• Ad
  • פסח, מצה ו-ווקס לאוטו: כך תנקו את הרכב שלכם לפסח

    בזמן שכולם, גם מי שאינם דתיים, עסוקים בניקיון הבית לקראת החג, נראה שמרבית האנשים לא ממש עושים ביעור חמץ ברכב. איך מנקים  את הרכב לחג ובכלל וכיצד שומרים על רכב נקי ומזמין לאורך זמן
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    לא לגמרי ברור אם כאשר אבותינו קבעו את הלכות הכשרות לקראת הפסח הם באמת התכוונו לכך שמדינה שלמה תכנס למאניית ניקיון שתוציא את תושביה משפיות לקראת חג שאמור לסמל את החירות.
    בכל מקרה, בזמן שרוב תושבי המדינה, אפילו אלה שאינם מגדירים את עצמם כדתיים או אפילו מסורתיים, נוהגים בהקפדה יתרה לעשות "סדר פסח" בביתם לפני ליל הסדר, אף אחד כמעט לא מדבר על ניקוי הרכב לקראת החג.

    אם אתם אנשים פדנטים מהסוג שמקפיד שאף פעם אף אחד לא יאכל ברכב שלכם אזי באמת הנושא ממש לא רלוונטי עבורכם, אבל אם ננסה להיזכר איך נראה רכב משפחתי ממוצע כאן בארץ הקוידש, במיוחד כזה של משפחות עם ילדים קטנים, נגיע למסקנה שמעבר לזעזוע, מה שנמצא שם על השטיחים, ריפודי המושבים, דיפוני הדלתות ולמעשה מה שמסתתר בכל חרך וחריץ יכול להאכיל במקרה חירום משפחה שלמה.

    אז איך נפטרים מכל הבלאגן הזה? האם מספיק ביקור בשטיפה אוטומטית או שצריך לעשות ביעור חמץ קפדני?

    אצל יהודים, כמו בכל דבר, יש הרבה דעות ופרשנויות לכאן ולכאן למצוות ביעור החמץ, אפילו ברכב, ובעוד שיש מי שקובעים שכל הנושא צריך לקחת דקות ספורות ושאין צורך בכלים מיוחדים ולמעשה מספיק להוציא את השטיחונים, לנער אותם ולנקות ביד או עם מברשת את המושבים, יש הטוענים שצריך להשקיע תשומת לב מיוחדת למשימה ובין היתר לשאוב טוב את כל המושבים, להרים את המושב האחורי, לשאוב את הרצפה מתחת לכיסאות ולנקות גם את תאי האחסון ואת תא המטען.

    ממש כמו שברור כי תחזוקה טובה זולה לאורך זמן מתחזוקת שבר בכל הנוגע למצבו המכני של הרכב, גם בניקיון ככל שתקפידו יותר על מראה וטיפוח הרכב באופן שוטף כך תצטרכו להשקיע פחות מאמצים ומשאבים בניקוי לכבוד הפסח או כל מועד אחר.

     

    ממש לא חייבים צינור

    איך מנקים את הרכב לכבוד פסח ובכלל

    האופציה לוותר על העבודה הפיזית ולבקר בתחנת השטיפה האוטומטית קורצת בשנים האחרונות לחלק גדול מבעלי הרכבים ולכאורה זה יש בזה הגיון בשל חוסר זמן ועיסוקים רבים אחרים, אבל מעבר להוצאה הכספית שיכולה להגיע לכמה אלפי שקלים בשנה, מרבית מכונות השטיפה האוטומטיות גורמות לנזק לא מבוטל לשכבת הברק של הצבע, עושות שריטות קטנות (בולט במיוחד בגוונים כהים) ופוגמות בפנסי רכבים מודרניים העשויים מפלסטיק שקוף.

    יתרה מזאת, רכב שעבר בעיקר שטיפות במכונה או סתם הוזנח ידרוש השקעה של אלפי שקלים בסדנת דיטיילינג כדי להחזיר עטרה ליושנה.
    לכן, בהחלט מומלץ לא להתעצל ולנקות את הרכב לבד בשטיפה ידנית ורצוי, כדי לחסוך זמן, לעשות זאת לעתים קרובות יחסית, זאת משום שכאשר מזניחים ומנקים רק פעם בחודשיים-שלושה הרכב כולו מתכסה בשכבה עבה של לכלוך, תא הנוסעים בכלל מרגיש כמו אחרי הפצצה והניקוי הופך ממשימה פשוטה וקצרה שיכולה להסתיים בתוך לא יותר מ-10 עד 20  דקות לסיזיפית ומייאשת.

     

    כשלא מנקים באופן שוטף, המשימה הופכת לסיזיפית

    ניקוי חיצוני

    אמנם לא באמת חייבים לנקות את הרכב מבחוץ לקראת הפסח אבל תמיד הרבה יותר נעים להיכנס לרכב מזמין.
    למיומנים, שטיפה חיצונית של רכב היא פעולה פשוטה ומהירה שכוללת 4 שלבים: שטיפה ראשונית מהירה, סיבון, שטיפת הסבון וניגוב.

    רכב תמיד שוטפים במקום מוצל אחרת, לא משנה כמה מיומנים תהיו, יכולת הייבוש המהירה של השמש הארץ ישראלית לא תאפשר לכם להגיע לתוצאה טובה.
    אין צורך לבזבז כמויות של מים גדולות. את השטיפה הראשונית ניתן לבצע בעזרת דלי או שניים. אפשר לשטוף עם צינור אבל אין צורך בשטיפה ארוכה ואפילו רכב גדול לא מצריך לא יותר מדקה של שטיפה ראשונית.

    לאחר מכן ממלאים דלי עם מים ומעט שמפו ייעודי למכוניות או במקרה הפחות טוב סבון ידיים נוזלי. חשוב להדגיש שכל חומר ניקוי ביתי אחר (כמו אבקת כביסה, סבון כלים, חול ניקוי, אקונומיקה וכדומה) יגרום לנזק לצבע ואסור להשתמש בו.
    בעזרת ספוג אמבטיה או סמרטוט כותנה (ולא סקוץ'-ברייט או בד לא עדין כמו ג'ינס) עוברים על כל הרכב. אם הרכב היה מאוד מלוכלך רצוי להחליף את המים בדלי באמצע הפעולה כדי לא למרוח לכלוך. חשוב לא להפריז בכמות הסבון משום ששימוש בכמות גדולה של סבון תקשה על הורדתו מהרכב.

    לאחר שגמרתם לסבן יש לשטוף בשנית את הרכב. שוב, אין שום סיבה לבזבז הרבה מים: רכב גדול לא יצריך יותר מ-4-3 דליים או מקסימום שתי דקות עם הצינור כדי להוריד את כל הסבון. אמנם לאחר השטיפה השנייה הרכב נראה לרוב נקי אך כדי להגיע לתוצאה באמת טובה חייבים לייבש את הרכב, רצוי באמצעות מטלית מיקרופייבר, מגבת רחצה גדולה ישנה או בעזרת ג'ילדה שמעט פחות מומלצת.

    בין הניקיונות 

    ביום יום, בלי קשר לשטיפת הרכב, אם גיליתם על הרכב "מזכרת" כמו לשלשת של ציפורים, צליפת עטלפים או שרף עצים חשוב מאוד לא להתעצל ולנקות את הלכלוך ברגע שרואים אותו משום שהחומציות של ההפרשות חודרת את שכבת ההגנה של הצבע ועשויה להשאיר סימן קבוע ובלתי הפיך.

    אל תנסו לגרד "על יבש" את המזכרת. אמנם יתכן שהיא תרד אבל לא פעם זה יקרה יחד פיסת צבע או לכה של הרכב ועל כן בשלב ראשון יש להרטיב היטב את המקום.יש לקחת סמרטוט או מגבון לח, לטבול במים או יותר טוב במים עם מעט סבון, להניח אותו כשהוא ספוג במים על המקום ולהמתין כ-15-20 שניות כדי שהמים ירככו את מה שיש להסיר.
    לאחר שהמתנתם יש לנסות להסיר בעדינות את המזכרת. הכל ירד בקלות? יופי!  לא ירד? הרטיבו שוב את הסמרטוט בכמות נדיבה של מים וחזרו על הפעולה שוב. בכל מקרה אל תשפשפו בכוח.

    ניקוי פנימי

    אמנם לקראת הפסח רבים מבינים שיש לנקות את פנים הרכב, אך למעשה הדרך לתא נוסעים שנראה מזמין כל השנה מתחילה מחינוך וממש כמו שבבית אתם מגבילים את הילדים שלכם (וגם את עצמכם…) ולא נותנים להם לאכול חופשי בכל מקום רצוי ללמד אותם שגם הרכב ראוי לקצת כבוד ויש להמנע ככל האפשר מלאכול בו.

    מכיוון שבכל זאת יש להניח שגם במשפחות עם משמעת ברזל מדי פעם יאכלו ברכב, עדיין בהחלט אפשר שהרכב יהיה מקום נעים ולא מזבלה על גלגלים.
    כלל ראשון וחשוב הוא להקפיד, אם משהו התלכלך, לנקות מיד – לכלוך ושאריות מזון, יבש או נוזלי, חודרים לסיבי הבד ולשטיח והופכים לאחר זמן קצר לכמעט בלתי ניתנים להפרדה.

    רענון הקבינה

    אחת לכמה זמן (וכמובן לקראת פסח) מומלץ להשקיע כמה דקות בניקוי הקבינה. בשלב ראשון יש להוציא את שטיחוני הרכב, להקפיד שהלכלוך שעליהם לא יתפזר ברכב ולנער אותם. רצוי גם לשטוף אותם ולהשאירם ליבוש בשמש עד שיהיו יבשים לחלוטין. לאחר מכן יש לאסוף בשקית את האשפה הגדולה (ניירות, עטיפות של חטיפים, בקבוקים, צעצועים ושאר ירקות).

    כשתא הנוסעים ריק מכל המפגעים הגיעה העת לשאוב היטב את הריפודים והשטיחים. מרביתם של השואבים לרכב העובדים על זרם ממצת הרכב חלשים מדי ויתקשו להתמודד עם לכלוך ממשי ולכן רצוי להשתמש בשואב ביתי או בשואב המופעל על מטבעות בתחנת דלק.

    כתמים

    אם גיליתם כתם על הריפוד זה לא סוף העולם אך הניקוי שלו הוא משימה לא פשוטה, במיוחד אם המושבים בהירים.
    כדי לנסות להעלים את הכתם יש להצטייד במטלית ובדלי עם מים ומעט סבון או נוזל כביסה.

    בכל ניסיון להסיר כתם שהתייבש, אפילו קטן, יש לנקות את כל המושב משום שאם מנקים נקודתית נשאר סימן בגבולות הניקוי.
    לאחר שעברתם עם הסמרטוט הרטוב בצורה אחידה על כל המשענת או המסעד יש להשאיר את הרכב פתוח בשמש  במשך מספר שעות עד לייבוש מלא אחרת עלול להיווצר בחלל הרכב ריח רע שיכול להשאר גם שבועות.

    בשוק יש גם מגוון של תכשירים המייצרים קצף  שאמור להוריד כתמים, רובם בעלי יעילות מוגבלת למדי. אם יש לכם ילדים ומושבי רכב בהירים היינו מציעים לשקול לשים כיסוי למושב – אך רק למושב אחורי משום שבמרבית המכוניות המודרניות במושבים הקדמיים מותקנות כריות אוויר וכיסויים ישבשו את פעולתן במקרה הצורך.

    מושבי עור או דמוי עור הם קלים יותר לניקוי ולרוב ניתן להוריד את מרבית הלכלוכים עם מגבון לח, אך מאידך הם מצריכים תחזוקה קפדנית יותר ולפחות פעמיים בשנה חובה למרוח עליהם חומרים ייעודיים לעור שמקנים גמישות ומונעים פיצוצים והתיישנות מהירה של הריפוד שמאוד יקר לתיקון.

    תחזוקה מונעת שומרת על הרכב לאורך זמן

    בדיוק כמו שבני האדם משתמשים בתכשירי הגנה מהשמש הקופחת, גם הרכב שלכם, במיוחד במדינה כמו שלנו עם מזג אוויר חם, שמש קופחת וחול מדברי באוויר, צריך את עזרתם של כמה תכשירים.

    על מנת לשמור על  איכות וברק הצבע למשך שנים יש לעשות ציפוי ווקס בערך פעם בחצי שנה.

    בשוק יש עשרות סוגים של ציפויים שונים במגוון מחירים מ-25 ועד ל-100 שקלים ואף צפונה מכך. לכל אחד יתרונות וחסרונות אך בגדול מרביתם יעשו עבודה לא רעה ואם הרכב שלכם מתוחזק באופן שוטף אין שום צורך לבזבז סכומים גבוהים על תכשירים אקזוטיים.

    כדי לשמור על הרכב חשוב מאוד להקפיד על כמה כללים בסיסיים כי אחרת במקום להגן על צבע הרכב אתם  עלולים לגרום לנזק בלתי הפיך שיכול להרוס את הצבע ולגרום להתקלפותו.
    פנו לכם לפחות שעה וחצי. אל תעשו ווקס ובמיוחד לא פוליש כשאתם ממהרים כי החיפזון הזה יכול לעלות לכם ביוקר.
    ווקס מורחים על רכב נקי ורק, אבל רק, בצל מוחלט ומלא וכשמרכב הרכב קר ולא חם.

    רצוי למרוח את הרכב בחלקים: כנף, דלת, גג וכיוצא בזה ולהבריק מיד. מריחה של כל הרכב תקשה מאוחר יותר על ההורדה של הווקס שכבר התייבש. חשוב להוריד את הווקס ולהבריק את הרכב היטב. בדקו מכמה זוויות שלא נשארו שאריות ואם יש לכם ספק עברו שוב עם מטלית כותנה חדשה ונקיה (טי-שירט ישנה מתאימה למשימה במיוחד) על החלק. הקפידו להוריד את כל החומר מהפינות ומהקימורים של הפח.

    בחלקים גדולים החשופים ביום יום לשמש ישירה כמו גג הרכב ומכסה המנוע רצוי למרוח בשני חלקים ולהבריק תוך כדי הקפדה יתרה לא להשאיר שאריות. יש לכם ספק? הבריקו שוב! עדין מקנן ספק? סיימו למרוח ולהבריק את כל הרכב ושטפו אותו. זה אמנם יעמעם מעט את הברק הראשוני אבל יוריד שאריות ווקס או פוליש מסוכנות.

    גם על חלקי תא הנוסעים יש להגן מפני חום ושמש ועל מנת למנוע פיצוצים ולשמור על חלקי הפלסטיק והסקאי של הרכב כמו דשבורד, דיפוני דלתות, קונסולה מרכזית ועוד, לפחות אחת לכמה חודשים יש למרוח או להתיז עליהם חומר הגנה והברקה לפלסטיק.
    ישנם בשוק חומרים ברמות שונות. גם כאן רובם יעשו עבודה טובה אך חשוב להקפיד לאחר ההתזה למרוח את החומר ולהוריד שאריות מצגים כמו לוח השעונים או מסך הפיקוד בעזרת מטלית נקיה שלא משאירה סיבים.

    בשורה התחתונה, על אף  אין לכך הוכחה מדעית, אנחנו לפחות משוכנעים שרכב נקי נוסע טוב יותר! חג שמח!

     

     

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.