• Ad
  • איגודי השמאים והמוסכים טוענים שהמפקחת על הביטוח מנסה לטרפד את הרפורמה הצרכנית החשובה ביותר בתחום ביטוח הרכב. "נשתכח מליבם, כך נראה, כי הם אמונים על הגנה על הציבור ולא על הגנת חברות הביטוח"
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    איגודי השמאים והמוסכים פנו בסוף השבוע אל שרי התחבורה והאוצר בטענה לפיה אנשי האוצר, מאגף הפיקוח על הביטוח, מחבלים ברפורמה הצרכנית אשר נדונה וסוכמה בוועדת הכלכלה של הכנסת במסגרת חוק רישוי שירותים לרכב.

     

    במוסך 00448

     

    לדבריהם, אנשי הפיקוח על הביטוח מנסים לטרפד סיכום שאמור לפתור את בעיית "רשימות השמאים" ומוסכי ההסדר, אשר גורמת לנזק כלכלי למבוטחים בעלי רכב.

    כרקע לדברים נזכיר שבאיגוד המוסכים טוענים מזה שנים ש"מוסכי הסדר" נאלצים לפעול תחת לחץ מאסיבי של חברות הביטוח להפחתת מחירי התיקונים, תוך שימוש בחלפים שחלקם מיובאים על-ידי חברות שקשורות לחברות הביטוח – ומצב זה לא רק פוגע בתחרות בענף המוסכים אלא גם גורם לכך שהתיקונים במוסכי הסדר לא תמיד מבוצעים ברמת איכות ובטיחות מספקת.

    באיגוד השמאים טוענים ש"רשימת השמאים" – שמאים שמקובלים על-ידי חברות הביטוח כמי שיאמדו את גובה הנזקים שמוכרים על-ידי חברות הביטוח – יוצרת "מועדון סגור" של שמאים אשר מצד אחד מקבלים פרנסה מלקוחות חברות הביטוח אך באותה עת גם תלויים לפרנסתם באותן חברות ובעצם הימצאותם ברשימות – מה שמפעיל עליהם לחץ להפחתת גובה השומות שהם קובעים.

    במכתב שנשלח לשני השרים טוענים ראשי שני האיגודים שטענת חברות הביטוח לפיה ביטול רשימות השמאים יגרום לייקור פרמיות הביטוח אינה מחויבת המציאות.

    יהודה יגן, יו"ר ענף רכב באיגוד השמאים, אומר: "למרות התחייבות ועדת הכלכלה ובניגוד גמור לעמדתו הנחרצת של שר התחבורה, בוחר שר האוצר כחלון להשאיר את הנהגים שבויים בידי חברות הביטוח. אני קורא לשר האוצר להתעשת ולהיות מחויב לאזרחים".

    במכתב שנשלח לשרים נכתב ש"בדיון ועדת הכלכלה האחרון בנוגע לרפורמת שר התחבורה בשוק הרכב הישראלי, ניתנה הוראה מפורשת ע"י יו"ר הוועדה, ח"כ כבל, ועל ידי ח"כ ביטן, למשרד התחבורה, משרד האוצר, איגוד השמאים ואיגוד המוסכים, למצוא הסדר מוסכם לבעיית רשימות והסדרי השמאים ולבעיית רשימות והסדרי המוסכים, תוך הצהרה כי נושאים אלו יטופלו במסגרת חוק הרישוי בין אם בהסכמה ובין אם בהוראות כופות.

    בהתאם להוראה זו של וועדת הכלכלה בכנסת ישראל ישב הצוות הבכיר של משרד התחבורה על כל שדרתו המקצועית על המדוכה, שמע והתייעץ עם כל הגופים הרלוונטיים, ולבסוף הוציא מלפניו המלצה מקצועית חד משמעית: ביטול הסדר השמאים; ביטול שיטת מוסכי ההסדר.

    במקביל, ובניגוד מוחלט לעמדת משרד התחבורה שהוא הוא הרגולטור הרלוונטי בשוק הרכב, פעלו פקידי המפקחת על הביטוח במשרד האוצר, שנשתכח מליבם, כך נראה, כי הם אמונים על הגנה על הציבור ולא על חברות הביטוח – לעשות נפשות לשיטתם לפיה יש להגן דווקא על חברות הביטוח מפני השינויים החשובים, ולגרום לטרפוד יישום עמדת הגורמים המקצועיים במשרד התחבורה, תוך הנחת נתונים כלליים ושאינם תואמים את המציאות ואף את המדווח באתר משרד האוצר לגבי רווחיותן של חברת הביטוח".

    עוד נכתב ש"הובא לידיעתנו שבישיבה שהתקיימה ב-8.6.2016 במשרדו של יו"ר וועדת הכלכלה, עלה בידי פקידי המפקחת על הביטוח "לחולל מהפך" ולחבל בשלמות הרפורמה תוך "גיוס" טיעון משפטי חדש, וזאת בניגוד לעמדת משרד התחבורה ושר התחבורה; בניגוד להצהרות; בניגוד להתחייבויות וועדת הכלכלה.

    התערבות בוטה זו, שבאה לאחר החלטת הגורם הקובע במשרד התחבורה, ראוי לה שתגונה ושלא תשיג את מטרתה שעיקרה הקפאת המצב הנוכחי לעד. ובמילים אחרות להשאיר את העיוותים הקיימים בשיטה הקיימת לעד…

    ראשי שני הארגונים – יהודה יגן יו"ר ענף הרכב באיגוד השמאים, ורונן לוי יו"ר איגוד המוסכים, מבקשים משני השרים להתערב כדי למנוע מפקידי האוצר לטרפד את השלמת הרפורמה שאותה מקדם שר התחבורה למען הציבור ולמען העסקים הקטנים העוסקים בתחום".

     

    במוסך 00445

     

    נתונים אשר הוכנו על ידי איגוד המוסכים וצורפו למכתב מגלים שבשנת 2015 היה לחברות הביטוח עודף הכנסות של 3.4 מיליארד שקל רק מתוך ענף ביטוח הרכב.

    הנתונים, אשר מבוססים על נתוני המפקח על הביטוח, מעלים שחברות הביטוח גבו מן המבוטחים בשנה שעברה 11.8 מיליארד שקלים ואילו סך כל הפיצויים ששולמו לנפגעים עמד על 8.4 מיליארד שקלים בלבד.
    סכום הפיצויים כולל כ-5 מיליארד שקלים ששולמו לכיסוי נזקי רכוש וכ-3.4 מיליארד שקלים ששולמו לפיצוי על נזקי גוף במסגרת ביטוח החובה.

    עם זאת, בקשת איגוד המוסכים לקבל מן הפיקוח על הביטוח נתונים לגבי סכום הכסף ששולם למוסכים תמורת תיקון נזקי רכוש לא נענתה, וההערכה באיגוד זה היא שהסכום המדובר מגיע לכ-1.8 מיליארד שקלים בלבד.

    לטענת איגוד המוסכים נחלקים חמישה מיליארד השקלים שמשלמות החברות כפיצוי שאינו עבור נזקי גוף לפי המפתח הבא: כ-750 מיליון שקלים שולמו כפיצוי למבוטחים שרכבם נגנב, כ-2.6 מיליארד שקלים שולמו לבעלי רכב שהוכרז כאובדן גמור ("טוטאל לוס") ולכן כלל לא תוקן, 350 מיליון שקלים נוספים שולמו לכ-70 אחוז מהמבוטחים באמצעות יצירת בידול (הנחות) בהשתתפות העצמית (ממוצע של כ-1,500 שקל לרכב), וסכום נוסף, של כ-350 מיליון שקלים, שולם לשמאים.

    בנוסף, באיגוד המוסכים מעריכים שחלק נכבד מתשלומי חברות הביטוח הוא כעמלות לסוכני הביטוח, להערכתם מדובר בכ–2.4 מיליארד שקלים.

    באיגוד טוענים שהמסקנה המתבקשת היא ש"יחס העלות של תיקוני הרכב אל מול ההכנסות מביטוחי רכב ממונעים הינה זניחה. ביטול מוסכי ההסדר ושמאי ההסדר, יחד עם פיקוח על מחירים והתייעלות בהוצאות חברות הביטוח – לא רק שלא תייקר את פרמיות הביטוח לצרכנים אלא אף תאפשר את הוזלתן".

    תגובת משרד האוצר טרם התקבלה, בגלל החג.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    איגודי השמאים והמוסכים: "המפקחת מטרפדת את הרפורמה"

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.