• Ad
  • הגלגלים של האגדה: אוסף המכוניות של קרול שלבי למכירה

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    שש שנים לאחר שנפטר בגיל 89,  23 מכוניות מהאוסף הפרטי של קרול שלבי צפויות להחליף ידיים במכירה פומבית של Bonhams שתתקיים בקונטיקט שבארצות הברית ב-3 ביוני.

    שלבי היה מהדמויות הססגוניות בתעשיית הרכב האמריקאי ועל אף שמעולם לא החזיק בתפקיד משמעותי באחת משלוש ענקיות הרכב האמריקאיות הוא נחשב לאחד האנשים המשפיעים ביותר על עיצוב דמותה ואופיה של מכונית הספורט האמריקאית ב-50 השנים האחרונות.

    התשוקה של שלבי, בן למשפחת חוואים פשוטה מטקסס, למכוניות מהירות החלה בגיל צעיר בתחילת הדרך כנהג מרוצים על כל מה שזז בערך – ממרוצי דראג, דרך תחרויות מהירות במישורי המלח של בונוויל ועד לאליפות העולם במכוניות GT ואפילו התנסות קצרה בפורמולה 1.
    שלבי צבר עוד ועוד ניצחונות כשהמפורסם שבהם היה במרוץ 24 השעות היוקרתי של לה מאן ב-1959 אך לאחר כמה תאונות קשות ובשל בעיות לב נאלץ לפרוש מנהיגה.

    למרות זאת, שלבי לא חשב לרגע לזנוח את אהבתו למכונות מהירות ועל אף שלא הייתה לו שום הכשרה פורמלית הוא הקים את סדנה לשיפורי רכב ובניית מכוניות מרוצים.

    היצירה המשמעותית הראשונה של שלבי הייתה השלבי-קוברה שהתבססה על מכונית ספורט מתוצרת AC הבריטית שעברה תחת ידו של שלבי שיפורים ועדכונים רבים ובראשם השתלת מנוע וי 8 אימתני מתוצרת פורד.
    השלבי-קוברה השתתפה במרוצים רבים בראשית שנות השישים והצליחה לא פעם גם להראות למכונית כמו השברולט קורבט שתוכננה על ידי טובי המהנדסים של ג'נרל מוטורס ואפילו ליצירות אקזוטיות עם מסורת כמו פרארי שגם חוואי מטקסס עם סדנה קטנה יכול להוציא תחת ידיו מכוניות ספורט מנצחות.

    במחצית הראשונה של שנות ה-60, לאחר שהעסקה בה מכירת פרארי שנקלעה לקשיים לקונצרן פורד פוצצה ברגע על ידי אנזו פרארי, הנרי פורד השני החליט לנקום בפרארי ולהביס אותו על מסלול המרוצים.

    לצורך כך הוא הורה למחלקת המרוצים של פורד להכין במהירות האפשרית מכונית מרוץ שתוכל לנצח את פרארי במרוץ 24 השעות של לה מאן שהיה בזמנו המרוץ היוקרתי ביותר בעולם. עם צ'ק פתוח אנשי פורד פנו ללולה, קבוצת מרוצים בריטית מפורסמת באותה תקופה, וטובי המהנדסים ונהגי המבחן הכינו את ה-GT40 למשימה.

    אבל משהו לא עבד, ולאחר פרישה מביכה של שלוש מכוניות הקבוצה בשעות הראשונות של מרוץ 24 השעות של לה מאן והישגים מביכים בשאר מרוצי ה-GT של אותה עונה, בפורד החליטו לעשות רה-ארגון ולהחליף את "מומחי המרוצים" האירופאים בקרול שלבי.
    היו מי שהרימו גבה, אבל זה עבד – ובגדול. ה-GT40 החלה לנצח מרוצים והצליחה להשפיל את פרארי ב"לה מאן" בשנת 1966 כשהיא תופסת את שלושת המקומות בפודיום. ההצלחה של פורד בסבב ה-GT המשיכה וגם בשלוש השנים שלאחר מכן ה-GT40 ניצחה את הלה מאן ובמקביל זכתה גם באליפות היצרנים כמה שנים ברציפות.

    במחצית השנייה של שנות השישים שיתוף הפעולה של שלבי עם פורד עלה מדרגה. באותם ימים המוסטנג של פורד נהנתה מהצלחה מסחררת אך לא הציעה, מעבר למראה, יכולות ספורטיביות של ממש. שלבי הציע לפורד לתכנן עבורם גרסה של המוסטנג שתוכל לנצח מכוניות כמו הקורבט של ג'נרל מוטורס. בפורד היו ספקנים שהדבר אפשרי אבל מכיוון ששלבי ביקש תקציב פיתוח של 20 אלף דולרים בלבד החליטו ללכת על זה והשאר, כמו שאומרים, היסטוריה.

    שלבי הציג את המוסטנג GT350 שכללה, לבד ממנוע אימתני שהפיק 306 כ"ס, גם יכולות כביש מרשימות ביחס לתקופה שהפכו אותה לאגדה מוטורית ואת הפוני למכונית השרירים המשמעותית הראשונה של אמריקה.

    בשנת 1970 בפורד שינו כיוון ובמקום להמשיך להשקיע תקציבים גדולים במרוצים ובדגמים ספורטיביים הוחלט להתמקד בדגשים אחרים כמו בטיחות וזיהום אוויר והשותפות עם שלבי הסתיימה באקורדים צורמים.

    במהלך שנות ה-70 שלבי התמקד בפרויקטים קטני היקף בסדנה שלו הרחק מאור הזרקורים.

    בשנות ה-80 לי אייקוקה, המנכ"ל שהצליח להרים את קרייזלר מהקרשים ובתקופת עבודתו בפורד היה זה שהמציא את המוסטנג, פנה לשלבי והציע לו לפתח עבור דודג' גרסאות ביצועים. כמו בעבר גם במקרה זה שלבי הצליח לקחת דגמים רופסים ועלובים של דודג' ולהפוך אותם למכוניות ספורט ראויות.

    בעשורים הבאים שלבי היה מעורב בשני פרויקטים לייצור מכוניות ספורט אמריקאיות שקראו תיגר על פאר התוצרת האקזוטית מאירופה – דודג' ווייפר בראשית שנות ה-90 והדור הראשון של הפורד GT המודרנית בראשית שנות ה-2000.

    ב-2004, לכבוד חגיגות 40 שנים למוסטנג ולמרות שכבר חצה את גיל 80, נקרא שוב שלבי אל הדגל ונתבקש להכין עבור פורד גרסה קיצונית של המוסטנג החדשה לזכר תפארת העבר. למרות גילו המופלג שלבי קפץ על ההצעה בהתלהבות של נער חובב שיפורים ותכנן את המוסטנג GT 500 עם הספק של כ-500 כ"ס ושלל שיפורים נוספים.

    אוסף המכוניות של שלבי כולל כמה אבות טיפוס לדגמים, לא מעט גרסאות ספורטיביות שריריות שפיתח עבור יצרני הרכב האמריקאיים במהלך השנים וגם כמה מכוניות קלאסיות מלפני תקופתו.

    בין היתר ניתן לציין פורד מודל T ומודל A וקרייזלר Airflow Sedan  מלפני המלחמה ועוד כמה מכוניות כמו דה-טומאסו פנטרה משנות ה-80 ודה סוטו משנות ה-50 ששלבי אהב אך לא היה לו חלק בפיתוחן, אך עיקר האוסף, כאמור, כולל מכוניות עם קשר ישיר יותר לאגדה המוטורית האמריקאית וכולל 6 מוסטנגים – ארבעה מהם משנות ה-60 מגרסאות GT350  ו-500 ושניים מודרניים משנות האלפיים.

    חובבי רכבי קונצרן קרייזלר יוכלו למצוא במכירה שבעה רכבים ספורטיביים, בעיקר של מותג דודג', ששלבי תכנן עבור הקונצרן במהלך שיתוף הפעולה ביניהם בשנות ה-80 ואשר רובם נושאים את המספר הסידורי #1, כמו גם כמה אבות טיפוס (למשל גרסה לוהטת לטנדר הענקי דודג' ראם) שלא הגיעו לייצור.

    אי אפשר כמובן בלי המכונית הראשונה שהביאה לשלבי פרסום – השלבי-קוברה 427, כאן בגרסת הארד-קור משנת 1965 ובמכירה תוצע גם המכונית הראשונה (והיחידה) ששלבי תכנן מדף חלק – Shelby Series 1  משנת המודל 1999.

    המכירה לא כוללת אמנם כמעט אף מכונית בעלת ערך אספני קיצוני, אך נראה שבבית המכירות בטוחים ששמו של שלבי יגרום לאספנים לפתוח את הארנקים ועל כן הם החליטו להציע את כל המכוניות ללא מחיר מינימום.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.