• Ad
  • האנשים: תחלופת מנהלים בענף הרכב בשנת 2014

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מעולם לא התחלפו כל כך הרבה בעלי תפקידים בענף הרכב במהלך שנה אחת כפי שקרה ב-2014. מי ומי בענף הרכב. פרק רביעי בסיכום שנת 2014

    במקור, בענף הרכב הישראלי פעלו חברות משפחתיות שנוהלו באופן שמרני למדי, עם תחלופה איטית מאד של עובדים ומנהלים.
    כל זה השתנה לחלוטין בעשור האחרון, ולמרות שכמעט כל החברות הגדולות עדיין שייכות לבעלים פרטיים, שיטת הניהול מבוססת במידה רבה על ניהול מקצועי, עם כל הכרוך בכך.

    אחת החברות הראשונות שיישמו ניהול מקצועי, שכלל בין השאר "יבוא" מנהלים שלא צמחו בענף הרכב, הייתה חברת צ'מפיון מוטורס עוד בימים שבהם נוהלה על-ידי צביקה פולק – כיום מנכ"ל כלמוביל.

    צביקה פולק
    צביקה פולק

    למרות זאת, הרושם הוא שגם היום נותרה התייחסות מאד אמוציונלית כמעט לכל מהלך של מעבר מנהלים בכירים או מנהלים בדרגי ביניים מחברה אחת לאחרת.

    בעשור האחרון הייתה צ'מפיון מוטורס אחת ה"יצואניות" הגדולות ביותר של מנהלים לחברות מתחרות, צביקה פולק הוא כמובן הדוגמא הבולטת ביותר אבל אורי להב בסמל"ת ולא מעט מנהלים מוכשרים נוספים בדרגי ביניים מדגימים היטב את התופעה.

    גם כלמוביל, חברת היבוא הגדולה בישראל, הפכה מארגון שקולט מנהלים מוכשרים לכזה שגם מייצא רבים כאלה, והדוגמא הבולטת בהקשר זה היא אבי צור שהחל את דרכו בצ'מפיון, עבר לכלמוביל, וחזר למנכ"ל את צ'מפיון.

    עד כאן היסטוריה, וכעת לסיכום שנת 2014 שהייתה אחת השנים האינטנסיביות ביותר – אם לא העמוסה מאז ומעולם – בכל הקשור לחילופי מנהלים בענף הרכב (אנחנו ספרנו לפחות 26 תפקידים בדרגים בכירים יחסית ובכירים מאד שבהם התחלפו מנהלים).

     

    צ'מפיון וכלמוביל

    החדשות הגדולות של 2014 בתחום הניהול של חברות ליבוא רכב נכתבו, למעשה, כבר בשלהי 2013 אך באו לידי ביטוי בסוף הרבעון הראשון – עם פרישתו של אבי צור ממנכ"לות צ'מפיון.

    אבי צור
    אבי צור

     

    את כס מנכ"ל צ'מפיון כבש דן אורנשטיין – סגן נשיא כלמוביל ומנהל חטיבת מכוניות הנוסעים (יונדאי ומיצובישי), לאחר 11 שנים בכלמוביל ולפני כן בנבחרת המקורית ובתפקיד בכיר באלבר. מהלך זה גרר באופן טבעי מעבר של מספר מנהלים מוכשרים מכלמוביל לצ'מפיון ומצ'מפיון החוצה.

     

    דן אורנשטיין
    דן אורנשטיין

    כך עזבו את צ'מפיון קובי בלום, מנהל חטיבת פולקסוואגן, וגל מזור שניהל את סיאט. אורן אלעזר, שניהל את חטיבת ציי הרכב (מכוניות נוסעים) בכלמוביל מונה לסמנכ"ל אחראי על פעילות צ'מפיון מוטורס במגזר המוסדי, חטיבת פולקסווגן מסחריות וחטיבת תפעול השיווק, מאיר איבגי, מנהל חטיבת השירות, מונה לסמנכ"ל, צביקה לוי עבר מחטיבת המסחריות לניהול חטיבת סיאט, ועמית בן-דוד, שכיהן בתפקיד סמנכ"ל שיווק באלבר, מונה למנהל חטיבת פולקסוואגן.

    קובי בלום צ'מפיון מוטורס
    קובי בלום
    גל מזור צ'מפיון מוטורס
    גל מזור

     

    אורן אלעזר צ'מפיון מוטורס
    אורן אלעזר

     

    את מקומו של דן אורנשטיין בצ'מפיון ממלא שחקן רכש חדש, יבוא מענף הסלולר: דווידי פיאמנטה, אשר כבר הספיק להביא לענף חידוש חשוב שייחשף בקרוב.

    דווידי פיאמנטה
    דווידי פיאמנטה

    כלמוביל גייסה את ניר דקל, שבמקור צמח בצ'מפיון מוטורס ויצא לעסקים פרטיים.

     

    מהפך בלובינסקי

    אבי צור לא נשאר יותר מידי זמן על הספסל ושב לזירה בתפקיד חדש ומאתגר: מנכ"ל שכיר ראשון בהיסטוריה המשפחתית והמאוד מלוכדת של חברת דוד לובינסקי (יבואנית פיז'ו, סיטרואן ו-MG).
    קארן שיף, אשר שימשה בתפקיד מנהלת התקשורת השיווקית של סקודה ומנהלת הפרויקטים השיווקיים בקבוצת צ'מפיון מוטורס, תחליף בקרוב את קלאודיה פיין שהייתה מנהלת השיווק של חברת לובינסקי. פיין לא תהיה המנהלת האחרונה שתוחלף בחברת לובינסקי, אבל על האחרים נכתוב מן הסתם בסיכום 2015.

    קארן שיף
    קארן שיף

    ללא כל קשר, כמובן, שב כעת אל הענף דני שביט, מי שכיהן בעבר כמנהל חטיבת יונדאי בכלמוביל. שביט ביצע מאז מספר תפקידים בתחום הרכב בארץ ובחו"ל, בהם מנכ"לות חברת אלדן, וכעת הוא חוזר למגרש כמנכ"ל חברת הליסינג קל-אוטו.
    גם כאן, במידה רבה כמו בלובינסקי, מדובר בחתיכת היסטוריה לנוכח תזוזתו של המנכ"ל והבעלים של החברה, שמוליק קליין, מתפקיד המנכ"ל אל כס יו"ר הקבוצה.

     

    דלק, UMI, ויוניון מוטורס

    דלק מוטורס ידועה כאחת החברות ה"רזות" בענף הרכב, עם הנהלה מצומצמת ביותר שנסמכה לאורך השנים על בעל השליטה ועל יד ימינו, שחר שמש.
    יואב חפץ, שהיה אחראי בין השאר על תיק התקשורת, נמנה על הגרעין המייסד של החברה והחליט לפרוש השנה פרישה מוקדמת. את מקומו ממלאים יוגב וייס ומתן ארד, אשר עבדו מול חפץ בשנים האחרונות מעברו השני של המתרס – במשרדי הפרסום באומן בר ופובליסיס.

    חברה מתחרה ומעט פחות "רזה", אשר עוברת בימים אלה מהפך אסטרטגי עצום היא UMI, יבואנית קבוצת ג'נרל מוטורס שמתאחדת עם חברת ההשכרה והליסינג אוויס תוך כדי תהליך התייעלות.
    לרגל ההתמזגות שב דוד עיני והפך למנהל בפועל של החברה המאוחדת. עיני, שגדל בענף הרכב, הוא היחיד מכל הנזכרים כאן שמחזיק גם בחלק מן הבעלות בחברה, ובכוונתו לפקח מקרוב מאד אחר המיזוג החשוב אך הלא טריביאלי בין שתי החברות.

    דוד עיני
    דוד עיני

    אבי ארוך, מי שכיהן כמנכ"ל בשבע השנים האחרונות והיה בין המייסדים שלה לפני כשני עשורים (בעת איחוד ליאו גולדברג וחברת המזרח לחברה המאוחדת – UMI), פרש ממנה בסוף 2014.

    אבי ארוך
    אבי ארוך

    גם משה אילן (קוטלן) שנמנה בשעתו על קבוצת יוצאי חיל האוויר שגייס אביהו בן-נון ל-UMI, ושימש כמנהל האפטר-סייל של החברה, פרש, אבל אל חשש – UMI לא תישאר ללא סיוע אווירי.

    תא"ל (מיל.) אבישי לוי, בעל היסטוריית שירות מפוארת בחיל האוויר, מונה כסמנכ"ל האפטר-סייל של החברה ובין השאר כאחראי על האיחוד הלא פשוט של רשתות השירות של שתי החברות המתאחדות.
    ירון גורטלר, מי ששימוש עד לפני כשנה וחצי כסמנכ"ל השיווק של UMI, שב לאחרונה לענף כמנהל חטיבת המשאיות של יוניון מוטורס, יבואנית הינו לישראל.

    ירון גורטלר. צילום: משה שי
    ירון גורטלר. צילום: משה שי

    מינוי חשוב נוסף ביוניון מוטורס, גם הוא של יבוא מענף הסלולר, הוא של אופירה אבישי כסמנכ"לית התקשורת השיווקית של החברה.

    אופירה אבישי
    אופירה אבישי

     

     

    סמל"ת ומכשירי תנועה

    חברת סמל"ת רכשה, כידוע את זיכיון היבוא של סובארו לישראל, ובשנת 2014 החלה גם ברכישת הבעלות של זיכיון היבוא של פרארי מידי אוויס.

    אחת ההשלכות היא שאורי להב, מנכ"ל סמל"ת, מונה גם למנכ"ל יפנאוטו ואילו אורן חסון – במקור איש יוניון מוטורס, ולאחר מכן איש סמל"ת וטלקאר ובסיכומו של דבר מנכ"ל יפנאוטו – מונה ליו"ר החברה.

    אורי להב
    אורי להב
    אורן חסון
    אורן חסון

    בהמשך מונה אסף אבישר, אשר שימש כמנהל חטיבת החלפים של סמל"ת למנהל השיווק והמכירות של סובארו.

    אסף אבישר
    אסף אבישר

     

    גם מכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי וקרייזלר, היא חברה סולידית עם תחלופה די מועטה של מנהלים, לכן 2014 נחשבת חריגה למדי שם עם פרישתו של מנהל חטיבת "האמריקניות" בני רוטברג, אשר קיבל את הזיכיון לסוכנות חדשה של כל מותגי החברה בהרצליה פיתוח. את מקומו ממלא אמיר אורז'ל, שניהל עד כה את חטיבת פורשה.

    בני רוטברג
    בני רוטברג
    אמיר אורז'ל
    אמיר אורז'ל

    לקראת סוף השנה נודע גם על כוונתו של מנהל חטיבת סוזוקי, ערן גולן, לעבור ולמנכ"ל את חברת המימון 'פמה'. גולן צמח בחברת אלבר ובתחום המימון והליסינג לכן מדובר במהלך טבעי עבורו.

    ערן גולן
    ערן גולן

     

     

    קרסו מוטורס

    אלחנן יהב, סמנכ"ל השיווק של קרסו מוטורס, פרש בסוף השנה ללימודים ולעסקים פרטיים. גם יהב הוא "יצוא" של כלמוביל, ובמידה מסוימת גם של צ'מפיון.

    אלחנן יהב (מימין) עם איציק וייץ
    אלחנן יהב (מימין) עם איציק וייץ

    מתחתיו בוצעה הצרחה כאשר רועי שחורי עבר מניהול מותג ניסאן להקמה של מותג דאצ'יה החדש בישראל, ואת מקומו כמנהלת מותג ניסאן תפסה מורן סיטון שעבדה בעבר במוביל-איי.

    בכלל, בקרסו מוטורס מאמינים בכח הנשי ומקבילתה של סיטון במותג רנו, שאף היא מונתה ב-2014, היא ענת מילוסלבסקי שעבדה בעבר ביונדאי. רכש נוסף של קרסו מוטורס הוא ארז טרופן שניהל בעבר פרויקטים מיוחדים בצ'מפיון מוטורס ומנהל את התפעול בקרסו.

    לצד כל התזוזות והמינויים, ולהבדיל כמובן, נפרדנו ב-2014 במפתיע משלמה שמלצר ז"ל, הבעלים של קבוצת שלמה ואחת הדמויות הידועות והמשפיעות בענף. יהי זכרו ברוך.

    לפרק הבא: הנדנדה: כיצד השפיעו שערי המטבעות על מכירת רכב בישראל בשנת 2014

    לפרק הקודם:הבועה: האם רבע מיליון מכוניות חדשות על הכבישים ב-2014 זה טוב או רע?

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.