• Ad
  • האופנוענים לשר האוצר: דורשים ועדה לתיקון ביטוח החובה

    מטה המאבק של האופנוענים פנה למשה כחלון ולבכירי האוצר בדרישה לתקן את עיוות תעריפי ביטוח החובה. האם הצעד הבא יהיה הפגנות?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    נקעה נפשם של האופנוענים מתעריפי ביטוח חובה הגבוהים ביותר בעולם: ימים ספורים לאחר פרסום דו"ח מבקר המדינה, אשר מצא בין השאר את הנתון המדהים והמפחיד לפיו כמחצית מכלי הרכב הדו-גלגלי בישראל לא מבוטחים בביטוח חובה – פנה מטה המאבק של האופנוענים אל שר האוצר בדרישה לכנס ועדה מקצועית שתבחן את המצב ותתקן את העיוות.

     

    הפגנות אופנועים 2009 אלי דסה
    אחת מהפגנות האופנוענים בשנת 2009. צילום: אלי דסה

     

    'מטה המאבק', בשיתוף מועדון האופנועים הישראלי, מזכירים לשר ולבכירי משרדו שממונים על הביטוח שתעריפי ביטוח החובה לאופנועים בישראל הם הגבוהים ביותר בעולם.

    לדבריהם, אחת התוצאות של תעריפים אלה, נוסף לכך שהם גורמים לאחוז גבוה מידי של רוכבים לעבור על החוק ולא לבטח את עצמם, היא ש"שיעור הכלים הדו-גלגליים מתוך כלל מצבת כלי הרכב בישראל עומד על שליש בלבד מן המקובל בעולם (4% במקום 12%). כך נמנע מימוש הפוטנציאל של כלים דו גלגליים בהפחתת עומסי תנועה וחניה אשר גורמים לנזקים כלכליים עצומים ומתמשכים למשק בגלל הפסד של מיליוני שעות עבודה, זיהום אוויר מוגבר, אי התפתחות הפריפריה ועוד".

    אנשי המטה טוענים שניתן לצמצם את עומסי התנועה ברחבי גוש דן בכ-40% אם שיעורם של הכלים הדו-גלגליים מתוך מצבת כלי הרכב יהיה דומה למקובל באירופה, וכן שעידוד השימוש בכלי רכב דו-גלגליים יפחית את עומס התנועה באופן כללי ויקצר את משך הנסיעה של תושבי הפריפריות הקרובות למרכז מבלי שיידרש לכך תקצוב ממשלתי כלשהו.

    אנשי המטה אמנם לא מאיימים בשלב זה בצעדים הפגנתיים, כפי שארגנו בעת "מאבק האופנוענים" הגדול שקדם למחאה החברתית (ויש שטוענים שאף היה אחד הגורמים שהציתו אותה) אבל דורשים לקיים פגישה עם נציגי השר ולהקים באופן מיידי ועדה לטיפול בנושא – כפי שהבטיח השר משה כחלון לפני הבחירות.

    במכתבם לשר מונים אנשי המטה ארבעה נושאים קונקרטיים שבהם, לדעתם, צריכה הוועדה לדון, וזאת "כדי להפחית את תעריפי ביטוח החובה לדו גלגלי בעשרות אחוזים, ולהנגישם לכלל הציבור:
    א. בדיקת יישומו בפועל של "הסכם החציה".
    ב. העלאת 'רכיב ההעמסה' ל -12%.
    ג. קביעת מדרגות הביטוח ע"פ מדרגות הרישוי.
    ד. הלאמת ביטוח החובה ומינופו לצמצום הקטל בדרכים (ביטוח החובה הינו המס היחיד במדינה אשר הופרט לטובת גופים פרטיים – קרי: חברות הביטוח).
    פרמיות הביטוח ייגבו עבור רשות לאומית חדשה לבטיחות בדרכים אשר לא תהיה כפופה לשר התחבורה, אלא למשרד ראש הממשלה או למשרד האוצר, וזו תעשה שימוש ברווחים (בין 1 ל-2 מיליארד שקלים בשנה כיום) לקידום הבטיחות בדרכים ולהפחתת הקטל".

    דרישה אחרונה זאת תואמת במלואה דברים שהבאנו כאן, ב-TheCar, ונסמכת על כך שכיום חברות ביטוח מסחריות "חותכות קופון" על מס שהמדינה מחייבת בו את כל בעלי הרכב.

    שלא לייחוס אומרים גורמים במטה המאבק שהם מאוכזבים מכך ששר האוצר לא עמד עד כה בהבטחתו לטפל ביוקר המחיה בכלל ובפרט בהוזלת ביטוח החובה לאופנועים, והם מזכירים שרוב אוכלוסיית הרוכבים נוסעת על קטנועים שמחיריהם קרובים במקרים רבים לעלות ביטוח החובה שלהם, כלומר שמדובר בדיוק באותו 'מעמד הביניים' שבו הבטיח כחלון להתמקד.

    לדברי אותם אנשים קיים כיום לחץ רב של רוכבים "להבעיר את השטח" מחדש, אולם הם מאמינים שבסביבת שר האוצר קיים רצון כן ואמיתי לפתור אחת ולתמיד את העיוות – ולכן הם מתאמצים להרגיע את הרוכבים ובמקביל להגיע להידברות עם אנשי מטה השר.

    את תגובת משרד האוצר נפרסם לכשתתקבל.

     

    צילומים: יוסי אלוני ואלי דסה

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.