• Ad
  • בלי הפרטה: בריטניה ביצעה אוברול למבחני הנהיגה

    רפורמת מבחני הנהיגה בבריטניה מדגישה את איוולת ההפרטה של משרד התחבורה הישראלי, כמו גם את החשד שהמהלך אצלנו לא נועד רק לטובת הציבור
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    לפעמים כל מה שאנחנו זקוקים לו הוא מבט אחד החוצה כדי להבין את עוצמות החידלון ולהעריך את רמת האינטליגנציה של המושכים בחוטים במשרד התחבורה הישראלי. את הפרספקטיבה הזאת מספקת לנו כעת ממשלת הוד מלכותה הבריטית שמבצעת רפורמה במבחני הנהיגה שלהם.

     

    לימוד נהיגה 558

     

    בשעה שמשרד התחבורה הישראלי מבזבז משאבים אדירים בביצוע הפרטה שתעלה לאזרחי ישראל עשרות מיליוני שקלים בכל שנה – וזאת לאחר למעלה משלושים שנים שבהם לא עודכנו תכנית לימודי הנהיגה ומבחני הנהיגה באופן שיכול היה להתאים אותם למציאות על כבישי ישראל – הבריטים נוגעים בעיקר העיקרים, תכולת מבחן הנהיגה, כדי להשפיע באמצעותו על רמת הלימוד וההכשרה של נהגים צעירים.

    המהלך הבריטי צריך לפתוח את עיניהם של כל מי שטובת הציבור חשובה להם לא רק בגלל מה שנעשה בו, אלא ראשית לכל בגלל הדרך שבה הוא מבוצע, שעליה חשוב להתעכב תחילה.

    כפי שעולה כעת מן הדיונים בבג"צ, וכפי שמסתבר מן הסירוב של משרד התחבורה לחשוף בפנינו מסמכים שמעידים אחרת – מהלך ההפרטה בישראל לא לווה ככל הידוע בהליך מקצועי מסודר ומתועד אשר מציג את הרציונל שבבסיסו, את התועלות, החסרונות, הקשיים, החלופות האפשריות, ובעיקר את ההקשר הכללי שלו עם לימוד הנהיגה בכלל ובפרט עם הרפורמות הנחוצות בתחום הזה.

    חמור מכך: המהלך הישראלי בוצע בחדרי חדרים ובהיעדר מוחלט של שקיפות ציבורית. לא נחשפה זהותם של המושכים בחוטים והמשתתפים בישיבות (אם בכלל התקיימו דיונים מקצועיים), דבר שיכול היה להצביע על קיומם או היעדרם של אינטרסים כלכליים שלהם בהליך ההפרטה. בכל מקרה, וזאת עובדה מוחלטת, תכנית ההפרטה הישראלית לא פורסמה לציבור ולא עברה דרך כנסת ישראל מבעוד מועד, ולא עברה כל סוג של דיון ציבורי.

    הבריטים, בבואם לשנות את שיטת מבחני הנהיגה, פנו ראשית לכל לכלל הציבור כדי לקבל רעיונות, ולאחר שגיבשו את התוכנית הבסיסית הם ביצעו ניסוי, "פיילוט" ב-32 ערים שונות ברחבי הממלכה המאוחדת.

    בניסוי השתתפו 850 מדריכי נהיגה ויותר מ-4,500 תלמידים, וגם לאחר הסקת כל המסקנות המערכת שלהם עדיין פתוחה לקבלת רעיונות והצעות נוספות מן הציבור, ומציגה את הרעיונות באופן שקוף וחשוף לביקורת.
    התהליך הנוכחי החל לאחר שנה שלמה שבה בוצעה עבודת מטה מקצועית של משרד התחבורה הבריטי ובסיכומה הופץ לציבור דוח מסכם, והניסוי המעשי בוצע בהנחיית אחד מגופי המחקר החשובים והידועים ביותר בעולם – "מעבדת מחקר תחבורתי" (TRL) – אשר בין השאר מבצע מבחני ריסוק עבור פרויקט EuroNCAP וכן עבודות מחקר מגוונות בנושאי תשתיות ותחבורה.

    לאורך כל הדרך שוקף התהליך לציבור הבריטי באמצעות עמודי אינטרנט ייעודיים שבהם מוצג חומר רב אודות הרפורמה המוצעת, ובימים אלה החלה תקופה של חודש וחצי שבמהלכה מתבקש כל מי שיש לו רעיון או השגה בנוגע לשינויים המוצעים לומר את דברו. כדי להקל על הציבור לקחת חלק בתהליך הוקם אתר אינטרנט ייעודי לאיסוף תגובות של אזרחים ושל בעלי עניין. התהליך יסתיים סופית ב-25 באוגוסט, ורק לאחר מכן תוחל הרפורמה.

    ניווט במקום רוורס

    מבחן הנהיגה, בכל העולם, קובע בפועל את רמת הלימוד, וזאת גם נקודת המוצא של אנשי משרד התחבורה הבריטי (באמצעות רשות רישוי הנהגים שלהם). במסגרת הרפורמה מבוטלים כעת כמה תמרוני שליטה שבוצעו במשך שנים – למשל נסיעה לאחור סביב פינה וביצוע פניית פרסה בתוך רחוב, ובמקומם נוספות דרישות שמותאמות לתנאי הנהיגה של העשור השני של שנות האלפיים – למשל נסיעה לפי הוראותיה של מערכת ניווט.

    המבחן המעשי החדש יכלול קטע נסיעה עצמאי שיארך 20 דקות – ככל הנראה לפי הנחיות מערכת הניווט – וכן נסיעה בקטע כביש בינעירוני וקטע אחר שבו תיבחן שליטת התלמיד במכונית, למשל בתמרוני חניה לתוך מפרץ חניה.
    בנוסף, במהלך המבחן יישאל התלמיד שתי שאלות אקראיות בנוגע לתפעול המכונית – הוא יתבקש למשל להפעיל את מפשיר האדים של השמשה האחורית, ובנושאי בטיחות.

    סוכנות רישוי הנהגים הבריטית (DVSA) מבצעת את הרפורמה תוך התמקדות בגורמים שייאלצו את התלמידים לצבור ניסיון נהיגה במהלך תהליך הלימוד, ואחד היעדים שלה הוא העלאת אחוזי ההצלחה במבחנים – דבר שיוביל להפחתת מספר המבחנים השנתי וקיצור זמני ההמתנה למבחנים האלה.

    בישראל מבוצעים כ-400 אלף מבחנים מעשיים מידי שנה ואחוז הנכשלים מגיע ל-80% ברמה ארצית, ולמרות זאת תהליך ההפרטה אצלנו לא רק שלא קבע יעדים להעלאת שיעורי ההצלחה אלא אף מבטיח לזכיינים "רשת ביטחון" כלכלית למקרה שיותר מידי תלמידים יעברו את המבחן (והכנסות הזכיינים ייפגעו). בבריטניה, לעומת זאת, עומד שיעור הנכשלים על כ-50% והממשלה מבקשת להעלות את אחוזי ההצלחה – בין השאר על-ידי מתן תמריץ כלכלי לתלמידים שעברו במבחן הראשון.

    הבוחן הראשי של ה-DVSA הבריטי, לסלי יאנג, אמר עם סיום הפיילוט וההכרזה על הרפורמה ש:"לנבחנים תינתן אחריות רבה יותר בקבלת החלטות במהלך המבחן. אנחנו רוצים לבחון את היכולות שלהם בהתמודדות עם הסחות דעת ובהערכת סיכונים".

    דוד דייויס, המנהל בפועל של הגוף הבריטי שמקביל לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הישראלית ("המועצה המייעצת הפרלמנטרית לבטיחות תחבורה"), אמר: "נהגים חדשים צריכים להיות יותר מיומנים ומנוסים בנהיגה במהירויות שונות על מגוון של כבישים".

    את תגובת משרד התחבורה נפרסם אם וכאשר נקבל כזאת.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.