נבחרת
הכותבים
צפו: בית הקברות של פולקסווגן TDI

צפו: בית הקברות של פולקסווגן TDI

אלפי כלי רכב שנקנו מלקוחות במסגרת הסכם הפשרה עם קונצרן פולקסווגן מאוחסנים במגרשי החניה שמקיפים אצטדיון פוטבול נטוש סמוך לדטרויט מעוררים את זעמם של התושבים ומהווים עדות אילמת ועוצמתית למשבר "דיזלגייט"


המחשה וויזואלית ראשונה ומעוררת השתאות לפרשת "דיזלגייט" שהתפוצצה בקיץ 2015 וגרמה לטלטלה חסרת תקדים בקונצרן פולקסווגן.

למרות כל מאמציו של הקונצרן לשים את פרשת ההונאה החמורה מאחוריו, בשבוע החולף הנושא עלה שוב לכותרות הראשיות לאחר שראש העיר פונטיאק אשר במישיגן הגיש תביעה נגד הבעלים של אצטדיון פוטבול ישן שהשכיר לפולקסווגן, לטענת הרשויות ללא אישורים מתאימים, את מגרש החניה העצום המקיף את האצטדיון שהיה ביתה של קבוצת ה-NFL "דטרויוט ליונס" עד לפני כעשור וחצי,  כדי לאחסן בו אלפי מכוניות מתוצרת פולקסווגן ואודי שנקנו בחזרה מלקוחות בהתאם להסכם פשרה חסר תקדים שהושג לפני כשנה במסגרתו נקבע כי פולקסווגן תרכוש בחזרה קרוב לחצי מיליון מכוניות מתוצרתה המצוידות במנוע 2.0 TDI שנמכרו בארצות הברית.

עוד ב-TheCar: 
דיזלגייט מכה שנית: פרדיננד פייש עוזב את פולקסווגן 
מנהל בפולקסווגן ארה"ב נעצר בגלל הונאת דיזלגייט 
דיזלגייט 2: דיווח בגרמניה אודות תוכנת הונאה חדשה

לטענת תושבים המתגוררים בסביבת אצטדיון סילברדום, שכבר שנים מתלוננים על המבנה הענק העומד נטוש, בשבועות האחרונים חייהם הפכו לסיוט כשמדי יום מגיעות למתחם עשרות משאיות שעל סיפונן עוד ועוד מכוניות, חלקן כמעט חדשות לחלוטין, מתוצרת אודי ופולקסווגן.
העירייה המקומית טוענת שמדובר בהפרה של הייעוד של השטח וכי המכוניות מאוחסנות במקום בניגוד לקודי הבטיחות הנדרשים לאחסון מכוניות.

המכוניות הוחנו במקום בצפיפות בשורות ובגושים מסודרים במגרשי החניה הצפוניים והמערביים של האצטדיון ונראה כי ניתן לאחסן במגרשי החניה הנוספים המקיפים את האצטדיון הענק עוד אלפי כלי רכב.

מקונצרן פולקסווגן נמסר כי אחסון המכוניות במקום הוסדר עם "ספק השירות" שלה וכי זה הציג בפני החברה את כל ההיתרים והאישורים המעודכנים שנדרשים כדי לאחסן את המכוניות במתחם הסילברדום.
החברה מסרה עוד כי כ-25 אחוזים מ -475,000 כלי הרכב, אשר במסגרת הפשרה הוסכם על החזרתם, נרכשו בארבעת החודשים האחרונים מהלקוחות וכי אלה הועברו למגרשי אחסון שונים ברחבי ארצות הברית, כדוגמת האצטדיון המדובר, עד שיוחלט מה לעשות איתם.

לטענת פולקסווגן כלי רכב אלה יוחזקו ויתוחזקו בהתאם לנדרש עד שיוחלט האם ניתן יהיה לערוך בהם שינויים שיאפשרו להם לעמוד בתקנות הזיהום גם לאחר הסרת תוכנת הזיוף. אם ימצא פתרון לבעיה המכוניות יתוקנו וימכרו מחדש או ייוצאו אל מעבר לים.
כלי רכב שלא יהיה ניתן או משתלם כלכלית לתקן יועברו לגריטה.

כזכור, פרשת "דיזלגייט" התפוצצה בחודש ספטמבר 2015 לאחר שהתברר שבמשך שנים פולקסווגן השתמשה ברכבי הדיזל שלה בתוכנה מיוחדת שיודעה לזהות מתי הרכב נמצא בבדיקה לזיהום אוויר לתקינה או בטסט שנתי ובמצבים הללו שינתה את מפת הניהול של המנוע כדי להשיג נתוני פליטת מזהמים נמוכים במיוחד, ואילו בתנאי אמת בעת נסיעה רגילה התוכנה המיוחדת הושבתה והמנועים השיגו הספקים נאים, אך זיהמו עד פי 40 ממה שהוצהר.

עם זאת, על אף שאין ספק שמדובר בפרשת הונאה חמורה ביותר, קשה שלא לתהות בקול רם אם פולקסווגן זכתה ליחס הוגן ושוויוני מצד הרשויות והתקשורת בארץ הדוד סם, שכן חשוב לזכור כי חלק נכבד מכלי הרכב הפופולריים ביותר בארצות הברית מצוידים במנועי וי 6 ואפילו וי 8 אדירי נפח המזהמים את הסביבה יותר ממנועי הדיזל של פולקסווגן וכי לא מדובר בכשל בטיחותי ואפילו בהיסטוריה הממש קרובה זכורים מקרים של יצרנים שהמשיכו לשווק ביודעין רכבים עם כשלים בטיחותיים חמורים שגרמו לתאונות ולמקרי מוות (למשל פרשת מתג ההתנעה של ג'נרל מוטורס).

פולקסווגן, בכל מקרה, הודתה בחודש האחרון בעבירות חמורות של קנוניה, מרמה וייבוא סחורה לארצות הברית בהסתמך על הצהרות כוזבות.


תגובות

נעם וינד

נכתב על-ידי נעם וינד

התאהב במכוניות כנער ובעקבות תשוקתו זו נקשר בעולם העיתונות לכל חייו. בגיל העשרה עבד במגזינים "אוטו" ו"טורבו", בצבא שירת בעיתון "במחנה" ומשם המשיך לשנים רבות בעיתונות הארצית, בעיקר ב"מעריב".
ב-2008 חזר לאהבה הישנה והתמקד בכתיבה מוטורית במגזינים "אוטו" ו"הגה". ערך את אתר האינטרנט "מוטוקאר" והקים וערך את ערוץ הרכב באתר "mako".
חובב מושבע של רכבי הנעה אחורית ודריפטים ומקבל צביטה בלב מרכבי אספנות.