• Ad
  • דילמת שלב הביניים: לאפשר למכונית לנהוג בעצמה ולשמור על הנהג עירני

    יותר ויותר מכוניות מצוידות לאחרונה במערכות עזר מתקדמות המאפשרות נהיגה אוטונומית חלקית, אבל בשלב טכנולוגי זה מדובר במערכות בעלות יכולות מוגבלות שעדיין מצריכות תשומת לב תמידית של הנהג לנעשה על הכביש. כיצד מתמודדים יצרני הרכב עם הרצון לשלב מערכות מתקדמות ועם הצורך לגרום לנהג להישאר עירני?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    האמריקאי ג'ושוע בראון יזכה ככל הנראה למקום של כבוד בספרי ההיסטוריה של העת המודרנית, אך לא בעקבות שירותו ביחידת העלית של הצי האמריקאי אלא בשל היותו ההרוג הראשון בתאונת דרכים ברכב שנסע במצב אוטונומי.

    כזכור, במאי בשנה שעברה בראון בן ה-45 נהג במכונית 'טסלה מודל S' על כביש מהיר במצב של "טייס אוטומטי" וזו פגעה בנגרר של משאית לבנה גדולה אשר ביצעה פניה שמאלה.

    לאחר התאונה היו מי שטענו שבראון צפה בסרט "הארי פוטר" בזמן ההתנגשות, אך היו גם עדויות שטענו אחרת. בכל מקרה אין עוררין על כך שבראון לא התייחס להתראות שמערכת "הטייס האוטומטי" של טסלה ומובילאיי סיפקה לו 8 שניות לפני הפגיעה הקטלנית במשאית.

    בשבוע שעבר התפרסמו נתונים אף מטרידים יותר על התאונה הקטלנית, ועל פי דו"ח שפרסמה ה-NTSB, הסוכנות הפדרלית לחקירת תאונות תחבורה, מתברר שבמשך 37 הדקות שקדמו לתאונה בראון הניח את הידיים על ההגה במשך 25 שניות במצטבר בלבד, לרוב לפרקי זמן קצרים של עד 3 שניות, זאת על מנת להשקיט את ההתראות שקיבל מהמערכת.

    עוד ב-TheCar:
    קריאות בארצות הברית: לאסור שימוש ב"טייס האוטומטי" ברכבי טסלה
    מכוניות אוטונומיות לומדות לנהוג בעזרת המשחק Grand Theft Auto
    גוגל: נהיגה אוטונומית מלאה תהיה זמינה בקרוב לכולם

    הבעיה היא שבראון ממש לא לבד ומעבר לכל מיני אנשים שמעלים לרשת סרטונים בהם הם נראים עסוקים במשחקי חברה, קלפים, קריאת ספרים ואפילו תנומה קלה בזמן נסיעה במהירות תלת ספרתית במכונית הנוהגת את עצמה, מסתבר שהתופעה נרחבת בהרבה ממה שניתן לדמיין והרבה מאוד אנשים שמחים לוותר על מטלת הנהיגה וסומכים בעיניים עצומות, תרתי משמע, על מערכות אוטונומיות חלקיות המצויות בכלי רכב שונים ושעל פי הוראות ההפעלה שלהן עדיין מצריכות עירנות מלאה של הנהג.

    בשלב זה כל מערכות העזר האוטונומיות המשווקות ברכבים בייצור סדרתי לא אמורות להחליף את הנהג האנושי ומתאימות על פי הקריטריונים המקובלים בעולם הרכב כדי להכלל לכל היותר רק ברמה 2 (מתוך 5) של אוטומציה, שאמנם כוללת בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת שמירה על נתיב הנסיעה ובקרת התנגשות צידית ואורכית אך מצריכה פיקוח אנושי רצוף בעת ההפעלה.

    בשל כך, יש הטוענים שבשלב זה מדובר במערכות "לא מבושלת מספיק " ושום שגבול יכולת התפקוד שלהם לא לגמרי ברור הן מסוכנות לשימוש. מן העבר השני אין ספק שכבר בשלב זה בעת שימוש מושכל הן עוזרות למנוע תאונות, מקלות על הנהג ולטענת מומחים רבים מהוות שלב הכרחי בדרך לפיתוח יכולות אוטונומיות מלאות.

    כדי להתמודד עם שלב הביניים הבעייתי הזה יצרניות הרכב החלו לאחרונה להשקיע משאבים בפיתוח אביזרי עזר כמו מצלמות זעירות, חיישנים מתוחכמים ואמצעים ויזואליים ו-ווקאליים שתפקידם לנטר את מידת העירנות ותשומת הלב של הנהג בעת שימוש במערכות עזר אוטונומיות.

    זו הסיבה שענקית הרכב ג'נרל מוטורס החליטה לעכב את השקת מערכת Super Cruise שהייתה אמורה להגיע לשווקים בסוף 2016 וככל הנראה תושק רק בסתיו הקרוב.

    מקורות בצוות הפיתוח מדווחים שהמערכת הייתה למעשה מוכנה לגמרי כבר בשנה שעברה ותפקדה היטב, אבל אז הוחלט להוסיף לה מצלמה עם תוכנת זיהוי פנים העוקבת אחר מיקום הראש והמבט של הנהג כדי לוודא שזה שומר על קשר עין עם הנעשה על הכביש.
    אם המערכת מזהה בעיה היא תשגר התראה קולית שתדרוש מהנהג לשים לב לכביש, אם הוא ימשיך להתעלם ההתראות יהפכו לאגרסיביות יותר ויכללו התראות קוליות נוספות, רטט במושב הנהג ועוד.

    אם כל אלה לא יגרמו לנהג לחזור להתרכז בכביש, המערכת מתוכנתת לעצור את הרכב בצורה מבוקרת בצד הדרך.

    גם בקונצרן פולקסווגן החליטו לנקוט בגישה דומה והוסיפו לדגמי אודי מסוימים המצוידים במערכות עזר המאפשרות נהיגה אוטונומית חלקית פונקציה המחייבת לבצע "צ'ק-אין" עם גלגל ההגה בכל מקסימום 15 שניות. אם הנהג לא עושה זאת המערכת תשמיע צפצופי התראה הולכים ומתגברים ובמקרה קיצון בהעדר תגובה – גם כאן המערכת תביא את הרכב לעצירה בטוחה.

    כמו במערכות החצי אוטונומיות של ג'נרל מוטורס ופלוקסווגן, גם ל"טייס האוטומטי" של טסלה נוספה מערכת המנטרת את מידת תשומת הלב של הנהג לנעשה בכביש ואם זו מזהה הורדה של הידיים מההגה ליותר מדקה בזמן נהיגה במהירות של כ-70 קמ"ש היא תשמיע התראה קולית ברורה. אם הנהג יתעלם משלוש התראות קוליות בתוך שעה, מערכת הטייס האוטומטי תכבה את עצמה ותוכל לחזור לפעולה רק לאחר שהרכב יגיע לכדי עצירה מלאה ויחנה למשך מספר דקות.

    בטסלה החליטו אפילו ללכת רחוק יותר ובמקרה שהמערכת תזהה בעל רכב ששוב ושוב בוחר להתעלם מהתראות, מערכת הטייס האוטומטי ברכבו תושבת מרחוק ולא תהיה זמינה לשימוש באופן זמני עד שבעל הרכב יעבור רענון בטיחות.

    בעוד שיצרניות הרכב מאמינות שמערכות ההתראה החדשות יעזרו לשמור את הנהגים עירניים לנעשה על הכביש גם בעת שימוש במערכות נהיגה אוטונומית חלקיות, ב- Waymo, חטיבת הנהיגה האוטונומית של גוגל, מאמינים בגישה אחרת וטוענים שזה לא הגיוני לדרוש מנהגים לשים לב מתי המערכת האוטונומית טועה ואז להשתלט מהר מספיק על המצב. לטענת אנשי גוגל אין מקום לשלבי ביניים ועל כן Waymo מרכזת את המאמצים שלה בפיתוח רכב אוטונומי מלא שבו בני אדם לא יצטרכו לקחת שום חלק במלאכת הנהיגה.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.