בזמן שנרדמנו: תעשיית הרכב עוברת לבלימת חירום אוטונומית

יום לאחר החלטת הממשלה ההזויה ביותר בתחום הבטיחות בדרכים בישראל הודיע הממשל האמריקני על תמיכתו במערכות בלימה אוטונומיות. המשמעות המעשית: המערכות יוטמעו בכל המכוניות בלי להשפיע על המחיר שלהן. בקרוב במכונית שלך, ובחינם
אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

בשבוע שעבר, יום לאחר ששר התחבורה העביר בממשלה את ההחלטה לתמיכה חסרת תקדים במערכות התראה פאסיביות מפני תאונה, הודיע הממשל האמריקני על תמיכתו במערכות אקטיביות לבלימת חירום אוטונומית (AEB).

מינהל הבטיחות בדרכים הפדרלי האמריקני (NHTSA) פרסם "החלטה סופית" לכלול את מערכות בלימת החירום האוטומטית (AEB) כטכנולוגיה בטיחות הכרחית לקבלת דירוג בטיחות מרבי במבחני הריסוק שהוא מבצע למכוניות חדשות, וזאת החל משנת הדגם 2018. במקביל פורסם גם פרוטוקול הבדיקה שממנו נגזרים הביצועים המינימליים של מערכות אלה.
כך מצטרף הממשל אל גופי הבטיחות החשובים באירופה ובאוסטרליה, ואל עשר יצרניות רכב שכבר התחייבו להציע מערכות כאלה כסטנדרט במכוניותיהן.

 

מערכות AEB לא רק מזהות מכשול אלא גם בולמות עצמאית את המכונית
מערכות AEB לא רק מזהות מכשול אלא גם בולמות עצמאית את המכונית

 

עוד לפני שצוללים לנבכי ההחלטה האמריקנית, ואל דרך היישום שלה, חשוב לשים לב לכך שנתוני הפחתת התאונות החזויים, שאותם מציגים האמריקנים לתמיכה במערכות האוטונומיות – שהן ללא ספק טובות לאין שיעור מן המערכות הפאסיביות שמוצעות בהחלטה הישראלית – צנועים בהרבה מנתונים שהוצגו על-ידי משרד התחבורה הישראלי.

מסקנה מתבקשת מכך – כפי שתוסבר בהמשך – היא שההחלטה הישראלית יכולה הייתה להתקבל רק על בסיס חוסר ידע או טעות ברמה המקצועית – מה שעשוי להעיד על רמה מקצועית נמוכה של גורמים מקצועיים במשרד, או בגלל שיקולים זרים – וכאלה צריכים להיבדק על-ידי מבקר המדינה.

לא רק מצפצפים

בשונה ממערכת התרעה מפני התנגשות, שהיא המערכת שממשלת ישראל מבקשת לקדם, בלימת חירום אוטומטית (או אוטונומית) לא רק מזהה את הסכנה לתאונה, ולא רק מייצרת התראה אור קולית לנהג, אלא גם מבצעת בלימה מעשית של המכונית – ובחלק מן המערכות גם מפעילה מערכות הגנה ברכב כמו מתיחה של חגורות הבטיחות.

מערכות בלימה אוטומטיות מזהות את הסיכון לתאונה באמצעות מגוון חיישנים – בהם מצלמות, רדאר ואינפרא-אדום, או שילוב של יותר מסוג חיישן אחד, ולפי הדרישה האמריקנית הן תכלולנה שתי תכונות: הפעלת מערכת הבלמים במקרים שבהם קיים סיכוי גבוה או ודאי לתאונה והנהג לא נוקט בפעולה כלשהי כדי למנוע אותה, וכן הגברה משמעותית של עוצמת הבלימה כאשר הנהג כן לוחץ על הבלמים אבל בעוצמה לא מספקת.
שר התחבורה האמריקני, אנתוני פוקס, אמר שהממשלה מוסיפה את דרישת החובה למערכות הללו "מפני שהן יכולות להציל חיים וצריכות להיות נגישות לציבור רחב".

 

בלימת חירום אוטונומית AEB - 003

 

בחודש מאי השנה פורסם באירופה מחקר מקיף ראשון שבוצע עבור פרויקט Euro NCAP והגוף המקביל לו באוסטרליה (ANCAP), אשר מוכיח את האפקטיביות של מערכות בלימה אוטונומית בחיים האמיתיים.
ממצאי המחקר העלו שמערכות כאלה צמצמו את תאונות החזית-אחור במהירויות נמוכות (ולא את כלל התאונות) בשיעור של 38%, וגילה גם שאין הבדל ביתרונות המערכות הללו בין אזורי נהיגה עירוניים לבין אזורים כפריים.
המערכות שנבחנו פועלות בטווח המהירויות שבין 30 ל-50 קמ"ש, והנתונים לצורך המחקר נאספו במחקרים נפרדים בחמש מדינות אירופאיות וכן גם באוסטרליה.

מערכות בלימה אוטונומיות הפכו לדרישת חובה במבחני הריסוק של פרויקט Euro NCAP כבר משנת 2014, ומאותה עת אף מכונית לא יכולה לזכות בציון הבטיחות המרבי אם היא לא מצוידת במערכת כזאת כציוד תקני.

יש מתנות חינם

ההחלטה של המינהל האמריקני מן השבוע שעבר היא חלקו האחרון של תהליך שהחל כבר בשנת 2011 – אז פורסמה המלצה לכלול מערכות כאלה במכוניות, ושל תהליך שימוע שהחל בינואר השנה במטרה לקבל את כל המידע הרלבנטי לגבי תהליך הבחינה הנדרש למערכות, וכל את כל ההסתייגויות של כל הגורמים.

היות שההחלטה הייתה צפויה, ולנוכח העובדה שבאירופה ובאוסטרליה כבר כלולה הדרישה הזאת במבחני הריסוק, ליצרניות הרכב לא נותרה יותר מידי ברירה והן נאלצות לכלול מערכות אלה כציוד סטנדרטי במכוניותיהן.
ואכן, לפני כחודשיים הכריזו עשר יצרניות רכב על היענותן לבקשת מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני ומכון המחקר של איגוד חברות הביטוח בארה"ב לכלול מערכות בלימה אוטומטיות בכל הדגמים החדשים שייצרו החל מבעוד שנתיים.

עשר יצרניות הרכב הראשונות שהצטרפו ליוזמה הן אאודי, ב.מ.וו, פורד, ג'נרל מוטורס, מאזדה, מרצדס, טסלה, טויוטה, וולוו ופולקסווגן, אבל לא סביר שעד מועד היישום של ההחלטה לא תצטרפנה אליהן כל יצרניות הרכב החשובות, בהן גם פיאט-קרייזלר, פיז'ו-סיטרואן, רנו-ניסאן ועוד.

הבשורות הטובות מבחינתנו הן שברגע שמערכות הופכות לציוד סטנדרטי במכוניות הן לא מייקרות את הדגמים הבסיסיים שלהן. במילים אחרות, בעוד שהיום מוצעות מערכות כאלה כחלק מחבילת אבזור אופציונלית, והמעוניינים בהן צריכים לשלם יותר, בעתיד הן ייכללו בכל הדגמים – ממש כמו חגורות בטיחות או מערכות בקרת יציבות (ESC), ואף לקוח לא יידרש לשלם תמורתן תוספת מחיר.

בפועל, המשמעות היא שכל התכונות שמסופקות על-ידי מערכות הבטיחות שמשרד התחבורה הישראלי רוצה להטמיע במכוניות יהיו כלולות בהן בלאו הכי, ולא תידרש התקנה מקומית או הוצאה כספית נוספת תמורתן. חשוב יותר: המערכות האינטגרליות לא רק יצפצפו ויתריעו, אלא ממש יבלמו את המכוניות במצבי חירום.

אגב, אנקדוטה מעניינת בשולי הדברים נוגעת לשני מחקרים שבוצעו בשנים האחרונות (2012, 2015) עבור הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ובמימונה, ואשר נועדו לבחון את העלות-תועלת של מערכות בטיחות טכנולוגיות.

בשני המחקרים, אשר בוצעו לאחר שמערכות בלימה אוטונומיות כבר נמצאו בשוק ואף נבחנה האפשרות להפוך אותן למנדטוריות, נסקרו לא מעט מערכות בטיחות, חלקן יחסית איזוטריות, אבל היעילות של מערכת AEB – מערכת שתהפוך בעתיד הקרוב לסטנדרט חדש של תעשיית הרכב ובכך תייתר את מערכות התרעת ההתנגשות – לא הוערכה בהם.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.