• Ad
  • התדרדרות הביטחון האישי בכבישים מחייבת כעת את הנהגים והנהגות לנקוט באמצעי זהירות מפני שוד, חטיפה ואלימות של נהגים אחרים כלפיהם. כך תגנו על עצמכם ועל המכונית שלכם
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בין אם מדובר בהתרופפות כח ההרתעה של המשטרה או בהתגברות של האומץ, החוצפה והנחישות של עבריינים ופושעים – התוצאה ברורה: בחודשים האחרונים ניכרת מגמה מתגברת של תקיפות אלימות כנגד נהגי מכוניות בכל רחבי הארץ, חלקן כדי לשדוד מהם את המכוניות או רכוש אחר, ואחרות בגלל אלימות לכשעצמה.

     

     

    חלק מן התקיפות התרחשו באזורים מבודדים או מרוחקים, למשל שוד של מכונית מסוג יונדאי בכביש 465 שבגזרת בנימין, סמוך לגשר ביר זית, ניסיון שוד של נהגת על כביש 463 בסמוך לישוב נריה שבמערב בנימין, או מספר מקרי שוד רכב וניסיונות שוד שהתרחשו על כביש 25 באזור בית קמה, ובכבישים אחרים בנגב.

    מקרים אחרים, בעיקר של אלימות ושוד רכוש, מתרחשים בלב הערים הגדולות – כמו למשל מקרה שבו נהג היכה לאחרונה שתי נהגות באלימות קשה במרכז העיר עפולה, או מספר מקרים שבהם אנשים לבושים כקבצנים נכנסו בכח למכוניות במרכז העיר חיפה ושדדו את הנהגים והנהגות שלהן.

    תקיפות ומעשי שוד בסגנון כזה מוכרים היטב במדינות עולם שלישי, בעיקר בדרום אמריקה ובאפריקה, אבל מתרחשות גם במדינות מערביות, בעיקר באזורים מועדים לפורענות. ברוב המקרים אלימות משמשת כדי לשדוד את המכונית או רכוש של הנהג, אבל במקרים אחרים נועד שוד המכונית כדי לבצע באמצעותה פיגוע או מעשה פשע אחר.
    מיותר להדגיש את הסכנה הרבה שאליה נחשפים קורבנות העבירות, כמו גם את הטראומה שהם צפויים לשאת איתם לאורך זמן. השאלה הנשאלת היא כיצד יכול כל אחד מאיתנו לצמצם את הסיכון שנשקף לעצמו ולבני משפחתו.
    במדריך זה ריכזנו עבורכם את הכללים החשובים ביותר לצמצום האפשרות שאתם תהיו הקרבנות הבאים של שוד רכב או אלימות בכביש.

    1. להכיר את הסכנות

    עבירות מסוג שוד רכב ואלימות כלפי נהגים כמעט ואינן מדווחות בתקשורת הארצית, וזאת מכיוון שהן לא מתרחשות במוקדי עניין של התקשורת ועד כה לא נפגעו בגללן דמויות מתוקשרות. ככלל, היות שבכל שנה נגנבות בישראל עשרות אלפי מכוניות התקשורת לא נוטה לעסוק בבעיה הזאת, אלא אם במהלך שוד נפגע אדם.
    שוד רכב מבוצע לרוב כדי לגנוב את המכונית עצמה באופן שחוסך מן הגנבים-השודדים את הטרחה של נסיעה למקום ישוב, איתור רכב מתאים, פריצה והימלטות. שודד משתלט על מכונית מונעת, הוא קרוב יותר אל היעד שלו – "משחטת רכב" שבה תפורק המכונית, והוא מעריך כנראה שיש לו סיכוי גדול שלא להיתפס על-ידי כוחות החוק, לכן הוא לא מוטרד מכך שעבירת שוד חמורה הרבה יותר מאשר גניבת רכב.
    צעד ההגנה הראשון, לכן, הוא מודעות לבעיה, ויכולת לנתח ברגע האמת מצבים בכביש אשר עלולים להעיד על כוונה לביצוע שוד או תקיפה כנגדך.

     

     

    2. לעולם לא לצאת ממכונית ולהשאיר אותה מונעת

    גנב רכב יכול להתמחות בפריצה לבית וגניבת מפתחות רכב, או בפריצה לרכב ובהתגברות על מערכות מיגון מתוחכמות, או שהוא יכול לעשות לעצמו חיים קלים ופשוט לגנוב מכונית מונעת. הדרך הקלה היא לנצל מצבים שבהם נהגים ונהגות יוצאים לרגע ממכונית מונעת כדי לבצע פעולות שונות, למשל תדלוק או מילוי אוויר בצמיגים בתחנת דלק, רכישת מצרכים בקיוסק שעל אם הדרך או סיוע לילד או לקשיש לצאת מן המכונית.
    האינסטינקט שלנו, כנהגים, הוא להשאיר את המכונית מונעת כדי שמיזוג האוויר יוסיף לקרר אותה, וזאת למרות שמבחינה חוקית לנהג אסור להשאיר רכב מונע ולצאת ממנו. אגב, במקרה שנהג יוצא החוצה מרכב מונע עלולה פוליסת הביטוח שלו שלא לכסות מקרה של גניבה או שוד, ואלה שתי סיבות טובות שלא להשאיר מכונית מונעת ולצאת ממנה מכל סיבה שהיא.
    מעבר לטראומה ולנזק שבגניבת הרכב, במקרים כאלה גונבים הגנבים השודדים גם ציוד יקר או חשוב של הנהג, למשל טלפון נייד, תיק וארנק או מחשב נייד. היו מקרים שבהם נהג או נהגת יצאו לרגע ממכונית מונעת והיא נשדדה מהם כאשר במושב האחורי יושב ילד או תינוק, ולא מעט נהגים מקצועיים נפלו קורבן לשיטת גניבה זאת כאשר השאירו משאית או ואן חלוקה מונעים בשעה שירדו לחלק סחורה.

    3. לא להיבהל בעת תאונה קלה

    אחת מדרכי הפעולה הידועות של שודדי הרכב – גם בארץ – היא להוציא את הנהג או הנהגת ממכונית מונעת על-ידי ביום תאונה קלה: נוסעים מאחוריו עם מכונית אחרת ומתנגשים במכונית שאותה מתכוונים לשדוד. האינסטינקט של נהגים רבים, במקרה המפתיע והבלתי צפוי שבו הם חשים שמכוניתם נפגעה, הוא לצאת מיד החוצה כדי לבחון את הנזק שנגרם. נהג סביר יהיה בדרך כלל מופתע ונרעש בסיטואציה כזאת, ולא יזכור שעליו לכבות את המכונית ולקחת איתו את המפתח. כך הוא משחק לידי השודד, וחוסך ממנו מאמץ רב. כאמור – בכל מקרה שבו קמים ממושב הנהג ויוצאים החוצה חייבים לכבות את מנוע המכונית ולקחת את המפתח.

     

     

    4. תמיד לנעול דלתות

    שוד רכב וגניבות מתוך רכב אינם "המצאה ישראלית", ולכן כמעט בכל המכוניות שיוצרו ב-20 השנים האחרונות יש מנגנון סגירה אוטומטי של הדלתות מיד לאחר תחילת נסיעה שלהן. כמעט בכל מכונית אפשר לבטל את הפונקציה הזאת באמצעות מחשב הרכב, לכן חשוב להקפיד שנעילת הדלתות האוטומטית פועלת, ואם היא מושבתת חשוב מאד להפעיל אותה. כך נמנעת האפשרות שבה גנב, גם אם הוא לא מתכוון לגנוב את המכונית אלא רק ציוד אישי כמו תיק, יוכל לפתוח את הדלת שלצד הנהג או דלת אחורית בשעה שהמכונית עומדת, למשל בתוך פקק תנועה.
    אם לא מצאת את הפונקציה המתאימה, או שבמכונית שלך היא לא קיימת, חשוב להקפיד לנעול את הדלתות בעת תחילת נסיעה. מאד מומלץ שלא להשאיר חפצים חמידים על המושב עצמו, אלא להניח אותם על רצפת הרכב, רחוק יותר מן העין.

    5. לשמור מרחק

    דרך אחרת לביצוע שוד רכב, כפי שתועדה למשל על כבישי הנגב, היא לעקוף מכונית ולנסוע לאט כדי לאלץ אותה לעצור, או להסב את תשומת ליבו של הנהג או הנהגת באמצעות תנועות ידיים, ולגרום לו לחשוב שמשהו לא תקין במכונית שלו או שהוא ביצע עבירת תנועה כלשהי ועליו לעצור. במקרים אחדים היו שודדי רכב שהתחזו לשוטרים.
    בכל סיטואציה שבה מישהו מאלץ אתכם לעצור חייבים להיות ערניים במיוחד, ולשקול את התגובה בהתאם למיקום וליכולת שלכם להגן על עצמכם. למשל, מי שמצויד באקדח צריך להניח אותו במקום שבו יוכל להשתמש בו במהירות, ובכל מקרה לא לפתוח דלת או חלון אלא לכל היותר להותיר חרך צר שדרכו אפשר לאפשר לאדם שעצר אתכם להזדהות. להבדיל, אם הסיטואציה מתרחשת במקום מבודד ובמצב שבו לא הייתה סיבה הגיונית להיעצר – חייבים לשמור מרחק מן המכונית שמנסה לחסום אתכם, ולאחר שהיא נעצרה צריך לאפשר לנהג או לנוסע שלה לצאת, ואז להתחיל בנסיעה ולעזוב את המקום.

    ניידת משטרה, גם מן הזן הסמוי ששכיח לאחרונה על כבישי הארץ, מצוידת בסירנה ובתאורה מהבהבת. בכל מקרה אחר צריך לחשוד בכל מי שמנסה לעצור אתכם. בכל מקרה אסור לעצור את המכונית במיקום שבו יהיה קשה להתחיל לאחר מכן בתנועה כדי להימלט, וגם בסיטואציה שבה אדם תוקף את המכונית שלך באלימות, ואפילו מנפץ את אחת השמשות, חייבים לשמור על קור רוח ולהימלט בנסיעה מן המקום.

    6. משטרה או לחצן מצוקה

    בחלק מן המכוניות שבהן מותקנות מערכות איתור, למשל של 'איתוראן' או של 'פויינטר', ישנו לחצן מצוקה, ובכל מכונית שבה הטלפון מונח במעמד ומחובר לבלוטות' אפשר להתקשר במהירות למוקד המשטרתי. ברגע שמתחילה סיטואציה לא ברורה או מסוכנת על הכביש חשוב ליצור קשר עם מוקד שיטור או עם המשטרה היות שבמקרים רבים לוקח זמן לבסס קשר כזה והמוקדנים לא תמיד זריזים ויעילים. עדיף להפעיל התרעת שווא ולהתנצל על כך מאשר להיפגע, והניסיון מלמד שהדבר הראשון ששודדי הרכב פוגעים בו – לפעמים עוד לפני שהם פוגעים בנהג או בנהגת עצמם – הוא בטלפון הנייד כדי למנוע אפשרות לדווח על הנעשה.

    7. הגנה עצמית

    ברוב מקרי השוד השודדים לא מתכוונים לפגוע בנשדדים, אולם הקורבנות תמיד נפגעים מן הטראומה, ואם העניינים מסתבכים הם עלולים גם להיפגע פיזית ולהימצא בסכנת חיים.
    לא מיותר להדגיש שבית המשפט העליון קבע כבר לפני כעשור שפגיעה פיזית באדם במהלך שוד רכב לא כלולה בהגדרה של תאונת דרכים ולא מגיע לו פיצוי כספי בגין נזקי גוף שנגרמים לו.
    כל מי שנוסע במקומות מבודדים יחסית (ולמרבה הצער גם כבישי הנגב עונים לאחרונה להגדרה הזאת), ובעיקר אם הוא נמצא עליהם בשעות דלילות יחסית בתנועה, יעשה בשכל אם יהיה מצויד לכל הפחות בתרסיס גז מדמיע לצורך הגנה עצמית. אפשר להשאיר מיכל תרסיס קטן במקום מוסלק בקרבת הנהג, אך יש לוודא שהוא יימצא מחוץ להישג ידיהם של ילדים.

    כמובן שיש גם דרכים נוספות להגנה עצמית, שאנחנו לא יכולים להמליץ עליהן, אם כי חלקן – למרבה ההפתעה – חוקיות לחלוטין במדינות כמו דרום אפריקה.

     

     

     

    8. השבתת מנוע לאחר שוד

    כל מערכות האיתור (איתוראן ופויינטר למשל) ורוב המערכות לניהול ציי רכב כוללות אפשרות להשבית את מנוע הרכב, אם כי בכל מערכת כזאת מופעלת האפשרות הזאת בדרך שונה. אפשר לרכוש גם מערכות להתקנה עצמית שמשביתות את מנוע הרכב.

    יש פרשנויות משפטיות שונות לגבי השאלה אם מותר להשבית מנוע של מכונית מרחוק בגלל החשש שהשבתה כזאת תגרום לתאונה, לכן יש להפעיל שיקול דעת. בכל הזהירות המתבקשת אפשר לומר שמי שמצויד במערכת כזאת, וחושש שהמכונית נשדדה ממנו במטרה לבצע פיגוע או פשע, חייב לעשות מאמץ להשבית אותה לאו דווקא כדי להציל את הרכוש אלא מתוך חובתו האזרחית למניעת פשע.

    מי שמעוניין להתקין מערכת מסוג זה במכוניתו יכול לרכוש כזאת באתרי אינטרנט רבים בחו"ל, חלק מן המערכות האלה כוללות שבב שאפשר לשאת בארנק או על החגורה – אבל חשוב שלא להצמיד אותו לצרור המפתחות שאליו מחובר גם מפתח ההתנעה של המכונית. השבתת מנוע (בכל מקרה, גם בגלל תקלה) לא מונעת את ההיגוי או פוגעת בפעולת הבלמים אבל היא מפסיקה את ההגברה שלהם, לכן ההיגוי עלול להיות קשה יותר ויש ללחוץ על הבלמים בעוצמה רבה יותר מכרגיל.

    9. צילום ותיעוד

    מצלמת דאש בורד, שמצלמת את כל מה שמתרחש בחזית הרכב, היא כיום מוצר זול שמספק תיעוד באיכות גבוהה, ולכן מאד מומלץ להתקין כזאת בכל מכונית. תיעוד כזה אולי לא מצמצם את עצם החשיפה לאלימות או לשוד רכב, אבל הוא עשוי לסייע מאד לקורבנות אלימות, וגם למי שנקט בפעולות הנכונות כדי שלא להיות קורבן, למשל כאשר נמלט מן הזירה למקום מבטחים.

     

     

    יש לכם הצעות ושיטות נוספות להגנה מפני שוד רכב? שתפו אותנו

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    המדריך המלא להתגוננות מפני שוד רכב ואלימות בכביש

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.