• Ad
  • פורד הורגת את מכונית הנוסעים

    יצרנית הרכב ש"שמה את אמריקה על גלגלים" תפסיק לייצר מכוניות נוסעים ותתרכז בקרוסאוברים וטנדרים. בתוך ארבע שנים רק 3% מן המכירות של קרייזלר בצפון אמריקה יהיו של מכוניות נוסעים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    פורד, יצרנית הרכב השנייה בגודלה באמריקה – זאת שבדיוק לפני 110 שנים המציאה את 'מודל T' ואיתה "שמה את אמריקה על גלגלים" – הכריזה על הפסקת הייצור והמכירה של כמעט כל מכוניות הנוסעים בארצות הברית ובקנדה.

     

    שלום לפיאסטה, הי לג'יפ

    ההכרזה הדרמטית, אם כי צפויה, נמסרה בעת פרסום הדוחות הכספיים של החברה תוך כדי אמירה לפיה היא מתכוונת "לבנות מגוון מוצרים מנצח תוך התמקדות במוצרים ובשווקים שבהם החברה יכולה לנצח". בתרגום לעברית מדוברת המשמעות היא שפורד תפסיק, כבר בחודשים הקרובים, את הייצור והמכירה בצפון אמריקה של דגמי הסדאן הקלאסיים שלה – פיאסטה, פוקוס, פיוז'ן (מונדיאו האמריקנית) ו'טאורוס'.

    פורד תתרכז מעתה במוצרים שעליהם היא מרוויחה הרבה יותר טוב, בעיקר טנדרים וקרוסאוברים גדולים, אם כי בטווח המיידי היא תציע גם גרסה 'קרוסאוברית' של פוקוס החדשה, מכונית שזה עתה הושקה באירופה אך תגיע לאמריקה בתצורה מוגבהת ומנופחת יותר שתיקרא 'אקטיב'. בנוסף, גם 'מוסטאנג', אייקון בן 54 שזכה בשנים האחרונות לעדנה במכירות, תוסיף להיות מיוצרת.

    פורד, אשר לפני עידן ועידנים הייתה דווקא בין היצרניות הראשונות באמריקה שזיהו את הדרישה לכלי רכב גדולים ומגושמים, וכבר בשנת 1990 הביאה לשוק את 'אקספלורר' המקורי, אחרה מאד לשוק הקרוסאוברים ה"רכים". כעת היא מתכוונת "לדלג שלב" – היות שתעשיית הרכב ממילא נמצאת במה שנראה כמו תקופת הדמדומים של ההנעה הקונבנציונלית. הריצה של פורד אחרי העדר תשולב כבר עם פלטפורמה חדשה ומותאמת מראש להנעה חשמלית והיברידית-נטענת.

    בהודעה רשמית שפרסמה החברה, ובדברים שנשא סמנכ"ל הכספים שלה, נאמר שעד לשנת 2020, כלומר בתוך כשנה וחצי בלבד, כמעט 90 אחוזים מהיצע הדגמים של פורד בצפון אמריקה יהיה מורכב ממה שהאמריקנים אוהבים לכנות "משאיות" (טנדרים גדולים), קרוסאוברים גדולים (שחלקם מבוססים על אותן משאיות וחלקם על הפלטפורמות החדשות), וכלי רכב מסחריים".
    אנשי פורד מסבירים את ההחלטה ב"ירידה בביקוש וברווחיות של מכוניות נוסעים" שבעקבותיה "החברה לא תשקיע בדורות הבאים של מכוניות מסורתיות". יחד עם זאת, באותה נשימה נאמר גם שפורד פיתחה קונספט למה שהיא מכנה "חללים לבנים", כלומר תצורות עיצוב אשר "משלבות את התכונות הטובות ביותר של קרוסאוברים, כגון גובה ומרווח גחון מוגבה, עם מרחב ורב-תכליתיות". במילים אחרות, אפשר לצפות להתפתחות בעיצוב עם דגמים שיימצאו על הגבול שבין תצורת הסדאן הקלאסית לבין הג'יפונים הגדולים והמנופחים.

     

    מכאן מגיע הכסף: פורד אקספדישן 2018

    בתוך שלוש וחצי שנים מהיום תציג פורד 16 כלי רכב חשמליים ובמקביל, ללא קשר, תבנה גם אסטרטגיה פעילה ורווחית בתחום הרכב האוטונומי ופעילות גם בתחומי ההסעה המשתפת והלוגיסטיקה.

    האם מכונית הסדאן מתה?

    שאלה מעניינת שנובעת מן ההכרזה של פורד היא האם שאר יצרניות הרכב תתגלגלנה בעקבותיה ואם אנחנו חוזים כעת בימיה האחרונים של מכונית הסדאן הקלאסית?

    התשובה נחלקת ככל הנראה לשניים אם כי השורה התחתונה שלה היא ששום דבר לא ברור בינתיים. ההכרזה של פורד דרמטית רק בהקשר של פורד עצמה ודווקא מכיוון שאין לה כרגע מגוון מוצרים בקטגוריות החמות של קרוסאוברים. כדי להגיע לשם במהירות, בתוך כדי השקעה של מיליארדים בתחומי ההנעה האלטרנטיבית והתחבורה האוטונומית והמשתפת, פורד חייבת לרכז את המשאבים שלה ולא יכולה להשקיע גם בפיתוח דור חדש של מכוניות נוסעים ובתמיכה בו.

    יצרניות אחרות, טויוטה למשל, או יונדאי, ממילא נמצאות בכל הקטגוריות, וברוב המקרים עם דורות יחסית צעירים של מוצרים, ולכן הן לא נדרשות להחלטה כל כך גורלית. בנוסף, פורד מרוויחה המון בשוק הרווחי של טנדרים גדולים, ש-85% מן המכירות בו נחלקות בינה לבין ג'נרל מטורס וקרייזלר ואין בו כמעט דריסת רגל ליצרניות היפניות והקוריאניות. שוק הסדאן, לכן, נותר מבחינתה זניח – מה גם שהתחרות העזה בו מול היפניות והקוריאניות לא מותירה לה כמעט שולי רווח.

    הצד האחר של התשובה הוא שההחלטה הזאת הפיכה בהחלט: כל שיידרש מפורד, אם לפתע יסתבר שיש ביקוש למכוניות נוסעים, זה לבצע פניית פרסה. במקום שהאבולוציה תהיה מפלטפורמה של מכונית לתצורה של כלי רכב מוגבה, דמוי ג'יפון, הכיוון יכול להיות גם מקרוסאובר לכלי רכב נמוך יותר.
    אין לשכוח, בנוסף, שבפלחי הפרימיום עדיין קיים ביקוש למכוניות נוסעים, ובשלב הזה פורד לא הכריזה על הפסקת הייצור של מכוניות נוסעים שנושאות את הסמל של מותג היוקרה שלה, לינקולן.

     

    מוסטאנג נשארת איתנו

    אנליסטים בארה"ב מעריכים שבתוך ארבע שנים מהיום כמעט 73% מכלל מכירות כלי הרכב בארה"ב יהיו של קרוסאוברים וטנדרים, ורק וכ-27% יהיו מכוניות נוסעים קונבנציונליות. בתוך שוק כזה פורד אמנם תהיה סמן ימני, עם כ-10% מכוניות נוסעים, אבל זה לא מאד רחוק מג'נרל מוטורס, שרק 16% מן המכירות שלה יהיו של מכוניות נוסעים.

    לא מיותר גם להזכיר שקרייזלר, אשר הכריזה לפני כשנה על הפסקת הייצור של דודג' דארט (וקרייזלר 200) – רגע לאחר שזאת הושקה, בונה כיום בעיקר על המותג 'ג'יפ' ועל קרוסאוברים, משאיות ומיניוואנים שנושאים את סמלי קרייזלר ודודג'. המצב אצל קרייזלר צפוי להיות הקיצוני ביותר, כאשר רק 3% (!) מן המכירות שלה בשנת 2022 יהיו של מכוניות נוסעים.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.