• Ad
  • שר האוצר חתם על תקנות שמשנות את מבנה המיסוי על רכב דו-גלגלי: בוטל ההבדל בין אופנוע לקטנוע, כלים עם שני גלגלים קדמיים זכו להטבה בסך 3,000 ש"ח, ובמקום שתי דרגות מס יש כעת ארבע
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    רשות המיסים במשרד האוצר העבירה אתמול רפורמה בתחום הרכב הדו-גלגלי, שעליה שוקדים שם כבר מזה מספר שנים, ובמרכזה ביטול הבדלי המיסוי בין קטנועים – ששיעור מס הקניה עליהם עמד עד כה על-40% לבין אופנועים שמס הקניה שהוטל עליהם היה בשיעור של 72%.

    בשלב זה חתם שר האוצר, משה כחלון, על צו והוראת שעה שמבצעים בפועל את הרפורמה, אולם גם באוצר מבינים שהיא עלולה לחשוף בעיות אחרות ולכן מכריזים ש"יישום הוראת השעה ייבחן תפעולית ויהפוך לקבוע רק אם לא תמצאנה בעיות".

    לדברי אנשי האוצר, ביטול האבחנה בין אופנועים וקטנועים הוא צעד מתבקש לנוכח העובדה שבמהלך השנים "נשחקו ההבדלים בין אופנועים וקטנועים במבנה (שלהם) ובנפח המנוע, כך שאף משרד התחבורה, האחראי על התקינה בתחום, איחד כבר לפני מספר שנים את שני הסיווגים". לדבריהם, גם "מבחינת פוטנציאל השימוש, היבטי בטיחות וזיהום סביבתי – אין כיום הבדלים מהותיים" (בין אופנועים לקטנועים).

    עד לכניסת הרפורמה לתוקף עמד שיעור מס הקניה על כל סוגי הקטנועים ועל אופנועים בנפח שעד 125 סמ"ק על 40%, ואילו מס הקניה על אופנועים בנפח של מעל 125 סמ"ק עמד על 72%.
    מעתה נקבעו ארבע דרגות מיסוי חדשות – 40%, 50%, 60% ו-70%, והן מוטלות על הכלים הדו-גלגליים בהתאם לשכלול של נפח המנוע וההספק שלהם.

    כלים בנפח של עד 500 סמ"ק ישלמו 40% מס קניה אם ההספק שלהם קטן מ-25 קילוואט, 50% אם ההספק הוא בין 25-35 קילוואט, 60% להספק שבין 35 ל-75 קילוואט ו-70% מעל להספק זה.

    המיסוי המינימלי על כלים בנפח שבין 500 ל-800 סמ"ק הוא 50% אולם גם כאן חל שיעור זה גם על כלים שההספק המרבי שלהם עד 35 קילוואט ושאר השיעורים זהים לכלים דו-גלגליים בנפח של עד 500 סמ"ק.
    כלים דו גלגליים בעלי נפח מנוע גדול מ-800 סמ"ק ישלמו מס קניה אחיד בשיעור של 70% בלי קשר להספק המנוע שלהם.

    אנשי רשות המיסים טוענים שרפורמת המס תוביל להוזלה משמעותית של המיסוי על אופנועים בנפח מנוע של מעל 125 סמ"ק ובהספק של עד 75 קילוואט – בעוד שלדבריהם עבור כ-90% מכלל הכלים בעלי נפח והספק צנועים לא יחול כל שינוי והם יוסיפו לשלם את שיעור המיסוי הנוכחי שעומד על 40%.

    חשוב לציין עם זאת שניסיון העבר מוכיח שלא כל הפחתת מיסוי מתגלגלת במלואה אל המחירים לצרכן.

    עידוד לבטיחות?

    במטרה לעודד יבוא של כלי רכב דו-גלגליים שמצוידים במערכות בטיחות הוחלט להשאיר את ההטבות שניתנות למערכות למניעת נעילת גלגלים, אולם לחלק גם אותן לארבע דרגות במקום שתיים, ולהצמיד את גובה ההטבה למדרגת המיסוי החדשה.
    באופן זה יזוכו כלי רכב דו-גלגליים שמצוידים ב-ABS, ושיעור המס עליהם עומד על 40% בסכום של 610 ש"ח, כלים ששיעור מס הקניה עליהם הוא 50% יזוכו ב-1,000 ש"ח, כלים שמשלמים 60% יזוכו ב-1,400 ש"ח וכלים שישלמו את שיעור המס המרבי, 70%, יזוכו בסכום המרבי שהיה נהוג עד כה – 1,700 ש"ח.

    אחת הסוגיות המשונות ברפורמה החדשה היא מתן הטבת מס בסכום של 3,000 ש"ח לרכב תלת גלגלי (בעל שני גלגלים מלפנים).

     

    יאמאהא טריסיטי. כלים תלת גלגליים בטוחים יותר?
    יאמאהא טריסיטי. כלים תלת גלגליים בטוחים יותר?

    לטענת אנשי האוצר, שלא לגמרי ברור על מה היא מבוססת, "כלי רכב מסוג זה מאופיינים ביציבות גבוהה יותר ואחיזת כביש משופרת מזו של רכב דו גלגלי ועל כן, בטיחותיים יותר. יתרה מכך, עלות היצור של רכב תלת גלגלי יקרה משמעותית מרכב דו גלגלי דומה לו, ולכן מתן ההטבה במס יביא למיסוי שאינו נותן העדפה לאחד מן הכלים".

    כאמור, לא ברור על אילו נתונים מדעיים מבוססת הטענה הזאת, אולם יש מקום לשאול מדוע לא מוענקות הטבות בשיעור דומה על מערכות בטיחות מוכחות ויקרות יותר כמו בקרת יציבות.

    לדברי רשות המיסים, "מדובר ברפורמה שגובשה בשיתוף משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ועל בסיס נתונים ומחקרים שהוצגו לנו על ידם. בנוסף, במסגרת פיילוט שנערך במשטרת ישראל בו עברו להשתמש בכלי הרכב התלת-גלגליים התברר כי שיעור תאונת הדרכים צנח באופן משמעותי".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רפורמת מיסוי לכלי רכב דו-גלגליים: בוטל ההבדל בין אופנועים לקטנועים

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.