגיע מנקודה א' לנקודה ב'.

באופן מפתיע משהו, לגיל המשיבים לא הייתה שום השפעה על התשובות ונתונים דומים נתקבלו גם מנהגים צעירים בגילאים שבין 18-24 וגם מנהגים מעל גיל 70.

המחקר הנוכחי מצטרף למחקר נוסף שנערך לפני כשנה בארצות הברית על ידי מכון MaritzCX המתמחה בסקרי שוק וגילה שלמרות הפרסום הרב שהטכנולוגיה האוטונומית זוכה לו בעת האחרונה רק מחצית מהנשאלים בכלל מוכנים לשקול לרכוש אי פעם רכב ללא נהג.

מאזדה, שהזמינה את המחקר האירופאי, מציינת כי למרות התוצאות החד משמעיות שלו היא אינה מתנגדת כלל ועיקר לעזרים טכנולוגיים היכולים לסייע לנהגים במצבי חירום ואפילו לשילוב יכולות אוטונומיות נרחבות. עם זאת, לטענתה יש לקחת בחשבון גם את הרצונות של הלקוחות ונראה כי בשלב זה לפחות מרבית בני האדם עדיין רוצים שהשליטה תהיה בידיהם.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.