• Ad
  • רישום פטנט שצץ ונעלם ביפן מעלה רעיון מרתק אודות מנוע עם בוכנות בנפחים שונים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    האם הונדה מפתחת מנוע ובו בוכנות שלכל אחת מהן יש נפח שונה? האם דבר כזה בכלל אפשרי?

    מספר ידיעות שצצו בארבעת הימים האחרונים בעולם מספרות על פטנט מסתורי שעלה באתר האינטרנט של משרד הפטנטים היפני, ולאחר מכן הוסר משם, ולפיו הונדה הגישה בקשה להגנת פטנט על מנוע שבו לכל אחד מהצילינדרים יש נפח שונה.

     

    2008 Acura RL 3.5 VTEC Engine Cutaway

     

    עד היום הורגלנו לכך שבמנועי בעירה פנימית לכל הצילינדרים יש נפח זהה, בין השאר כדי שיהיה אפשר לאזן אותם, ובשנים האחרונות – בזכות התפתחויות בתחום ניהול המנוע, נכנסו לייצור מנועים בעלי ניתוק צילינדרים שבהם, אפקטיבית, הנפח קטן כאשר צילינדרים מנותקים.

    אלא שהרעיון של הונדה, אשר לפי הדיווחים הוגש על ידה במחצית שנת 2014 וזכה להגנת הפטנט ביפן בינואר השנה, הוא לבנות מנוע שבו לצילינדרים השונים יש נפח שונה באמצעות קביעת מהלך בוכנה אחר בכל צילינדר.

    לכל הבוכנות יש ממדים (קדח) זהים, אולם מהלך ארוך יותר יוצר נפח גדול יותר ולהיפך. לפי הפרסומים השונים, הונדה הגישה וקיבלה את הגנת הפטנט לא רק למנועים שבנויים בשורה אחת (או בטור), אלא גם למנועים בתצורת V.

    נפח שונה של צילינדרים, אם הוא אפשרי מבחינה הנדסית-טכנולוגית "עושה שכל" אם הוא משולב במערכת ניתוק צילינדרים, כלומר שמנוע כזה יכול להפעיל או לנתק חלק מן הצילינדרים, וכך להפוך למנוע גמיש מאד שמספק את כוחו בהתאם לעומס שנדרש ממנו (למשל, בעמידה ברמזור הוא יהיה בנפח מינימלי כדי לשמר את מיזוג האוויר בפעולה, ותחת לחץ מלא הוא יהיה בנפחו המרבי).

    בדרך זאת אפשר לייצר מספר רב של קומבינציות לנפחי מנוע בתוך כדי פעולתו, וכך לשלוט באספקת הכח מחד ובצריכת האנרגיה מאידך.

    למשל, במנוע ארבעה צילינדרי בנפח 2,000 סמ"ק הנפח של כל צילינדר הוא 500 סמ"ק. אבל אם במקום זאת יהיו בו שני צילינדרים בנפח של 300 סמ"ק ושניים בנפח של 700 סמ"ק כל אחד, יגדל מספר הנפחים האפשריים מארבעה לשישה (300, 600, 1,000, 1,300, 1,600, 2,000).

    אם יהיה לכל צילינדר נפח אחר, למשל 250, 475, 625 ו-650 יגדל מספר האפשרויות של נפחי מנוע שונים ל-15 – כאשר מערכת ניתוק הצילינדרים יכולה להפעיל בנפרד כל אחד מן הצילינדרים וגם כל קומבינציה ביניהם.

     

    Honda CBR250R

     

    הפטנט של הונדה מעניין ראשית לכל מכיוון שהונדה היא יצרנית המנועים הגדולה ביותר בעולם, והיא מייצרת מנועים למכסחות דשא וגנרטורים וגם לאופנועים ומכוניות ואפילו למטוסים, אבל גם מכיוון שהונדה כבר הוכיחה מקוריות במנועים שהיא הכניסה לייצור סדרתי – למשל עם בוכנות אובאליות (לא הצליח, אבל היה מאד מרשים), והיא גם הייתה בין החלוצות של טכנולוגיית תזמון השסתומים המשתנה.

    בין הבעיות ההנדסיות-מכאניות שאפשר לחשוב עליהן בולט כמובן עצם התכנון המורכב של גל ארכובה שיוכל להתמודד עם המהלך השונה של כל בוכנה, והצורך לאזן את המנוע במגוון רחב של מצבים.

    ייתכן שבימים הקרובים יפרסמו אנשי הונדה פרטים רשמיים בעקבות הפרסומים ברשת, אבל ייתכן גם שמדובר ב"הטרלה" אינטרנטית, כלומר בהפצת מידע שאיננו נכון.

    בכל מקרה זה נשמע כמו רעיון שמצית את הדמיון, לכן החלטנו לשתף בו גם אתכם ונשמח לשמוע מה דעתכם לגביו.

     

    מנועי הונדה

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    האם הונדה המציאה מנוע בעל נפח משתנה?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.