• Ad
  • במסגרת תביעה ייצוגית שמתנהלת בימים אלה בארה"ב נטען שיצרניות הרכב לא פעלו מספיק כדי להשבית אוטומטית מנועי מכוניות שנשכחים מונעים. אבל מה עם אחריות הנהג?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בימים אלה מתבררת תביעה ייצוגית כנגד עשר יצרניות רכב בבית המשפט בקליפורניה, ארה"ב, בטענה שהן לא פעלו טוב מספיק כדי למנוע מצב שבו מנועי מכוניות עם "התנעה ללא מפתח" ייוותרו מונעים גם לאחר שהנהג עזב את הרכב.

    היות שמדובר באותו בית משפט שבו אולצה טויוטה להתפשר ולשלם 1.6 מיליארד דולר בתביעה ייצוגית אחרת, בעניין פרשת התאוצה הבלתי נשלטת במכוניותיה, הרי שמדובר בחרב כבדה שמונפת מעל ראשי היצרניות, ועלולה לגרום להן נזק כלכלי לא מבוטל.

    התנעה ללא מפתח 002

     

    אלא שעצם התביעה מעלה כעת קולות שטוענים שתביעות מסוג זה הן עלבון לאינטליגנציה, בעיקר מפני שהן מסירות כל סוג של אחריות מעל לכתפי הנהג.
    התביעה הייצוגית הוגשה בבית המשפט הפדרלי בלוס אנג'לס בעקבות מה שהוגדר על-ידי התובעים כ"פגם קטלני במערכות ההתנעה ללא מפתח".

    לטענת התובעים, מערכות כאלה מותקנות כיום ביותר ויותר מכוניות חדשות, וחלקן מאפשרות מצב שבו נהג ישכח לכבות את המכונית לפני שהוא יוצא ממנה. במצב כזה יישאר המנוע פועל במשך שעות ארוכות תוך שהוא פולט לסביבה גזי פליטה מזהמים ובהם גם את חד-תחמוצת הפחמן הקטלני.

    אם מישהו חושב שמדובר בקוריוז הוא עלול להיות מופתע לגלות שעד היום תועדו כבר מאות מקרים כאלה, ולפי נתוני מינהל הבטיחות בדרכים הפדרלי האמריקני ידוע בוודאות על 13 מקרי מוות, ועל עשרות פציעות כתוצאה מהתופעה.

    נדגיש שמדובר בארה"ב, שם ישנם מיליוני בתים צמודי קרקע עם חניה סגורה שצמודה להם, ומכיוון שרוב הבתים הללו בנויים מחומרים קלים כמו עץ, מובן כיצד יכולים לחדור אליהם גזי פליטה של מנועים.
    אם מישהו שואל את עצמו כיצד יכול לנהג לשכוח מנוע פועל בצאתו מן המכונית, נזכיר שישנן לפחות שני סוגי מערכות שבהן המנוע עשוי שלא לפעול בעת שנהג עוצר את מכוניתו: מכוניות היברידיות מסוגים שונים, וכן מכוניות שבהן מותקנת מערכת "דומם והתנע".

    אהובת הנהגים

    מערכות "התנעה ללא מפתח" הופיעו לראשונה כבר לפני יותר מעשור, בתחילה במכוניות יוקרה, וכיום הן מוצעות כאיבזור סטנדרטי או בתוספת תשלום כמעט בכל הקטגוריות, למשל בדגמים כמו יונדאי i10.
    המערכת מבוססת על טרנספונדר שנמצא בתוך ה"מפתח" או השלט-רחוק של המכונית, וכאשר נהג מתקרב אל המכונית הוא יכול לפתוח את נעילת הדלתות ואת הדלת גם אם ה"מפתח" נמצא בכיסו או בתיק שאיתו.
    לאחר פתיחת הדלת אפשר להניע את המכונית בלחיצה על כפתור ההתנעה, ולחיצה נוספת על אותו כפתור גם מכבה את המכונית.

    הנוחות הרבה שנובעת מכך שאין צורך לחפש את השלט רחוק ולפתוח את המכונית הפכה את מערכת ההתנעה ללא מפתח לאחת המבוקשות ביותר בקרב נהגים, גם כאופציה בתוספת תשלום.

    ה"פגם" שאליו מתייחסת התביעה הייצוגית הוא שמן הרגע שבו המכונית מונעת היא מוסיפה לפעול גם אם הנהג התרחק ממנה כשהמפתח בכיסו או בארנקו, והמערכת לא מכבה אוטומטית את המנוע כעבר זמן מסוים ללא תנועה.
    במסגרת התביעה הוצגו מקרים שבהם השאירו נהגים בטעות את מכוניתם פועלת בחניות סגורות – דבר שגרם להצטברות גז פחמן חד חמצני רעיל. התובעים מצטטים את הנתונים שמופיעים גם באתר האינטרנט של המינהל לבטיחות בדרכים האמריקני לפיהם דווחו עד היום 13 מקרי מוות ופציעות רבות.

    לפני מספר חודשים הכריזה ג'נרל מוטורס על קריאה לתיקון של שברולט וולט לצורך עדכון תוכנה שמטפל בליקוי לכאורה הזה, ובמכוניות חדשות שנמכרות מתוכנתת המערכת לכבות את המנוע כעבור מספר דקות מן הרגע שבו היא מאבדת קשר עם הטרנספונדר.

    בדגמי מכוניות אחרים מתוכנתת המערכת להשמיע אזעקה כצפצוף של הצופר כאשר המערכת מזהה התרחקות של הטרנספונדר (בכיסו או ארנקו של הנהג) כדי להזהיר נהגים מפני השארת מכונית פועלת, ואילו בדגמים אחרים קיים מנגנון לכיבוי אוטומטי של המנוע במצבים כאלה.

    בשם מיליון טועים

    התביעה הייצוגית הוגשה בשמם של מיליון בעלי מכוניות מתוצרת ג'נרל מוטורס, פיאט-קרייזלר, טויוטה, פורד, הונדה, ניסאן, יונדאי, ב.מ.וו, מרצדס ופולקסווגן.
    בין הטענות שנטענות בתביעה מופיעה ההנחה שישנם נהגים שלא מבינים שהם לא כיבו את המכונית, במיוחד במכוניות חדישות שבהן המנועים שקטים (או נכבים באמצעות מנגנון דומם והנע) או במכוניות היברידיות, וכן שישנם נהגים שמניחים בטעות שלמכונית שלהם יש כיבוי אוטומטי – ואלה הנחות מוטעות שעלולות להיות להן תוצאות קטלניות.

    הנחה מובנית בתביעה היא שיצרניות הרכב חייבות להטמיע בכל מערכת התנעה ללא מפתח מנגנון לכיבוי אוטומטי שמכבה את המכונית כאשר הטרנספונדר מתרחק ממנה, ולטענת התובעים מדובר בבעיה שידועה לתעשיית הרכב לכל הפחות מאז שנת 2003 – ולמרות זאת כמעט ולא נעשה דבר כדי לצמצם אותה.

    התובעים מדגישים את העובדה שכבר בשנת 2011 קבע מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני (NHTSA) ש"הרעלת פחמן חד חמצני בגלל מערכות התנעה ללא מפתח הינה בעיית בטיחות ברורה", וזאת בעקבות מספר מקרי מוות שקשורים בה.

    נוסף לתביעת הפיצויים והענישה דורשים התובעים צו מניעה שיחייב את יצרניות הרכב להתקין את רכיב הכיבוי האוטומטי בכל כלי רכב קיים ועתידי שבו מותקנת התנעה ללא מפתח.

    מנגד, יש בארה"ב מי שטוענים שאין גבול לדרישה מיצרניות הרכב להימנע מכל סיכון אפשרי, ואלה מעלים כטיעון נגד לדימום האוטומטי של מכוניות את התסריט שבו נהג יוצא ממכוניתו ומוחלף על-ידי נהג אחר כשהמכונית מונעת, ולאחר שהנהג השני מתחיל בנסיעה המכונית שלו תיכבה מפני שהנהג הראשון שכח את המפתח בכיסו.
    מצב כזה מעלה שאלה לגיטימית לגבי גבול האחריות של יצרניות הרכב לעומת האחריות שנדרשת מנהגים, והאם באמת יכולה יצרנית מכוניות לצפות מראש את כל המצבים והתקלות האפשריים.

    בכל מקרה, אם במכוניתכם מותקנת מערכת התנעה ללא מפתח, אל תשכחו לכבות אותה כשאתם יוצאים ממנה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    גבול האחריות: האם "התנעה ללא מפתח" באמת מסוכנת?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.