• Ad
  • ממשלת בריטניה תציג בקרוב תוכנית להורדת מכוניות מזהמות מהכבישים ותשלם עד 37,300 ש"ח לבעלי מכוניות מזהמות. ממשלת ישראל מודה שאזרחים מתים מזיהום אוויר אבל לא גורטת מכוניות ישנות
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ממשלת בריטניה פרסמה תוכנית חדשה לגריטה (הורדה מן הכביש והשמדה) של מכוניות ישנות ומזהמות, במיוחד מכוניות בעלות מנועי דיזל, וזאת לאחר צעדים משפטיים שננקטו נגדה על-ידי ארגונים להגנת הסביבה. בישראל, למרות שתוכנית דומה אמורה שלא להכביד כמעט בכלל על תקציב המדינה, משרדי האוצר, התחבורה והגנת הסביבה "ישנים בעמידה" ולא מקדמים תוכנית דומה בזמן שאזרחי המדינה נושמים אוויר מזוהם.

     

     

    בסוף השבוע האחרון פרסמה ממשלת בריטניה טיוטא לתוכנית להפחתת זיהום האוויר מרכב ברחבי המדינה, ואחד המרכיבים המרכזיים שלה הוא "גריטה ממוקדת" של כלי רכב מזהמים במיוחד.

    בשונה מתוכניות אחרות לגריטת רכב שנהוגות בעולם, התוכנית הבריטית לא תשקיע את כל תקציב הגריטה במכוניות משנתון מסוים ומטה אלא תתבסס על מאגר הרישוי של משרד התחבורה הבריטי ותתמקד בדגמים ספציפיים של כלי רכב אשר עדיין מתגלגלים על כבישי המדינה.

    הכוונה לאתר מכוניות בעלות מנועי דיזל אשר יוצרו בשעתו כך שיעמדו בתקן 'אירו 5' ומטה (אירו 1-5), ומכוניות בעלות מנועי בנזין אשר יוצרו בשעתו בהתאם לתקן אירו 3 ומטה, ולהציע לבעלים שלהן סכומי כסף אשר יתחילו ב-9,325 ש"ח (2,000 ליש"ט) ויגיעו עד ל-37,300 ש"ח למי שימסרו את מכוניות להשמדה ויחליפו אותן בכלי רכב חשמליים. התוכנית הבריטית מפורסמת לאחר מספר שנים שבהן צומצמה תוכנית הגריטה הקודמת של המדינה, ובעקבות צעדי מחאה של ארגוני הגנת הסביבה וצעדים משפטיים שננקטו על-ידי ארגונים אלה.

    להערכת ארגון הרופאים הבריטי מתים ברחבי בריטניה מידי שנה כ-40,000 בני אדם "מוות מוקדם" בגלל זיהום האוויר שנגרם מכלי רכב, ובעיקר בגלל נשימת תחמוצות חנקן (NOX) שנפלטות ממנועי דיזל שנבנו בטכנולוגיה מיושנת.
    מן המסמכים שפורסמו עולה שהמשרד הבריטי להגנת הסביבה מעריך ש"קבוצת הנזק" הגדולה ביותר מבין כלל כלי הרכב שנעים על כבישי המדינה כוללת כ-15,000 מכוניות וכלי רכב מסחריים קלים.

    אגב, התוכנית הבריטית לא מוגבלת רק לגריטת רכב ישן אלא מטפלת גם בהיבטים נוספים של תחבורה – החשוב בהם הוא השקעת משאבים בצמצום פקקי תנועה ועומס בכבישים – אשר גורמים לזיהום אוויר מיותר מכל כלי הרכב שנקלעים אליהם, וכן בעידוד השימוש בכלי רכב חשמליים.

    נדבך נוסף באותה תוכנית, אשר כוללת השקעה ממשלתית של עשרות מיליוני ליש"ט, הוא עידוד התקנתם של אמצעים להפחתת הפליטה של תחמוצות חנקן מכלי רכב ישנים שיוסיפו לנוע על הכבישים.
    בנוסף, המשרד הבריטי להגנת הסביבה איתר כ-40 אזורים עירוניים ברחבי הממלכה המאוחדת שבהם נוטרו רמות גבוהות של זיהום אוויר מכלי רכב, והממשלה, לפי התוכנית החדשה, תעודד את סגירתם של חלק מן האזורים האלה לתנועת כלי רכב מזהמים. שיטה דומה מופעלת כבר כיום, בהצלחה רבה, במקומות שונים בעיר לונדון.

    בשונה מן הנהוג בישראל, אבל כנהוג במדינות מתוקנות, התוכנית הבריטית תובא בקרוב לעיון הציבור במטרה לקבל הערות לגביה, ולאחר שתתוקן יוצג הנוסח הסופי שלה בסוף חודש יולי הקרוב.

    התוכנית של ממשלת בריטניה כבר נתקלת בביקורת רבה של גורמים שונים – בהם ארגוני איכות סביבה, רופאים ופוליטיקאים – אשר טוענים שהיא לא מספיק נחושה ומשמעותית. לדברי סאדיק קאן, ראש עיריית לונדון, היא "נעדרת תחשה של בהילות ולכן אלפי אזרחים יוסיפו למות מוות מוקדם ולא נחוץ וילדים רבים יוסיפו לחיות ולסבול מבעיות בריאות כרוניות".

    ממשלת ישראל מציגה: תיחנקו

    תוכנית הגריטה האחרונה של כלי רכב בישראל התקיימה בין ה-3 ל-4 בנובמבר 2013, כאשר כל התקציב שהקצה לכך משרד האוצר באמצעות המשרד להגנת הסביבה (5 מיליון ש"ח בלבד) הסתיים בתוך 24 שעות. מאז, במשך שלוש שנים וחצי, ממשלת ישראל גבתה כ-140 מיליארד שקלים כמיסוי על רכב אבל לא השקיעה אפילו שקל בודד בגריטת כלי רכב ישנים, מזהמים, ופחות בטוחים.

    בחודש ינואר השנה פורסם אמנם בתקשורת על כוונת משרד האוצר להשיב את תוכנית הגריטה לכלי רכב ישנים מאד (בני 20 שנים ומעלה) ולהציע לבעליהם כ-5,000 ש"ח תמורת הגריטה שלהם, אולם עד כה לא פורסמה אף הודעה רשמית בנוגע לכך, או תוכנית פעולה מעשית.

    כבר לפני כשנתיים פרסם בנק ישראל דו"ח מיוחד לעניין גריטת רכב ובו נקבע בין השאר שהתחשיבים הקיימים בישראל לכדאיות גריטת רכב לא מעודכנים והתועלת האמיתית של תוכנית כזאת למשק ולאזרחי המדינה רבה יותר מכפי שהם מעריכים. עוד נכתב בדוח זה ש"מכוניות ישנות גורמות לזיהום רב יחסית למכוניות חדשות יותר, ולכן לפגיעה משמעותית בבריאות האוכלוסייה. יתר על כן, מכוניות ישנות מסוכנות יותר מחדשות משום שרמת הבטיחות של דגמי כלי הרכב משתפרת במשך הזמן. לכן לעתים כדאי למדינה להפעיל תכנית לגריטה מוקדמת – כלומר לרכוש מתושביה מכוניות ישנות, להשבית אותן, וכך למנוע את הנזקים הנזכרים".

    בחודש אוגוסט 2016 הודיע המשרד להגנת הסביבה על סיכום שהושג עם משרד האוצר שלפיו יוקצה תקציב בסך 260 מיליון ש"ח בהצעת התקציב לשנים 2017-2018 (כ-130 מיליון ש"ח לשנה), וזאת כדי "לקדם משמעותית את הטיפול בזיהום אוויר מרכבי דיזל ישנים – בעיקר רכבי משא קלים, משאיות, ואוטובוסים"
    אנשי המשרד להגנת הסביבה אמנם הצהירו בשעתו ש"זיהום חלקיקי מדיזל נמצא כמסרטן ודאי לאדם על ידי ארגון הבריאות העולמי וכגורם למגוון מחלות לב, כלי דם וריאה", ואמרו ש"יישום התוכנית במלואה צפוי למנוע מאות מקרי מוות מוקדם בשנה ולחסוך למשק כחצי מיליארד שקל בשנה בעלויות אשפוז, הפסד ימי עבודה ועוד" – אלא שהצהרות לחוד ומעשים לחוד.

    כבר לפני תשעה חודשים (!) הודיעו אנשי המשרד להגנת הסביבה הישראלי ש"בתקופה הקרובה תגובש התוכנית הלאומית במלואה, ולאחר מכן תיושם בהדרגה" – אלא שאנחנו נמצאים כבר קרוב למחצית שנת 2017 ותוכנית כזאת טרם הוצגה לציבור באופן פומבי ומפורט.

    יודגש גם שהתוכנית שסוכמה עם המשרד להגנת הסביבה עוסקת אך ורק בכלי רכב מסחריים והיא "מיועדת בעיקר לצמצם את זיהום אוויר מ-80 אלף רכבי דיזל ישנים ומזהמים במיוחד, שבעליהם יוכלו למסור את רכבם לגריטה ולקבל מענק ממשלתי בתמורה. בנוסף, המדינה תציע סבסוד ממשלתי להתקנת מסנני חלקיקים שיפחיתו כ-97% מהזיהום הנפלט מרכבי דיזל. טיפול בכלל רכבי הדיזל המזהמים צפוי להפחית כ-50% מחלקיקי הפיח הנפלטים מתחבורה", וגם "לסייע לערים בישראל לקבוע בתחומן "אזורי אוויר נקי", אליהם תוגבל כניסת כלי רכב מזהמים. אזור אוויר נקי ראשון צפוי לפעול בינואר 2017 בעיר חיפה – כמקובל ביותר מ-200 ערים באירופה". במילים אחרות, נכון להיום לא קיימת בישראל אף תוכנית פומבית, ובוודאי שגם אף תוכנית מעשית, לגריטה של מכוניות נוסעים מזהמות ופחות בטוחות.

    חשוב להדגיש שבשונה מרוב מדינות אירופה, שבהן המיסוי על רכב חדש נמוך משמעותית מן המיסוי על רכב בישראל – תוכנית גריטה למכוניות נוסעים ישנות יכולה שלא להעיק כלל על תקציב המדינה.
    היות שכל מכונית עממית חדשה שמיובאת לישראל מכניסה לקופת האוצר בין 30-60,000 ש"ח, הרי שגם אם רק אחד מכל עשרה בעלי רכב ישנים שנגרטו יגרום לרכישת מכונית חדשה (על-ידי כך שירכוש מכונית משומשת) – תוכנית גריטה ישראלית תכניס לקופת המדינה יותר כסף מכפי שהיא תעלה.

    את תגובת משרדי התחבורה והגנת הסביבה נפרסם אם וכאשר נקבל כזאת.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    הבריטים ממקדים את גריטת הרכב, אנחנו מתים מזיהום אוויר

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.