• Ad
  • ג'נרל מוטורס תתקן כריות אוויר ב-4.3 מיליון מכוניות

    כבר אי אפשר לדעת מה עדיף: שכרית האוויר תהרוג אותך או שתיפגע מפני שהיא לא תיפתח...
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ג'נרל מוטורס, יצרנית הרכב השלישית בגודלה בעולם, הכריזה ביום שישי האחרון על קריאה לתיקון של 3.64 מיליון כלי רכב שרשומים בארה"ב לצורך עדכון תוכנת ההפעלה של כריות-האוויר הבטיחותיות. בנוסף לאלה יזומנו גם כ-660 אלף כלי רכב שנמכרו על-ידי GM מחוץ לארה"ב, כך שהיקף הקריאה מוערך כרגע בכ-4.3 מיליון כלי רכב.

     

    2014 Chevrolet Silverado LTZ Z71

     

    בניגוד ל'פרשת טקאטה', שם מוחזרות לתיקון כמאה מיליון כריות-אוויר בגלל מנגנוני ניפוח שעלולים להתפוצץ באופן קטלני, אצל ג'נרל מוטורס יש בעיית תוכנה אשר מעבירה את המערכת למצב של "בדיקה עצמית" שכתוצאה ממנו כריות עלולות שלא להיפתח בעת תאונה, ומותחני החגורות לא יפעלו אף הם.

    התוצאה גרועה בשני המקרים: בעוד שכריות מתוצרת טקאטה, וככל הנראה גם של יצרניות אחרות, בהן TRW, עלולות לגרום לפגיעות חמורות ואף למוות כתוצאה מפתיחתן וללא כל קשר לעוצמת התאונה (ובמקרה של TRW ייתכן שהן אף עלולות להיפתח מעצמן גם ללא תאונה) – במקרה של ג'נרל מוטורס הכריות עלולות שלא לספק לנהג ולנוסע הגנה בעת תאונה.“Dale Earnhardt Jr: Adding to the Legacy – 2015 Silverado 15

    ככל הידוע, תקלת התוכנה אצל ג'נרל מוטורס גרמה עד כה למקרה מוות מדווח אחד, בתאונה שבה היה מעורב טנדר מסוג שברולט סילבראדו משנת הדגם 2014, וכן לפצוע אחד, וזה גם מה שהניע את הקריאה לתיקון הנוכחית.

    בדיקות שביצעו אנשי ג'נרל מוטורס, יחד עם ספקית הרכיבים 'דלפי', אשר ייצרה את מחשב ההפעלה של הכריות ואחראית לתוכנה שלו, העלו ש"במצבים נדירים מאד" (כך על-פי הודעת ג'נרל מוטורס) עלולה המערכת להיכנס למצב של בדיקה עצמית אשר משבית, למעשה, את הפעלת הכריות.

    כלי הרכב שנקראו לתיקון הם ביואיק לה קרוס ו'רנדוו', שברולט ספארק חשמלית ושברולט  טראקס, קורבט, קפריס, סילבראדו, סאברבן וטאהו, GMC סיירה ו'יוקון', וקאדילק אסקלייד – רובם בני שנות הדגם 2015-2016 וחלקם גם 2014 ו/או 2017 (ייצור 2016).

    התיקון עצמו קל, פשוט ומהיר ביחס לקריאות לתיקון אחרות היות שבסך הכל מדובר בעדכון תוכנה שלא דורש פירוק של חלקים ברכב אלא רק חיבור למחשב. כרגיל בקריאות לתיקון הבעלים מוזמנים להגיע לאחד ממוסכי הרשת והתיקון יבוצע ללא עלות מצידם.

    לקחי 'סוויטשגייט'

    קרן אור בפרשה הנוכחית אפשר למצוא בעובדה שהקריאה לתיקון מבוצעת במהירות רבה – התאונה שנזכרה כאן התרחשה בחודש מאי השנה – וזאת בזכות מימוש יעיל של אחד מלקחי 'פרשת סוויטשגייט' אשר גרמה למותם של לפחות 140 נהגים ונוסעים.

    מאז אותה פרשה יושב מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני חזק מאד "על הזנב" של יצרניות הרכב ומאלץ אותן לדווח לו במהירות על תלונות שמתקבלות אצלן בנוגע למה שעלול להתפתח לתקלות סדרתיות.

    לדברי אנשי ג'נרל מוטורס הם החלו לחקור את התופעה ב-7 ביוני השנה, סיפקו נתונים לחברת דלפי ב-28 ביוני והשקיעו מספר שבועות בבחינת דיווחים ותקלות קשורות, ואז פנו לבצע בדיקות עומק במהלך שלושה ימים במתקן הניסויים של החברה במילפורד, מישיגן. ההחלטה לביצוע הקריאה לתיקון התקבלה ב-31  באוגוסט ופורסמה כעבור כשבוע בלבד.

    פרשת סוויטשגייט, לעומת זאת, החלה להתגלגל לפני למעלה מעשור והתפתחה לקטלנית במיוחד בגלל טיוח והסתרה בתוך החברה, מה שבסופו של דבר אילץ את ג'נרל מוטורס לשלם למעלה משני מיליארד דולרים לפיצויים לקורבנות ולבני משפחות ההרוגים, כמו גם לקנסות, ולחקירה פלילית כנגד מנהלים החברה.

    מסתערים על שרידי טקאטה

    בינתיים, מעברו האחר של האוקיאנוס הפאסיפי נראה שחברת טקאטה עומדת בפני העברת בעלות לנוכח המשבר הקשה לו גרמה.

    נכון להיום רוב יצרניות הרכב שרכשו כריות-אוויר מטקאטה נושאות ברוב העלות של הקריאות לתיקון – בעיקר מפני שהן זקוקות לחברה הזאת במצב חי כדי שיוכלו לקבל ממנה חלפים לביצוע התיקון.

    כעת מסתמן שעל החברה יתמודדו, לפחות בסבב ראשון, שבעה גופים שמבקשים לרכוש את החברה, ואלה צפויים להגיש את הצעותיהם עד ל-19 בספטמבר.

    בין המתעניינים בולטים גופים מתעשיית הרכב עצמה, למשל חברת Daicel שהיא בעצמה יצרנית של חומרים כימיים אבל גם של כריות, יצרנית הציוד האלקטרוני הסינית Joyson Ningbo, וגם חברות מתחום האחזקות והפיננסים כמו KKR & Co.

    טקאטה זקוקה נואשות לחבל הצלה לנוכח תביעות נזיקין בהיקף פוטנציאלי של הרבה מיליארדי דולרים, וועדת ההיגוי שהוקמה בחברה לצורך מו"מ עם מציעים פוטנציאליים שואפת כעת לצמצם את רשימת המציעים לשני מועמדים סופיים בלבד.

    לא מיותר להזכיר שלמרות הנזק התדמיתי העצום שנגרם לחברה בגלל מעשיה ומחדליה היא עדיין נחשבת לבעלת פוטנציאל עסקי עצום, וזו הסיבה שבמקור התעניינו לפחות 30 גופים, בהם גם חברות מבוססות וידועות, ברכישת החברה.

    טקאטה, שמחיר המניה שלה התרסק בכ-90% מאז התפוצצות הפרשה, זקוקה למשקיע פיננסי אשר יסייע לשקם את עסקיה ולשאת בהתחייבויות ובקנסות שהיא צפויה לשלם.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.