וולוו ואובר לנצח: אובר קנתה 24,000 XC90 אוטונומיים

יצרנית הרכב השבדית מחזקת שיתוף פעולה עם אובר בדרך למכונית האוטונומית, ואילו אובר חייבת להיפטר מנהגים אנושיים כדי לשרוד
אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

מפעילת הנסיעות השיתופיות 'אובר' חתמה עם וולוו השבדית על עסקה לרכישת 24,000 קרוסאוברים אוטונומיים מדגם XC90, אשר יסופקו לה בין השנים 2019 ל-2021. כך מדווחים מספר כלי תקשורת בעולם, בהם 'בלומברג' ו'פורצ'ן'. לפי ה'פייננשל טיימס' מדובר בעסקת ענק בהיקף של כ-1.4 מיליארד דולר, וזהו שלב נוסף בשיתוף פעולה בין שתי החברות בפיתוח של מכוניות אוטונומיות, אשר החל כבר באוגוסט 2016.

 

 

עסקת הרכישה הגדולה, של אחד מכלי הרכב היקרים ביותר שוולוו מייצרת כיום, מבטיחה לה לקוח גדול שמצדיק השקעות גדולות בטכנולוגיה אוטונומית, השקעות שמגובות גם על-ידי בעלת הבית הסינית שלה, ג'ילי, וישרתו גם אותה.

אובר, מצידה, מפתחת טכנולוגיה אוטונומית גם ללא קשר לוולוו, ועל-פי פרטי העסקה, כפי שאושרו על-ידי דובר מטעם וולוו, חלק מן המערכות יותקנו על-ידי וולוו במקור, על קו ההרכבה, ומערכות אחרות, שמפותחות על-ידי אובר, יותקנו מאוחר יותר על-ידיה.

העסקה לא מגבילה את אובר, אשר תוכל לרכוש כלי רכב אוטונומיים גם מיצרניות רכב אחרות, ולא מיותר להזכיר שגם יצרניות אחרות מפתחות – בין השאר – "מוניות אוטונומיות", כפי שהצהיר, למשל, יו"ר דיימלר-בנץ, דיטר זטשה שביקר לאחרונה בתל-אביב. וולוו מבטיחה להציע למכירה מכונית אוטונומית ראשונה מתוצרתה כבר בשנת 2021, וזה יהיה, כמובן, XC90. האקן סמואלסון, נשיא ומנכ"ל וולוו, אמר לאחרונה ש"(המודל העסקי) של תעשיית הרכב מופרע (בתקופה הזאת) על-ידי טכנולוגיה, וולוו בוחרת להיות חלק מן ההפרעה הזאת".

המרוץ אל המונית האוטונומית

אובר מתכוונת להשקיע מיליארדי דולרים בפיתוח טכנולוגיה לנהיגה אוטונומית, ובשנה האחרונה היא מנהלת ניסויים מעשיים באריזונה, קליפורניה ובפיטסבורג, בין השאר עם קרוסאוברים מדגם XC90 ועם מכוניות מדגם פורד פיוז'ן. בשנתיים האחרונות פורסמו לא מעט דיווחים אודות תקלות של אובר במהלך ניסויים עם מכוניות אוטונומיות, חלקם מאד מובנים וצפויים במהלך פיתוח של כל טכנולוגיה חדשה ואחרים נובעים אולי מן האופי המעט אנרכיסטי של התנהלות החברה.

בחודש מרץ השנה היו מכוניות אוטונומיות של אובר מעורבות בתאונות באריזונה, ואילו בדצמבר שעבר השיקה החברה צי של 16 מכוניות אוטונומיות מבלי לרשום אותן כנדרש בחוק. תכתובות דואר אלקטרוני שנחשפו מאוחר יותר גילו שהחברה התעלמה במשך חודשים מאזהרות שקיבלה בנוגע לתקלה הזאת. אם לא די בכך – חברת 'ווימו' – זרוע הרכב האוטונומי של 'גוגל' הגישה כנגד אובר תביעה בטענה לגניבה לכאורה של טכנולוגיית נסיעה אוטונומית.

אחד ההבדלים העמוקים ביותר בין המוטיבציה של אובר לפיתוח "מונית אוטונומית" לבין המוטיבציה של יצרניות רכב ותיקות לעשות את אותו הדבר הוא שעבור יצרניות רכב מדובר רק בעוד נישה מעניינת לחדור אליה ואילו עבור אובר זאת הליבה של המודל העסקי. למעשה, אם לומר את זה לא בעדינות – אובר חייבת להיפטר מן הנהגים האנושיים כדי שהמודל הכלכלי שלה ישגשג, ואת הדוגמא הטובה ביותר לכך קיבלנו היום (ב') עם פרסום ידיעה לפיה החברה נתבעת על-ידי רשות התחבורה הציבורית של קולורדו על סך 8.9 מיליון דולר.

"ועדת השירותים הציבוריים", שהיא הרשות שמסדירה את התחבורה הציבורית שם, טוענת שאובר התרשלה בבדיקות רקע של נהגים, או אולי לא ביצעה כאלה כלל. כתוצאה מכך הסתננו במהלך השנה וחצי האחרונות אל צי נהגי המכוניות של אובר לא פחות מ-57 בני אדם בעלי "כתמים" בעברם, חלקם אפילו עבריינים מורשעים. הוועדה דיווחה היום שהחקירה שלה נפתחה מוקדם יותר השנה בעקבות דיווח שקיבלה אודות נהג אובר שתקף נוסע. הוועדה ביצעה פעולות, ככל הנראה לא מאד מסובכות, שאובר אמורה הייתה לבצע והצליבה בין המידע האישי של נהגי אובר לבין רשומות בתי המשפט במדינה ועם מסדי נתונים פליליים.

בין השאר התגלה של-12 נהגים יש הרשעות בעבירות פליליות, ל-17 נהגים יש הרשעות בעבירות תנועה חמורות, ושלושה נהגים חייבים לנהוג עם מכשירים למדידת רמת אלכוהול לפני התנעה, וזאת לאחר שצברו הרשעות בגלל נהיגה בשכרות. בנוסף מצאה הוועדה של-63 נהגים נוספים של אובר יש "בעיות רישיון נהיגה". בהצהרה מטעם הוועדה נמסר בין השאר שכל מפעילי התחבורה הציבורית בקולורדו חייבים לבצע בדיקות רקע על נהגים שמועסקים על-ידם ולא לאפשר למי שלא עבר בדיקות כאלה לעבוד. "ועדת השירותים הציבוריים מצאה הרשעות (של נהגים) שבדיקות הרקע של אובר נכשלו למצוא, ובכך נמצאה הוכחה שבדיקות הרקע של החברה אינן מספיקות. במקרים אחרים אנחנו לא יכולים לאשר שאובר בכלל ביצעה בדיקות רקע פלילי".

בתגובה שמסרה אובר למגזין 'פורצ'ן' נאמר ש"החברה גילתה תקלה בתהליך הסינון שלא עולה בקנה אחד עם התקנות של קולורדו, והיא זו שהודיעה על כך לוועדה. שגיאה זאת השפיעה על מספר קטן של נהגים, ואנחנו נקטנו באופן מיידי בפעולה מתקנת. לפי מדיניות הבטיחות של אובר, ותקנות המדינה של קולורדו, נהגים עם גישה לאפליקציה של אובר חייבים לעבור בדיקת רקע על-ידי צד שלישי. אנחנו נמשיך לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם הוועדה כדי לאפשר נסיעה בטוחה ואפשרויות תחבורה אמינות לכל תושבי קולורדו".

 

 

אובר אמנם גייסה כבר סכומי כסף דמיוניים, אבל כדי לשרוד היא חייבת לייעל את המודל העסקי שלה ולקצץ עלויות אחרת הכסף ייגמר עוד לפני שהיא תגיע לרווחיות.
החדשות המטרידות, לפחות בכל הנוגע לאובר, הן שכמעט בכל תרחיש עתידי הנהגים שלה, ואולי גם כלל המסיעים האנושיים בשכר, צפויים להפסיד בסופו של יום למונית האוטונומית – וזאת בין השאר בגלל המודל הבסיסי ביותר בכלכלה: עקומות ההיצע והביקוש. ככל שעלויות התפעול של תחבורה ציבורית גבוהות יותר, והמחיר לצרכן גבוה יותר, כך פוחת הביקוש להסעה, ולהיפך. אבל כדי להוזיל את עלויות ההסעה אובר חייבת להפחית את התעריפים שלה ואת שכרם של הנהגים, מה שהופך את המקצוע הלא קל של הסעה בשכר לפחות משתלם ומרחיק נהגים מן העיסוק הזה.

העלאת שכרם של הנהגים מושכת יותר נהגים לעבוד בהסעה, בין אם כמקצוע עיקרי ובין אם כהשלמת הכנסה, אבל זה קורה רק לטווח קצר היות שזה מושך יותר נהגים לעבוד עם אובר ומקטין את מספר הנסיעות של כל אחד מהם. בנוסף נדרשת גם העלאת תעריפי נסיעה אשר מפחיתה את הביקוש לשירות ואת אפשרויות ההשתכרות של נהגים.

הפעלת צי של מוניות אוטונומיות תשחרר את אובר, ושכמותה, מכל ה"צרות" שכרוכות בסינון נהגים מתאימים ובהעסקה שלהם, ותאפשר להן להתמודד זו בזו בעיקר בגזרה הטכנולוגית ועל טיב השירות – אם כי זה כמובן מוציא את העובדים מן המשוואה.

מכל מקום, בדרך למונית הרובוטית תצטרך אובר לדלג מעל הרבה מאד משוכות, והראשונה בהן היא התאמה בין היכולות הטכנולוגיות של כלי הרכב לבין דרישות רגולטוריות שיוצגו במטרה להבטיח את שלום כלל המשתמשים בדרך, ובכלל זה גם הנוסעים. משוכה נוספת היא מעטפת השימוש במוניות רובוטיות, אשר תתחיל בשלב ראשון באזורים מצומצמים ותתרחב בהמשך ככל שתשתיות התחבורה יותאמו לתנועה מעורבת של מכוניות קונבנציונליות ואוטונומיות.
עוד מחסום הוא הנכונות של נוסעים לנסוע במכוניות שנוהגות את עצמן בעצמן, וזה כבר תלוי ברמת הבטיחות שאלה יהיו מסוגלות לספק וגם ביכולת שלהן לסייע לנוסעים – בעיקר מבוגרים או בעלי מוגבלויות – כפי שנהגים אנושיים עושים. לאחר מכן תידרש גם ההסכמה של חברות ביטוח לבטח את העסק כולו.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.