המכוניות של ג'נרל מוטורס עושות לך קפה

הכל חוץ מאשר לנהוג: המכונית המקושרת עושה צעד נוסף אל עידן שבו הנהג הוא רק נוסע שצורך מוצרים ושירותים
אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

ג'נרל מוטורס השיקה השבוע בארצות הברית אפליקציה חדשה לכלי רכב שנקראת "השוק" (Marketplace), שבאמצעותה אפשר להזמין מגוון שירותים – למשל להזמין קפה בעסקים שמפעילים שירות Drive-in, ולשלם עליהם מבעוד מועד.

 

 

 

 

כל מי שמכיר את שירותי "מיסטר ביג" של איתוראן מלפני כעשור, או את שירותי ה'קונקטד' של היבואניות הישראליות 'כלמוביל' (מרצדס, מיצובישי ויונדאי) ו'יוניון מוטורס' (טויוטה ולקסוס) כנראה שלא ייפול מן הגלגלים שלו. ובכל זאת מדובר בהרחבת היישומים בתחום הזה על-ידי יצרנית רכב גדולה, כחלק מן המסע אל עבר "המכונית המקושרת".

'מארקטפלייס' מאפשרת לנהגים לשלם מבעוד מועד עבור מוצרים כמו דלק, קפה ומזון, ולקבל שירותים כמו הזמנת מקום במסעדה, חדר במלון או כרטיס להצגה, והכל בהתבסס על קשרים שנרקמו מראש בין מערכות המידע שלה לבין שרתי המחשבים של עסקים שמחוברים אליה.

החדשות הטובות הן שייתכן והאופן שבו אופיינה האפליקציה הזאת מצמצמת את הסחות הדעת של נהגים ביחס לאלטרנטיבות מסוכנות כמו שימוש ישיר במכשיר טלפון נייד. אבל החדשות הלא טובות הן ראשית לכל שיש בכך לגיטימציה נוספת להסחת דעת תוך כדי נהיגה, ושאין כאן התקדמות עצומה ביחס לאפליקציות שמוכרות לנו. כך או אחרת, ג'נרל מוטורס מבהירה עם האפליקציה החדשה, למי שהיה זקוק להבהרה כזאת, שאנחנו כבר נמצאים בנתיב מסוים שאין ממנו חזרה.

בג'נרל מוטורס טוענים שהיישום שלהם הוא "ראשון מסוגו בתעשייה" ומבטיחים שהוא יאפשר לבצע הזמנות ורכישות בתריסר רשתות שונות, בהן שתי רשתות של תחנות דלק, רשתות מזון מהיר כמו Dunkin' Donuts ועוד, ושבקרוב יתווספו גם עסקים ושירותים נוספים – מסטארבקס ועד לשירותי מוסך. אנשי החברה אומרים שבשונה מיישומים אחרים האפליקציה שלהם מאובטחת יותר, שימושית, ושהיא תוכננה מראש לפעול בעת נהיגה. מבלי לומר זאת במילים מפורשות הכוונה היא ככל הנראה שמדובר ב"תפירה" מותאמת יותר לנהגי מכוניות מאשר השירותים שאפשר לצרוך כבר כעת באמצעות הקישוריות בין טלפונים חכמים לבין מכוניות – למשל עם קארפליי של אפל ועם אנדרואיד אוטו.

 

 

היישום החדש הותקן כבר, למעשה, בכל דגמי ג'נרל מוטורס שבהם יש תקשורת אל מערכת האינפוטיינמנט MyLink, וזאת באמצעות עדכון תוכנה אוטומטי שנשלח אליהן על-ידי החברה. בעלי הרכב צריכים לאשר את עדכון התוכנה כדי להתקין אותו, ולטענת החברה הם לא צריכים להירשם לאף תוכנית מנוי קבועה אלא רק להשתמש ביישום, או לא להשתמש בו.

סליקת כספים אצל ספקי השירותים תתאפשר רק לאחר רישום אצלם ויצירת פרופיל אישי, והאפליקציה תאסוף מידע אישי על הרגלי השימוש בה, או – כפי שמפתחיה מעדיפים להציג את זה: תייצר "רשימת מועדפים". עם זאת, בג'נרל מוטורס מדגישים שהאפליקציה שלהם לא שומרת פרטי כרטיסי אשראי – אלה נאגרים רק אצל ספקי השירותים השונים.
כמו באפליקציות קישוריות אחרות ג'נרל מוטורס דואגת גם לעצמה והיא תשגר לנהג התראות אודות טיפול תקופתי מתקרב במכונית ותאפשר לו, כמובן, להזמין תור לאחד ממוסכי הרשת של החברה. שירותים אחדים, למשל תדלוק והזמנת כרטיסים, יהיו זמינים רק בתחילת השנה הקרובה.

בג'נרל מוטורס לא מוכנים בשלב זה לפרסם את התוכניות העסקיות שנרקמו סביב האפליקציה הזאת, כלומר כמה כסף היא צפויה להניב להם, אבל המאבק בין יצרניות רכב לבין גוגל מסתתר ברקע ומציץ דרך מסך המגע שמותקן ברכב: בטווח הארוך יזכו עסקים שיקבלו "שטח מדף" מועדף מול עיניי הנהג להרבה יותר משתמשים, וזה שווה המון כסף לגוגל, כמו גם למפעילי "השוק".

כבר ברגע זה נשלחה האפליקציה החדשה אל 1.9 מיליון כלי רכב מדגמי שברולט, ביואיק, קדילאק ו-GMC בארצות הברית, ובחברה מאמינים שעד לסוף 2018 היא תפעל בכ-4 מיליון כלי רכב.

לא מיותר לציין שג'נרל מוטורס הייתה בין יצרניות הרכב הראשונות בעולם שהפעילה שירותי ערך לנהגי המכוניות שלה, וזאת במסגרת המוקד הארצי שלה שנקרא OnStar (ומזכיר את 'מיסטר ביג' של איתוראן). זהו מוקד אנושי שאליו מגיעים בלחיצת כפתור, והמוקדנים שבו מסוגלים לספק שירותי חירום, לבצע הזמנות ולספק תמיכה אנושית באופן מיידי. עם זאת, שירותי OnStar כרוכים בתשלום דמי מנוי (שאותו אפשר כעת לחדש באמצעות אפליקציית "השוק" החדשה), וכדי להשתמש בהם צריך לדבר עם אדם אנושי – תכונה שאובדת ככל שאנשים מתמכרים לשימוש בטלפונים חכמים.

 

 

שאלת מיליארד הדולר היא האם אפליקציה זאת ודומותיה משפרות את הבטיחות בדרכים או פוגעות בה, והתשובה האמיתית ממש לא טובה. מצד אחד, בג'נרל מוטורס אומרים, בצדק, שהאפליקציה תוכננה מראש כדי למזער את הסחות הדעת, ושהיא הרבה יותר טובה מאשר שימוש בטלפון נייד בעת נהיגה.

זה נכון, אלא שאף אחד לא אמר שנהג חייב להשתמש בטלפון בעת נהיגה – מה שמשנה לחלוטין את מאזן היתרונות והחסרונות של הטיעון הזה: אם נהגים שעוברים על החוק ומשתמשים בטלפונים ניידים יעברו לשימוש באפליקציה – סביר שיש בכך תועלת בטיחותית. אבל אם יתחילו להשתמש באפליקציה הזאת גם הנהגים שמודעים לסכנות השימוש בטלפונים חכמים בעת נהיגה, ולכן לא עושים את זה כרגע – הרי שהפגיעה בבטיחות היא ודאית היות שבכל מקרה מדובר בהסחת דעת.

הבעיה היא שהמוטיבציות הכלכליות שטמונות בפוטנציאל המסחרי של נהגים שנמצאים מאחורי ההגה כל כך גדולות, והיישומים שמאפשרים להגיע אל הכסף של הנהגים כל כך זמינים – שאין סיכוי ממשי למנוע בדרך חוקית או באמצעות הסברה את הסחות הדעת ואת הפגיעה בבטיחות.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.